Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Landingspagina maken? Zo maak je hem winstgevend en SEO vriendelijk

Een landingspagina is hét instrument om je bezoekers om te toveren tot klanten. In dit artikel vind je informatie over wanneer je een landingspagina inzet en hoe je deze maakt aan de hand van de vier belangrijkste elementen.

Leer wat een behoeftegroep is en hoe je de juiste kiest. Hoe je bezoekers naar je landingspagina stuurt en test of het werkt. Bovengenoemde en meer vind je in dit artikel.

Waarom moet ik een landingspagina gebruiken?

Een landingspagina is uitermate geschikt om klanten te werven of in ieder geval leads te verzamelen. Je kunt nog zo'n goede website hebben gemaakt, je landingspagina's bepalen of je daadwerkelijk wat verkoopt.

Waarom?

Relevantie!

Een sales funnel zonder een landingspagina is als een bakker met een combimagnetron. Het werkt misschien wel, maar het kan stukken beter…

Laat me dit uitleggen.

Stel: ik geef jou de opdracht om een product te verkopen dat ondernemers helpt hun landingspagina te maken.

Je hebt nu de keuze uit twee groepen:

  • Groep 1 – Dit zijn ondernemers die geïnteresseerd zijn in online marketing
  • Groep 2 – Deze groep is ook geïnteresseerd in online marketing, maar dan vooral in het effect van landingspagina’s

 

Aan welke groep kun jij je product het gemakkelijkst verkopen?

 

Het mag duidelijk zijn dat je beter de tweede groep kunt kiezen.

Toch?

Dit is precies de kracht van een goede landingspagina.

Je richt je met een landingspagina niet op de grote massa, maar op een bezoekersdoelgroep die geïnteresseerd is in het onderwerp.

Je probeert geen brood te bakken in een magnetron, maar gebruikt de oven omdat je weet dat het daarvoor gemaakt is.

Alleen dit feit, de relevantie, vergroot jouw kans om van een bezoeker een klant te maken.

Helaas.

Het vergroot het feit.

Maar je bent er nog niet.

Voordat ik je alle elementen laat zien, wil ik het eerst met je hebben over wanneer je een landingspagina inzet.

Liever onze hulp? Ervaar de kracht van NeuroWebdesign.

Wanneer zet ik een landingspagina in?

Niet elke webpagina is geschikt om een landingspagina van te maken.

Een landingspagina moet je dan ook niet verwarren met een squeezepage of homepage. Hoewel die laatste een enorm belangrijke webpagina is, is het niet het soort webpagina waar we het in dit blog over gaan hebben.

Wanneer gebruik je dan wel een landingspagina?

  • Wanneer je een product wilt promoten
  • Wanneer je op een krachtige manier leads wilt verzamelen
  • Wanneer je alles uit je advertenties wilt halen
  • Wanneer je van je (betaalde) bezoekers sneller klanten wilt maken

Hoe maak ik een goede landingspagina?

Laat mij het nog een keer vragen.

Wat maakt een landingspagina uitermate geschikt om klanten via je website te krijgen?

Precies… relevantie!

Het eerste waar jij je dus op richt is de relevantie.

Hoe goed je landingspagina ook in elkaar steekt als deze niet relevant is voor je bezoekers heeft het geen enkele zin.

De meest gemaakte fout die mensen maken is een landingspagina maken die zich richt op een te grote doelgroep.

Natuurlijk is het fijn als je een grote doelgroep kunt aanspreken. Je kans op veel klanten is daardoor immers groter.

Toch?

In de blog over niche marketing heb ik al laten zien dat een kleinere doelgroep niet direct betekent dat je minder klanten krijgt, maar juist je kansen aanzienlijk vergroot.

In principe doe je met een goede landingspagina een vorm van niche marketing. Je kijkt naar je doelgroep en verdeelt deze in behoeftegroepen.

Wat zijn behoeftegroepen?

Kies geen doelgroep, maar behoeftegroep

Doelgroep-bepalen

Ik heb het woord doelgroep altijd al een stomme benaming gevonden. Je gaat namelijk direct vanaf de start de verkeerde kant op.

