6 Linkbuilding Tips die Jou Gegarandeerd Hoger in Google Brengen

Ja, Google bepaalt nog steeds voor een groot gedeelte de positie van jouw website, aan de hand van het linkprofiel. In theorie is het zo dat hoe meer waardevolle backlinks jij hebt, hoe hoger je komt in Google.

Maar hoe kom je aan goed backlinks?

Zorg voor linkwaardige content en je krijgt automatisch nieuwe backlinks, toch? – Tip 1

De meeste mensen die beginnen met linkbuilden vergeten het begin, linkwaardige content. Er is geen betere manier van het opbouwen van je linkprofiel dan natuurlijke groei.

Als jij regelmatig waardevolle informatie deelt in de vorm van een weblog, artikelen, video’s of afbeeldingen dan geef je mensen een reden om te linken.

Als je al beschikt over een twitterprofiel, facebookpagina of ander kanaal zorg er dan voor dat je jouw nieuwe content deelt.

Hoe meer reden jij geeft om te linken, hoe sneller je links zult krijgen.

Dat je automatisch nieuwe backlinks krijgt zolang je maar linkwaardige content deelt is helaas de grootste onzin. Toch begint alles met linkwaardige content. Zorg dat je zoiets bruikbaars maakt voor je bezoekers dat andere website er wel naar toe moeten linken.

Moet je daarvoor duizenden woorden op papier zetten?

Nee!

Zolang je maar iets waardevols toevoegt aan het internet.

Neem bijvoorbeeld de tool van loonwijzer.nl. Zij plaatste een calculator op hun website waarmee bezoekers gemakkelijk hun brutoloon kunnen omzetten naar netto.

 

Linkwaardige-contentDeze pagina heeft slechts 192 woorden. Toch leverde deze calculator loonwijzer.nl 943 backlinks op van 109 verschillende websites.

 

backlinks-loonwijzerHet resultaat van Linkwaardige content

Loonwijzer.nl scoort op meer dan 15.507 zoekwoorden in de organische resultaten van Google.

  • Bruto netto -positie 1 – 110.000 zoekopdrachten per maand
  • Netto bruto – positie 1 – 12.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto naar netto – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Bruto netto berekening – positie 1 – 8.100 zoekopdrachten per maand
  • Van bruto naar netto – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand
  • Brutto netto calculator – positie 1 – 5.400 zoekopdrachten per maand
Handig! 6 linkbuildingtips waarmee jij je concurrenten in Google gaat verslaan Click To Tweet

Hoe je linkbait als strategie inzet voor linkwaardige content

Linkbait is het publiceren van content in welke vorm dan ook. De content is er voornamelijk op gericht om een virale werking uit te lokken. Je gooit als het ware je lijntje uit in de hoop dat mensen happen.

Linkbait kan een geweldige manier zijn om in de publiciteit te komen. Het mooie van deze manier van marketing is dat het zelfs gratis kan.

Wees creatief in de vorm van tekst, afbeeldingen, video’s of audio fragmenten.

Een geslaagde linkbait campagne zorgt voor honderden backlinks en duizenden bezoekers!

Tips voor knallende linkbait campagne

• Maak een lijst van waardevolle tips, meest gemaakte fouten of veel voorkomende vragen.
• Interview een belangrijk persoon uit je niche.
• Publiceer een onderzoek/test die nog niet is uitgevoerd.
• Wees er als eerste bij wanneer er nieuwe ontwikkelingen zijn in je markt.
• Geef iets waardevols gratis weg.
• Maak gebruik van humor.
• Bied gratis tools voor je bezoekers.
• Zorg dat je linkbait makkelijk gedeeld kan worden (Facebook, Twitter, LinkedIn etc.) .
• Bekijk andere linkbait campagnes.
• Maak gebruik van infographics.
• Als je cijfers verwerkt, kies dan voor natuurlijke cijfers (13 – 16 i.p.v. 10 15).
• Start een blog en deel je kennis en expertise.
• Start een wedstrijd of prijsvraag.

Gebruik de juiste anchor text en voorkom een Google Penalty – Tip 2

Sinds de Google Pinguïn update is het juist gebruik van anker teksten een van de belangrijkste criteria voor het samenstellen van een natuurlijk linkprofiel. Je zult in je profiel het gebruik van anker teksten goed moeten variëren.

Wat is een anchor text of anker tekst?

“De anchor tekst wordt ook wel anchortext of ankertekst genoemd. Hiermee wordt de tekst bedoeld die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt.

