Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Linkbuilden – Hoe je het beste kunt verwijzen naar je website

Sebastiaan Hendriks   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 18-04-2018   |   ,

Wat houdt linkbuilden precies in?

Inkomende links, oftewel backlinks, verbeteren je positie in Google, simpel als dat. Maar hoe komt het dan dat sommige backlinks juist slecht zijn voor je positie in Google en hoe zorg jij ervoor dat jij geen slachtoffer wordt van een slechte linkbuilder!?

Wat is linkbuilden?

Linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk links naar pagina’s op jouw website te krijgen vanaf andere websites.

Inkomende links verbeteren je positie in Google. Hoe hoger de kwaliteit van een link, hoe meer effect het heeft op jouw positie in de zoekresultaten.

Wil je trouwens echt alles over Linkbuilden weten? Volg dan de cursus SEO

Waar je op moet letten met het verwijzen naar je website – Zo krijg je sterke backlinks

  • Relevantie van de link
  • Tekst van de link
  • Autoriteit (pagerank of page authority) van de website die linkt
  • De plek waar de backlink staat

Relevantie van de backlink

Aan links van relevante websites hecht Google meer waarde. Heb je een website over internet marketing dan heeft een link van een website over zoekmachine optimalisatie meer waarde voor jouw positie dan een link van een website over honden.

Probeer bij de linkbuilding zoveel mogelijk websites te benaderen die nauw samenhangen met het onderwerp of thema van jouw website.

Tekst van de backlink

De tekst van een link zegt iets over het onderwerp van de pagina. Deze tekst is dus erg belangrijk, zowel voor de bezoekers als voor de zoekmachines.

Vroeger was het zo, voordat Google Penguïn er was, dat de anchor text (het klikbare gedeelte van de link) enorm belangrijk was.

Wilde je goed gevonden worden op linkbuilden dan gebruikte je de linktekst “linkbuilden”.

Nu is het zo dat sinds de Google Penguïn update er door Google streng wordt gelet op je linkprofiel. Je linkprofiel dient zich natuurlijk op te bouwen. Te veel van dezelfde anchortexts is schadelijk voor je linkprofiel en daarmee dus ook voor je positie in Google.

Autoriteit van de website die linkt

Hoe hoger de autoriteit van de website die naar jou linkt, hoe meer waarde Google aan de link geeft.

Vroeger was het zo dat de we pagerank gebruikten om de autoriteit van een website of webpagina te bepalen.

Tegenwoordig wordt de pagerank niet meer bijgehouden door Google waardoor je dus beter kunt kijken naar de PA en DA.

Hoe bepaal je via de Page Authority (PA) en Domain Authority (DA) de waarde van een backlink?

De PA en DA zijn statistieken van MOZ die vergelijkbaar zijn met de Google Pagerank. De PA vertelt hoeveel autoriteit een webpagina heeft opgebouwd en de DA geeft de autoriteit van de complete website weer.

linkbuilden

Als linkbuilder kijk je tijdens het linkbuilden vooral naar de PA. Deze Page Authority geeft namelijk de waarde aan die Google zal meegeven aan jouw backlink.

Laat me dit proces uitleggen op basis van Jip en Janneke taal!

Google geeft elke webpagina op het internet een aantal punten. Elke link, of deze link nu intern is -dus verwijst naar een andere pagina op dezelfde website- of een externe link is, elke link krijgt punten. Stel dat een bepaalde pagina 10 punten heeft. Dan betekent dit dat als er 10 links op de website staan, elke link 1 punt krijgt.

Zorg dat je via een slimme linkbuildstrategie de waarde op je website verdeelt.

De plek waar de backlink staat

De locatie van je backlink bepaalt voor een groot gedeelte de waarde.

Je zult begrijpen dat Google meer waarde hecht aan backlinks die in de content geplaatst worden dan in de footer of sidebar van de website.

In de footer zien we vaak de links van webdesigners of linkpartners. Dit zijn links die niet direct bedoeld zijn voor de bezoekers, maar puur voor de vulling van de partner.

In de Sidebar zien we vaak betaalde links terug. Ook hier is Google geen fan van. Mocht je dus in de mogelijkheid staan om de locatie van je link te bepalen kies dan altijd voor de content. Dit komt veel natuurlijker over en zal je op de langere termijn ook meer bezoekers opleveren.

TIP!
Heb jij toevallig zelf een backlink in de footer staan van jouw webdesigner? Haal deze link dan snel weg. Dit is namelijk zonde van de waardeverdeling op je website.

Geef je backlink voldoende punten

Als de waarde van een webpagina verdeeld wordt over het aantal links dat op die webpagina staat, dan is het tijdens het linkbuilden dus belangrijk dat je let op het aantal links op de pagina.

Laten we een klein testje doen om te kijken of je het linkbuilden al in de gaten hebt:

Een klein linkbuild testje

Welke backlink is beter?

A) De backlink staat op een website die relevant is aan jouw website.
B) De backlink staat op een website die niet relevant is, maar heeft wel een hoge PA.

Welke backlink is beter?

A) De webpagina (waar jouw backlink op komt te staan) heeft een PA van 40 en 20 links.
B) De webpagina (waar jouw backlink op komt te staan) heeft een PA van 30 en 10 links.

Let op linkbuilders! Linkbuilden is niet meer wat het geweest is!

Linkbuilden is door de jaren heen heel wat veranderd. Linkbuilden is niet meer de verzamelnaam voor het verzamelen van zoveel mogelijk links. En maar goed ook.

Google voert jaarlijks tientallen updates door die invloed hebben op de manier waarop Google naar je website kijkt. Dit betekent dat datgene wat nu werkt, je uiteindelijk straks de kop kan kosten!

Probeer het systeem niet te foppen of je te richten op de “grote sprongen, snel thuis” strategieën. Wil je nu scoren in Google en straks in de toekomst ook nog een goede positie hebben? Kies dan voor de enige goede manier van linkbuilden, niet linkbuilden!

Goed linkbuilden is niet linkbuilden!

Linkbuilden is altijd al een van de grootste aandachtspunten van Google geweest.

Laat alles automatisch gaan, zegt Google. Als je linkjes verdient, dan krijg je deze vanzelf. Hoewel deze filosofie natuurlijk erg leuk klinkt, kan het behoorlijk frustrerend zijn als jij hard je best doet voor waardevolle content, maar geen backlinkjes krijgt.

Linkbuilden hoort er nu eenmaal bij. Toch zal het linkbuilden blijven veranderen.

Niet linkbuilden, toch linkjes krijgen!

In deze tijd aan goede backlinks komen, vergt een creatieve en strategische aanpak. Het wordt linkbuilders niet gemakkelijk gemaakt. Daarom verbaast het me ook dat veel linkbuilders de makkelijkste links laten liggen, de interne links.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

Laat een reactie achter