Wie koopt jouw product of dienst? (en laat ik voor het gemak een dienst ook even een product noemen)

Je doelgroep?

Of je klanten?

En wanneer worden mensen uit jouw doelgroep klanten?

Als jouw product in hun behoefte voorziet.

Je doelgroep is dus niet hetzelfde als je behoeftegroep.

Bekijk je product eens goed. In welke behoefte voorziet je product? Kun je meerdere behoeftegroepen maken?

Neem bijvoorbeeld mijn auto. Ik rijd in een Tesla model 3.

Nu zie ik verschillende mensen in deze auto rijden. Leeftijdgenoten, senioren en veel ondernemers. Als we kijken naar deze groepen dan zou je zeggen dat je drie verschillende doelgroepen kunt aanspreken.

Klopt.

Maar als we verder kijken.

In welke behoefte kan deze auto voorzien?

  • Rijdt hard
  • Rijdt zuinig
  • Is goed voor het milieu (of nou ja goed, beter dan de meeste auto’s)
  • Heeft een lage bijtelling

Ik kan waarschijnlijk (als we er wat meer tijd aan besteden) dit lijstje verder uitbreiden.

Maar ik hoop dat je al ziet waar ik naar toe wil.

Je kunt tijdens een marketingcampagne voor deze auto zeggen dat je je op de autoliefhebbers richt, mensen die hard willen rijden, goed voor het milieu willen zijn...

Maar.

Richt je op de behoefte.

Kijk bij het maken van je landingspagina goed op welke behoefte jij inspeelt en wie uiteindelijk je klant wordt. Zo vind ik het hard rijden niet belangrijk en vraag ik mij af hoe goed het écht is voor het milieu.

Waarom kocht ik de auto? Ik kreeg talloze voordelige regelingen van de overheid (MIA, lage bijtelling, minder wegenbelasting etc.)

Onderzoek niet je doelgroep, maar hun behoefte.

Heb je een behoeftegroep, of verschillende groepen samengesteld?

Dan kunnen we verder gaan met de belangrijkste elementen van een landingspagina.

We weten nu in ieder geval dat een landingspagina relevant moet zijn en zich moet richten op een behoeftegroep.

4 Belangrijke elementen waar jouw landingspagina aan moet voldoen

Om jouw verkoopkans aanzienlijk te vergroten zorg je er in ieder geval voor dat je landingspagina aan deze 4 elementen voldoet:

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Mensen kopen geen producten, maar oplossingen.

Zoek je een boormachine, of een apparaat dat gaten in de muur maakt?

Zoek je een televisie of een apparaat om je films op te kijken?

Snap je wat ik hier bedoel?

Weet jij namelijk welke oplossing je bezoeker wil, dan weet je hoe van je bezoeker een klant maakt.

Zoekt je bezoeker een boormachine of een apparaat dat geluidloos gaten in de muur boort zodat hij eindelijk om 22:30 uur kan boren zonder gezeur van de buren.

Ken jij de problemen van je klant, verkoop hem dan de oplossing!

Als jij bij de bakker staat. Waarop baseer jij dan je keuze?

Elk brood smaakt naar brood. Elke boormachine boort gaatjes.

Wat bepaalt onze keuze dan?

De prijs?

Ja, ook de prijs.

Maar wat nog meer?

Hoe het er uit ziet?

Waar baseren mensen nu hun keuze op?

Het verschil!

Mensen willen kiezen. En voor een verschil willen we betalen. Dit lijken veel ondernemers te vergeten. Het enige verschil dat zij verkopen is de prijs.

Maar let iedereen zo op de prijs?

Zorg dat je concurreert met je onderscheidend vermogen, niet je prijs.

“Maar ik doe hetzelfde als mijn concurrenten”

Zeker weten?

Ook in je werkwijze?

“Maar ik verkoop producten”

Oké. En dat doe je op precies dezelfde wijze als je concurrenten?

Zoek naar verschillen. Waar laat je concurrent kansen liggen?