Als je bijvoorbeeld een link maakt naar de pagina wat is linkbuilding, dan is “wat is linkbuilding” de anchor tekst.

Uiterlijke kenmerken ankertekst

  • de ankertekst is altijd klikbaar
  • vaak wordt de anchor tekst onderstreept
  • vaak heeft de tekst van de link een afwijkende kleur, meestal is dit blauw”

Bron: Vindkracht 9

Hoe krijg je een goede variatie in je linkprofiel?

Een goede variatie van je anchor text in je linkprofiel krijg je door gebruik te maken van vier verschillende typen anker teksten: op basis van merk, op basis van URL, op basis van zoekwoord en op basis van linkgedrag.

Vier verschillende type anker teksten voor je backlinks:

Op basis van merk
Met deze vorm van linken gebruik je de volledige, of een variatie van je bedrijfsnaam voor de anker tekst. Vul eventueel je bedrijfsnaam aan met locaties, producten of zoekwoorden.

Op basis van URL
Hierbij gebruik je de URL als basis. https://imgemak.nl – https://www.imgemak.nl – www.imgemak.nl/internet-marketing.

Op basis van zoekwoord
Bij deze vorm van anker teksten gebruik je het zoekwoord waar je goed op gevonden wilt worden. Zorg er voor dat je zoekwoorden afwisselt en dat deze vorm van anker teksten maar een klein gedeelte van je linkprofiel vult.

Op basis van linkgedrag
Vroeger toen SEO nog niet zo’n bekend onderwerp was, linkten we allemaal met “lees meer”, “klik hier”, “meer informatie” etc. Het op deze manier laten linken naar je eigen website werd een tijdlang ten zeerste afgeraden.
Toch zien we deze vorm van linkbuilden steeds meer terug. Dit komt doordat het duidt op een natuurlijk linkprofiel.

Kortom…

Zorg dat je de anker teksten voldoende afwisselt. Hoe minder je stuurt, hoe natuurlijker het wordt.

Kijk dat is makkelijk! Marketeer onthult 6 krachtige linkbuildingtipsClick To Tweet

Gebruik nofollow en dofollow voor een extra natuurlijk linkprofiel -Tip 3

“‘Nofollow’ is een methode waarmee webmasters tegen zoekmachines kunnen zeggen dat ze de links op een bepaalde pagina of een specifieke link niet moeten volgen.

Hoe worden links met het kenmerk ‘nofollow’ door Google verwerkt?

Google volgt ze in principe niet. Dat betekent dat Google geen PageRank of ankertekst over deze links verzendt. Als u nofollow gebruikt, worden de doellinks verwijderd uit onze overzichtsgrafiek van het web. De doelpagina’s kunnen echter nog steeds worden weergegeven in onze index als andere sites een link hiernaar bevatten zonder nofollow, of als de URL’s naar Google worden verzonden in een sitemap.”

Bron: Google Answers

Nofollow links zijn dus baclinks die geen waarde doorgeven.

Dit betekent dat een nofollow link niet van directe toegevoegde waarde is voor je positie in Google. Toch heb je nofollow links nodig om je linkprofiel natuurlijk te houden.

Aangezien steeds meer webmasters nofollow links gebruiken is het zeer onnatuurlijk als jij geen nofollow links in je linkprofiel hebt. Zorg daarom voor zowel dofollow (normale backlinks) als nofollow backlinks.

Zorg voor relevantie en vergeet pagerank – tip 4

Internet staat vol met linkbuildpakketten en artikelen over het verkrijgen van backlinks met een hoge pagerank.

Linkbuild-pakket Hoewel een link van een pagina met een hoge pagerank zeker goed is in je linkprofiel, kun je je beter richten op relevantie.

Als jij alleen maar links krijgt van websites met een hoge pagerank (of page authority) dan is dit verdacht. Google zal dan sneller jouw linkprofiel onder de loep nemen.

Blijkt dat jouw profiel alleen maar bestaat uit irrelevante links afkomstig van hoge pagerank pagina’s, dan zal dat uiteindelijk je positie kosten.

Mocht Google erachter komen dat jij je links gekocht hebt, dan hang je sowieso.

Varieer je linkbuildstrategie – Tip 5

Het hebben van links van verschillende kanalen draagt bij aan een gezond linkprofiel. Kies je kanalen zorgvuldig.

Laat je niet verleiden door overduidelijke, betaalde links of link farms (websites met honderden tot duizenden links).