  • Gratis inpakken
  • Extra installatie service
  • Gratis verzending
  • Extra (lange) garantie
  • Gratis bezorging en installatie

Zo heeft Coolblue, een grote keten van webwinkels, mij uiteindelijk 23,80 euro extra uit mijn zak geklopt. Ik wilde een sporthorloge voor de vakantie hebben en zij waren de enige met spoedservice. Uiteindelijk had ik ’s ochtends mijn horloge besteld en was deze ’s middags al in huis.

“Wij zijn de beste”. “Wij leveren kwaliteit”. “Al onze klanten zijn tevreden” “Wij bieden maatwerk”

Allemaal kreten waar ik tegenwoordig de kriebels van krijg. Dit zijn namelijk kreten die we wel opschrijven, maar die totaal niets zeggen.

De meeste ondernemers die ik coach hebben niet zozeer moeite om de deal te sluiten als ze eenmaal aan tafel zitten.

Wat vaak lastig wordt gevonden is het eerste contact. En vooral wanneer dit contact via de website wordt gelegd.

Een schilder die maatwerk biedt?

Dat mag ik wel hopen.

Het is een beetje lullig als de muren van het kantoor rood worden terwijl ik ze groen of blauw wil hebben.

Of

“Wij zijn hét bureau dat….”

Ja natuurlijk. En mijn buurjochie van 4 heeft de sterkste papa ter wereld.

Nu heeft mijn buurman redelijk brede armen. Maar het is nu niet echt het type dat met bomen smijt of vrachtwagens via een touw voorttrekt.

Dus als mijn buurjongetje zegt dat hij de sterkste papa ter wereld heeft. Geloof jij hem dan?

Als jij zegt dat je hét bureau bent, óf de beste, óf de snelste.

Gelooft jouw bezoeker het dan?

Als mijn buurman inderdaad iets weg had van die spinazie verslaafde zeeman had ik hem wellicht geloofd.

Kortom.

Beweer niets. Bewijs het!

Landingspagina Klanten

Verkoop mijn klanten?

Ja.

Niet letterlijk natuurlijk.

Maar loop te koop met je klanten. Laat zien wie je klanten zijn en wat die klanten voor jouw bezoekers betekenen. Neem bijvoorbeeld de testimonials van Internet Marketing Gemak als voorbeeld.

Stel dat ik het team van Internet Marketing Gemak wil versterken met een boekhouder.

Welke boekhouder spreekt mij dan meer aan?

De boekhouder die al voor 7 andere marketing bureaus heeft gewerkt?

Of de boekhouder die voornamelijk particulieren helpt?

Verkoop dus niet zozeer je klanten, maar de ervaring die je met je klanten hebt.

En….

Laat natuurlijk ook je klanten zelf aan het woord.

Voeg deze 4 elementen toe aan je landingspagina en je hebt al een enorme stap gezet.

Alleen deze 4 elementen kunnen al een verdubbeling van je conversie betekenen.

Maar we gaan nog verder.

Stuur het verkoopproces

Elke consument doorloopt verschillende fases. Elke fase zorgt voor ander gedrag.

Zorg dat je met je landingspagina ingesteld bent op de fase waar je bezoeker zich op dat moment in bevindt.

Maak desnoods verschillende landingspagina’s als het je niet lukt om de elementen op één landingspagina te verwerken.

Als je kijkt naar het koopproces kun je de volgende fases onderscheiden:

Aandacht van je potentiële klanten krijgen

Je bezoeker heeft over jou gehoord, op je advertentie geklikt of is doorverwezen via een andere website.

Wat de reden van hun bezoek ook is. Je hebt de aandacht.

Realiseer je dat je het nu moet afmaken.

Het maakt niet uit waar je bezoeker vandaan komt. Maak af waar de ander gestopt is.

Zorg dat je landingspagina relevant is aan de website die verwijst, de tekst die je gebruikt in je mailing of advertentie.

Interesse van je bezoekers vasthouden

Oké.

Nu begint het al iets interessanter te worden.

Je hebt niet alleen de aandacht, maar ook de interesse. Is je bezoeker namelijk niet geïnteresseerd dan zal hij je landingspagina binnen enkele seconden verlaten.

Zorg dat je de aandacht en vooral ook de interesse vasthoudt.

Dit doe je door:

  • Gebruik te maken van bulletpoints
  • Oplossingen te beloven
  • Keiharde beloftes te maken
  • Een gratis intake, proefpakket, proefperiode etc. te bieden

Stel je bezoeker gerust en neem enige vorm van twijfel weg

Ze overwegen

Wauw!

We zijn nu echt goed bezig!

Je bezoeker begint nu warm te worden. Tot nu toe heb je alle obstakels overleefd.

Je landingspagina dient nu je bezoeker gerust te stellen.

Hij of zij is al geïnteresseerd. Sterker nog, ze zijn al aan het overwegen om echt in zee te gaan met jou.

Nu dien je alle obstakels weg te nemen.

Waar kan een klant op afhaken?

En hoe stel je hem of haar dan gerust?

Dit doe je bijvoorbeeld met:

  • “Niet goed, geld terug” garanties
  • Garanties
  • Social Proof
  • Keurmerken
  • Testimonials

Of andere manieren van overtuigen.

Laat je klant beslissen door antwoord te geven op hun vragen

High five!

We zijn er bijna.

Je bezoeker heeft zojuist besloten dat jij weleens hét bedrijf kan zijn dat een extra klant binnenhaalt met zijn landingspagina ?

Maar sorry ware lezer, we kunnen nog niet proosten op jouw nieuwe klant.

We zullen eerst je bezoeker het laatste zetje moeten geven.

Dit doe je door antwoord te geven op vragen als;

  • Hoe snel krijg ik mijn product?
  • Hoe krijg ik toegang?
  • Wat doe ik als ik vragen heb?
  • Hoe lang duurt ….?
  • Wat doe ik bij klachten?
  • Hoe start ik? Krijg ik uitleg?

Benieuwd hoe jouw landingspagina’s (nog) beter kunnen werken?
Doe de Conversie Scan

Toon je onderscheidend vermogen

Super!

Je bent er nu echt bijna.

Voordat jouw bezoeker echt klant wordt zal het zijn laatste opties overwegen. In deze fase kun je zonder je concurrenten af te vallen nog 1 keer je onderscheidend vermogen tonen.

Dit doe je door:

  • Puntsgewijs je USP te benoemen
  • Je keurmerken te tonen
  • Je gewonnen prijzen laten zien (beste, snelste, slimste…)
  • Feiten te benoemen die je concurrenten niet kunnen waarmaken

Ga na de verkoop nog een stapje verder

Gefeliciteerd.

Je hebt zojuist van een bezoeker een klant gemaakt.

Nu kun je al een feestje vieren. Maar ook bij deze stap liggen extra kansen voor jou.

Zorg dat je je klanten begeleidt bij het ontvangen van de aankoop. Wijs je klant op eventuele relevante producten. Denk bijvoorbeeld aan extra modules, meer functies, batterijen, of relevante producten.

Hoe combineer ik mijn landingspagina met andere Internet Marketing Strategieën?

Hoewel je landingspagina ingezet kan worden als een soort van losstaand instrument kun je het prima combineren met andere internet marketingactiviteiten.

Uiteraard dient je landingspagina aan alle zoekmachine vriendelijke eisen te voldoen. Heb je alle elementen toegevoegd om bovenaan in Google te komen, ondersteun dit proces dan door het creëren van sterke backlinks.

Als je gaat werken met Google Adwords, of een andere manier van betaald verkeer, zorg dan voor relevantie en een goede conversie-strategie. Zorg dat je weet hoeveel een bezoeker je waard is, zodat je nooit te veel betaalt en zorg dat je bezoeker al vanaf het zien van je advertentie weet wat hij kan verwachten.

Landingspagina’s kun je perfect combineren met social media. Maak van het onderwerp van je landingspagina een discussiepunt op LinkedIn, stuur je Facebookfans een heads-up of verspreid je landingspagina op Twitter. Wat je ook doet, ook hierbij geldt weer dat je moet testen. Hoe beter je weet wat echt werkt, hoe meer omzet je haalt.

Met behulp van content marketing kun je een gigantische bezoekersstroom creëren. Een bezoekersstroom die je keer op keer doorstuurt naar je landingspagina. Zo kun je het beste vandaag nog beginnen met het schrijven van blogs en het lezen van deze blog over SEO teksten schrijven.