Kies voor een gevarieerd profiel, links afkomstig uit social media, blogs, forums, artikelen of startpagina’s.

Gebruik de makkelijkste en krachtigste backlinks – Tip 6

Interne links zijn enorm belangrijk voor je website. Interne links zorgen voor:

• Waarde verdeling
• Crawl gemak
• Gebruikersgemak
• Een betere bezoekerstijd
• Lage bouncepercentage

Maar ook voor je linkbuilding zijn interne links erg belangrijk.

De waardeverdeling van je website loopt volgens een logische hiërarchie. Hoe meer er gelinkt wordt naar de pagina, hoe hoger deze op de ladder staat.

Hoe meer links er verwijzen naar een pagina, hoe waardevoller deze wordt. Als je dit goed begrijpt kun je beginnen met strategisch linkbuilden.

De laatste linkbuilding tips voor meer backlinks!

Het verzamelen van backlinks is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie dat al snel verkeerd kan gaan.

Linkbuilden is vermoeiend, lastig, vervelend en frustrerend. Het gaat nooit zo snel als dat jij dat zou willen. Het verzamelen van backlinks wordt daarom pas leuk als je ook resultaten gaat zien.

Wil je betere resultaten via linkbuilden? Houd je dan aan het volgende…

…Zorg voor waardevolle content

Zorg voor waardevolle content. Wanneer jij andere webmasters waardevolle content presenteert, is de kans groter dat je een link krijgt. Daarnaast zal Google zich blijven evalueren en zal waardevolle content meer en meer centraal komen te staan.

Vergeet tijdens het schrijven van artikelen niet om ook zelf te linken. Het hebben van uitgaande links maakt jouw website compleet voor bezoekers en het vergroot de kans op backlinks van anderen. En vergeet natuurlijk de interne links niet.

…Promoot je content

Bedenk bij elke pagina op je website dat mensen pas kunnen linken als ze weten dat de pagina bestaat.

Promoot jouw artikelen in je branche. Wees actief op Twitter, Facebook en andere sociale kanalen.

Plaats ook je berichten op perssites als nujij.nl of bekende forums in je branches.
Er is altijd wel een kanaal dat jij kunt gebruiken voor je promotie. Denk aan het beantwoorden van vragen op adviessites, LinkedIn groepen of bijvoorbeeld de website van de Kamer van Koophandel.

Je kunt ook simpelweg het onderwerp van je nieuwste blogartikel Google-en en kijken wat andere websites vermelden. Je zult verbaasd staan over de mogelijkheden die er zijn.

…Laat andere het werk doen

Bedenk eens een ludieke actie of quiz en laat anderen het werk voor jou doen. Zorg dat anderen over je praten. Ga bijvoorbeeld de discussie aan met een bekende uit jouw branche of wees als eerste met het laatste nieuws.

…Gebruik de autoriteit van je “concurrenten”

Focus je niet alleen op je eigen website. Gebruik je kennis en ervaring ook op andere websites om bezoekers van waardevolle content te voorzien. Dit brengt nieuwe bezoekers naar je website, geeft je een grotere bekendheid en misschien ook nog wel een waardevolle link.

Gebruik de autoriteit van andere door bijvoorbeeld reacties achter te laten of door zelf een gastblog te schrijven.

Linkbuilden uitbesteden?

Je kunt natuurlijk altijd overwegen om het linkbuilden uit te besteden. Je hebt tenslotte wel iets beters te doen dan dagen lang te zoeken naar dat ene backlinkje.

Als je besluit linkbuilden uit te besteden, doe dan altijd goed onderzoek.

Wij ontvangen met regelmaat horrorverhalen van mensen die het linkbuilden uitbesteed hebben aan linkbuilders. Na honderden of soms zelfs duizenden euro´s besteed te hebben zijn ze geen enkele positie gestegen, maar juist gezakt!

Kijk daarom altijd uit met welk zoekmachine marketing bureau jij in zee gaat!

Hoe goed een deal als No-cure, No Pay ook lijkt, uiteindelijk betaal je niet de factuur, maar wel de schade!

2 reacties

  1. Emile Leus 14/09/2016
    • Sebastiaan 05/10/2016

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
reptielenbrein
Ontdek Het Reptielenbrein en Beïnvloedt De Keuzes van Jouw Klanten
LinkedIn Twitter
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat
Hoe Je Via LinkedIn Groepen Meer Bezoekers Naar je Website Stuurt