Hoe test en verbeter ik mijn landingspagina?

Een landingspagina is nooit af. Hoe goed jij je landingspagina ook hebt geschreven. Het kan altijd beter.

In deze fase kan zelfs het kleinste verschil een verdubbeling van je omzet betekenen.

Je kunt je landingspagina op alle elementen testen. Om je alvast wat ideetjes te geven:

Een pakkende headline is enorm belangrijk. De headline maakt de eerst indruk en bepaalt of jouw bezoeker überhaupt je pagina gaat lezen ja of te nee. Het kan nooit kwaad om het effect te meten van een andere headine.

De content

  • Hoe heb je de tekst geschreven?
  • Gebruik je je, of u?
  • Gebruik je voldoende witregels?
  • Moet je bulletpoints gebruiken? Of een andere opmaak?

Het maakt niet uit wat je test. Maar test het wel met verstand. Een beginnersfout die veel gemaakt wordt is het veranderen van te veel elementen. En hoewel deze techniek je conversie drastisch kan veranderen, soms ook in positieve zin, is het wel een methode die onbeheersbaar is. Want aan welk element heeft het nu gelegen?

Nu kun je zeggen dat het uiteindelijk om de verhoging van je conversies gaat. En daar heb je ook helemaal gelijk in.

Maar zou het niet tof zijn als jij steeds beter wordt in het schrijven van landingspagina’s en door je ervaring precies weet wat wel en niet werkt?

Het belangrijkste element wat je op je landingspagina kunt toevoegen.

Wat wil je dat elke bezoeker doet?

Welke actie moeten ze ondernemen?

En op welke manier vraag je op dit moment om die actie te ondernemen?

Een veel gekozen call 2 action is bijvoorbeeld die van het contact opnemen.

Hoe krijg je bezoekers zo ver dat ze contact met je opnemen?

“Neem contact op”
“Bel mij terug”

Wat is je call 2 action en wat gebeurt er als je de zin, de knop of de hele call 2 action verandert?

Het blijft een verschijnsel waar vooral veel webshop eigenaren last van hebben. Mensen hebben al verschillende producten in hun winkelmand gestopt, maar toch wordt er niet afgerekend.

In het laatste proces kun je hele warme leads kwijtraken.

Dit is doodzonde!

Neem bijvoorbeeld het contactformulier van Simpel. Een sim only aanbieder.

Contact-landingspagina

Alle velden van het contactformulier dient de bezoeker verplicht in te vullen.

Is het nu echt nodig dat ik al mijn contactgegevens achterlaat?

Wat is het doel van je contactformulier?

Een mogelijkheid creëren om contact met een bezoeker op te nemen?

Of een manier om zoveel mogelijk gegevens te verzamelen?

Onthoud dat het gaat om het eerste contact. Je hoeft nog niet direct een offerte te sturen.

Als je een webshop hebt geldt dit natuurlijk anders. Toch doe je er verstandig aan te kijken welke gegevens jij echt nodig hebt.

Het weghalen van formuliervelden heeft al bij verschillende opdrachtgevers van ons de conversie drastisch verhoogd.

Met een afbeelding kun je in 1 klap de emotie van je bezoeker omzetten. En hoewel dit al reden genoeg is om afbeeldingen te gebruiken op je landingspagina kun je met afbeeldingen nog veel meer.

Gebruik deze visuele krachten en test het effect. Werkt een baby, man, vrouw, jongen, hond, kat, Donald Duck…….

Wat werkt beter?

Wat doet een pijl naar de contactknop?

Of een lachende klant?

Het laatste wat jij kunt doen voor een perfecte landingspagina

Wil je echt meer omzet uit je landingspagina? Onderneem dan actie. Maak je landingspagina via Webnemer en je zult zien dat je veel tijd en moeite bespaart.

Investeer in je kennis, gebruik de kennis van anderen en pas alles toe wat je onderweg leert.

Wat je ook doet: resultaat volgt alleen na actie.

Benieuwd hoe jouw landingspagina’s (nog) beter kunnen werken? Doe de Conversie Scan

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter