Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Linkbuilding 7 Slimme Technieken voor 438 Backlinks

Weet je al iets van linkbuilding of het verzamelen van backlinks, dan weet je één ding zeker…

Het kost immens veel tijd. En het vervelendste van alles?

Je weet niet (altijd) of het werkt.

Tenminste, nog niet. In dit artikel laat ik je zien hoe linkbuilding vandaag de dag gaat en hoe je zelfs zonder (extra) backlinks hoog scoort. Ik onthul je al mijn strategieën, vertel je waar je op moet letten om een penalty te voorkomen en wat nu echt goede backlinks zijn.

Ben je er klaar voor?

Inhoud

Altijd de laatste tips ontvangen?

Inschrijven voor de online marketing nieuwsbrief

Voordat jij de beste linkbuildingtechnieken ontvangt, wil ik stilstaan bij het beantwoorden van enkele vragen.

Heb je geen vragen over backlinks of linkbuilding? Sla de theorie gerust over: Linkbuilding in de praktijk.

Linkbuilding houdt in dat je probeert zoveel mogelijk links naar pagina’s van jouw website te krijgen vanaf andere websites.

Deze links, die naar jouw website verwijzen, noemen we backlinks.

De gedachte van linkbuilding is dat het jouw positie in Google verbetert. Hoewel deze gedachte (enigszins) klopt, kan een verkeerde manier van linkbuilding tegen je werken en je positie in Google schaden.

Een backlink is de link die naar jouw website verwijst. Niet elke backlink is evenveel waard en niet elke backlink zal een positief effect hebben op jouw positie in Google.

Of een backlink goed is voor jouw positie hangt af van verschillende factoren en heeft alles te maken met de waarde.

De waarde van een backlink is een onderwerp waar al jaren over wordt gediscussieerd. Hoewel er talloze factoren meespelen bij het bepalen van de waarde, zijn we het er met zijn allen over eens dat in ieder geval de volgende factoren een rol spelen:

  • Relevantie
  • Tekst
  • Autoriteit en betrouwbaarheid
  • De plek
  • Follow of No Follow

Nu zijn er nog meer factoren die een rol spelen, maar daar is gelukkig niet iedereen het mee eens.

Gelukkig?

Ja.

Hoewel de discussie onduidelijkheid schept, schept het ook kansen. Als jij de enige bent die het anders doet, heb je dan niet een gigantische voorsprong?

In dit artikel deel ik linkbuildingtechnieken die niets met linkbuilding te maken hebben. Tenminste, niet zoals anderen dat omschrijven.

Voordat ik deze technieken onthul, is het belangrijk dat je start met een nulmeting, weet hoe je backlinks controleert en wat een goed linkprofiel inhoudt.

Linkbuilding in de praktijk: De nulmeting

Voordat jij je best gaat doen om meer backlinks te krijgen, doe je er verstandig aan een nulmeting te maken. Een nulmeting maak je door je eigen linkprofiel in kaart te brengen (en te analyseren).

Hoe je dat doet?

Maak een analyse van jouw linkprofiel

Lees je iets over linkbuilding, dan gaat het direct over het krijgen van nieuwe backlinks. In mijn ogen zeer vreemd.

Waarom?

Het zijn niet je niet je backlinks, maar je linkprofiel dat je positie bepaalt.

Je kunt je linkprofiel gemakkelijk analyseren wanneer je de bezoeker centraal stelt.

Is de verwijzing naar jouw website logisch? Helpt het de bezoeker, of is het er alleen maar om jouw positie te verbeteren? Is een link van een blog over internetmarketing bijvoorbeeld echt logisch wanneer je een website hebt over loopbaanadvies?

Er zijn op het internet talloze tools te vinden die je kunt gebruiken bij het analyseren van je backlinks:

  • AHREFS
  • Majest SEO
  • Open Site Explorer
  • SEO Spyglass

Bij Internet Marketing Gemak maken we gebruik van een combinatie van deze tools.

Het enige nadeel…

Elke tool werkt anders en legt, in mijn ogen, de focus verkeerd. In plaats van dat de bezoeker centraal staat, wordt er teveel nadruk gelegd op andere elementen:

Hoe meer waarde een pagina (of website) heeft opgebouwd, hoe meer jouw backlink waard zal zijn. Dit alles heeft te maken met de pagerank van Google.

De waarde die een pagina heeft opgebouwd en uiteindelijk doorspeelt via een backlink, is afhankelijk van het aantal links op die pagina. Stel dat je 100 waardepunten hebt en er op die pagina 10 links staan (inclusief jouw backlink), dan krijgt (in theorie) jouw backlink 10 punten mee.

Google vecht al jaren tegen de link-spammers. Mensen die linkbuilding zien als enige manier van scoren in Google en er alles aan doen om zo snel en zo veel mogelijk backlinks te krijgen. Om dit proces tegen te gaan heeft Google de No Follow Tag bedacht.

Met een No Follow Tag kan een websitebeheerder aangegeven dat het om een betaalde (of geforceerde) link gaat. Een nofollowlink geeft dan ook minder waarde mee, dan een follow link.

De anchor text of ankertekst is het klikbare gedeelte van de link. Stel dat ik naar onze website link: online marketing bureau dan is online marketing bureau de ankertekst.

Het nadeel van het controleren van je backlinks op deze factoren? Je slaat de belangrijkste elementen over: de RAT. Je kunt je uren blindstaren op de cijfers en data (en ja, die zijn ook belangrijk), maar de RAT doet het allemaal.

Linkbuilding in de praktijk: kijk naar de RAT

De RAT-methode staat voor een andere manier van linkbuilding. Met deze strategie zul je voorlopen op je concurrenten en tegelijkertijd veel weerstand ervaren.

Waarom?

Er zijn maar weinig mensen het eens met de strategie. Men verwacht nog steeds dat Google backlinks controleert zoals ze dat jaren geleden deden.

Hoewel Google de pagerank (in het kort: hoe meer links, hoe waardevoller) heeft bedacht en aan de hand daarvan de waarde (en positie) van een bepaalde pagina bepaalt, is linkbuilding een vorm van zoekmachine marketing die Google liever niet heeft.

Waarom?

Linkbuilding en het krijgen van backlinks is te manipuleren. Ik kan mensen betalen, links forceren, websites opkopen (of starten) en naar mij laten linken en zo zijn er nog talloze manieren van linkbuilding die lekker snel werken.

Maar…

Stel dat wij, jij en ik, Google zijn, en een groot budget hebben om dit soort praktijken op te sporen.

Zouden we dit dan doen?

Zouden we mensen afstraffen die ons systeem proberen te misleiden?

Geloof me. Ik heb vanaf 2008, toen ik begon met SEO, heel wat cowboys zien komen en zien gaan. De snelle stijgers, met grote monden, die nu, een paar jaar verder, plots niet meer bestaan.

We moeten beseffen dat Google immens machtig is en voldoende mankracht en budget in huis heeft om valsspelers op te sporen en te bestraffen.

Hoe kan het anders en moet je dan nog wel linkbuilden?

Of en hoe je het beste met linkbuilding kunt omgaan hangt af van hoe jij tegen backlinks aankijkt.

Mijn advies?

Gebruik de RAT.

Laat andere maar met de grote-stappen-snel-thuis-strategieën werken en hoewel dat soms frustrerend zal zijn (het werkt namelijk in sommige gevallen nog wel), vroeg of laat lach jij het hardste.

Klaar voor de RAT?

Gebruik de RAT voor een andere manier van linkbuilden

De RAT is een methode die zich richt op de lange termijn. Je focust je niet op wat nu werkt, je pakt de voorsprong voor later.

Hoe werkt dit?

Heb geduld en controleer je backlinks voortaan op de volgende elementen:

  • Relevantie
  • Autoriteit en betrouwbaarheid
  • Tekst

Niets meer, niets minder.

Laten we nu eens kijken wat elk element inhoudt.

Hoe bepaal je de relevantie van jouw backlink?

Vraag jezelf het volgende eens af:

Je bent op zoek naar een SEO Cursus om nog meer over linkbuilding te leren. Je hebt deze gids al gelezen, weet al wat van SEO af, dus het gaat je echt om een cursus die net dat stapje verder gaat.

Welk advies neem je aan?

Optie 1: Een website die over steunkousen gaat, die tussen de tekst plots linkt naar een SEO cursus.

Optie 2: Een groot online marketingblog, bomvol SEO tips, die naar een externe SEO cursus linkt.

Hoe groot of waardevol de website over steunkousen ook is, ik ga dan liever voor optie 2.

Deze gedachte heeft Google ook.

Aan backlinks van relevante websites hecht Google meer waarde. Heb je een website over internetmarketing, dan heeft een link van een website over zoekmachineoptimalisatie meer waarde voor jouw positie dan een link van een website over honden.

Probeer bij de linkbuilding zoveel mogelijk websites te benaderen die nauw samenhangen met het onderwerp of thema van jouw website.

Staar je niet blind op de waarde, maar ga voor de relevantie. Is de website relevant, onderzoek dan de autoriteit.

Controleer de AB waarde van elke backlink

De AB-waarde, oftewel de autoriteit en betrouwbaarheid van een link, bepaalt uiteindelijk of het je linkprofiel versterkt.

Test het zelf.

Vraag jezelf het volgende af:

Je bent op zoek naar een nieuwe manier voor social media management. Je bent al een tijdje bezig, weet wat van social media af, hebt al een strategie opgesteld en zoekt nu een tool die je helpt bij het verbeteren en monitoren.

Welk advies neem je aan?

Optie 1: Je buurman, die net Facebook op zijn telefoon heeft geïnstalleerd, adviseert je een tool te gebruiken die zijn zoon heeft ontwikkeld.

Optie 2: Een onlinemarketeer die alle social media tools heeft onderzocht, vergeleken en jou een top 3 geeft.

Een backlink is, in de ogen van Google, een soort van stem of advies. Het is dan ook logisch om te kijken naar het betrouwbaarheid van het advies.

Hoe hoger de betrouwbaarheid van de website die naar jou linkt, hoe meer waarde Google aan de backlink geeft.

Hoe bepaal je de waarde?

Gebruik allereerst je gezonde verstand. Hoe betrouwbaar ziet de website er uit, heb je er zelf al eerder van gehoord en bestaat de website al langer?

Heb je getoetst wat je onderbuik aangeeft, gebruik dan een backlinkchecker om de waarde te toetsen. Dit leg ik je later uit. Laten we voor nu eerst de RAT afmaken.

Heb je de Relevantie gecontroleerd, de Autoriteit en betrouwbaarheid bekeken, dan is het tijd voor de Tekst.

Tekst van de backlink

De tekst van een link en rondom een link zegt iets over het onderwerp van de pagina. Stel dat ik een linkje maak: Linkbuilding tips voor 438 backlinks

Waar zou het artikel dan over gaan?

Het is logisch dat het artikel dan over linkbuilden en het krijgen van backlinks gaat. Dit is dan ook de reden dat Google naar dit stukje tekst, de ankertekst, kijkt.

Daar zijn alle SEO-ers achtergekomen dus wat heeft Google gedaan? Die kwam met een update: De Google Penguin.

Omdat iedereen aast op de ankertekst, ligt de aandacht direct verkeerd.

Ja, het klikbare gedeelte van de link speelt nog steeds mee voor je positie, maar…

Wil je liever linkbuilden met het oog op de toekomst, richt dan je aandacht op de rest van de tekst.

Stel dat jij een linkbuildtool of backlinkchecker hebt ontwikkeld, dan sta je toch liever op deze pagina met een linkje naar je tool, dan op een pagina over het schrijven van SEO teksten?

Linkbuilden is door de jaren heen heel wat veranderd. Linkbuilden is niet meer de verzamelnaam voor het verzamelen van zoveel mogelijk links. En maar goed ook.

Google voert jaarlijks tientallen updates door die invloed hebben op de manier waarop Google naar je website kijkt. Dit betekent dat datgene wat nu werkt, je uiteindelijk straks de kop kan kosten!

Probeer het systeem niet te foppen of je te richten op de grote-sprongen-snel-thuis-strategieën. Wil je nu scoren in Google en in de toekomst nog een goede positie hebben? Kies dan voor de enige goede manier van linkbuilden: niet linkbuilden!

Goed linkbuilden is niet linkbuilden!

Laat alles automatisch gaan, zegt Google. Wanneer je linkjes verdient, dan krijg je deze vanzelf. Hoewel deze filosofie erg leuk klinkt, kan het behoorlijk frustrerend zijn wanneer jij hard je best doet, continu nieuwe blogs schrijft, je netjes aan de regels houdt, maar niet scoort.

Linkbuilden hoort er nu eenmaal bij.

Hoe kun je dan niet linkbuilden en toch backlinks krijgen? Maak je eigen linkbuildstrategie en volg de 4 tips. De tips die wij zelf gebruikt hebben om duizenden backlinks voor ons en voor onze opdrachtgevers te verzamelen.

Vorm je eigen linkbuildstrategie in 4 stappen

Je ontvangt straks talloze linkbuildingtips om een eigen strategie vorm te geven. Dit vormgeven van je eigen strategie is het belangrijkste wat je kunt doen. Neem niet klakkeloos de strategie of tips van een ander over. Durf je eigen koers te varen en kom nooit, en dan ook echt nooit, in de verleiding om linkbuilding uit te besteden of linkbuildpakketten te kopen.

Waarom niet?

Linkbuilden is een klein onderdeel of resultaat van een strategie of campagne. Voldoen jouw backlinks niet aan de RAT-check, dan kan ik je op een briefje geven dat je nu, of binnen aanzienlijk korte tijd, flink in de problemen komt.

Waarom?

Nieuwe backlinks krijgen kost veel tijd. Een compleet linkprofiel verschonen, nog veel meer.

Wees geduldig, test de strategieën, neem de aankomende tips mee en blijf je gezonde verstand gebruiken.

Zorg voor Automatische Backlinks (de beste en meest veilige links)

In deze tijd aan goede backlinks komen, vergt een creatieve en strategische aanpak. Het wordt linkbuilders niet gemakkelijk gemaakt.

Waar je voorheen wegkwam met het massaal mailen van andere websites of het aanmelden bij alle startpagina’s, werkt het (gelukkig) inmiddels anders.

Wil je goede backlinks ‘verdienen’, begin bij het begin.

De meeste mensen die beginnen met linkbuilden, vergeten het begin linkwaardige content. Er is geen betere manier van het opbouwen van je linkprofiel dan natuurlijke groei.

Deel jij regelmatig waardevolle informatie in de vorm van een blog, artikelen, video’s of afbeeldingen dan geef je mensen een reden om te linken.

Beschik je al over een Twitterprofiel, Facebookpagina of ander socialmediakanaal, zorg er dan voor dat je jouw nieuwe content deelt.

Hoe meer redenen jij geeft om te linken, hoe sneller je links zult krijgen.

Dat je automatisch nieuwe backlinks krijgt zolang je maar linkwaardige content deelt, is helaas de grootste onzin. Toch begint alles met linkwaardige content. Zorg dat je zóiets bruikbaars maakt voor je bezoekers dat andere website er wel naar toe moeten linken.

Moet je daarvoor duizenden woorden op papier zetten?

Nee!

Zolang je maar iets waardevols toevoegt aan het internet.

Regelmatig zien we dat ook kleine artikelen bovenaan in Google komen.

Hoe komt dit?

De informatieve waarde speelt hierbij een belangrijke rol.

Zoek maar eens in Google ‘bruto netto’ op. Dit zoekwoord heeft 135.000 maandelijkse zoekopdrachten.

Wat staat er op nummer 1?

Een artikel met slechts 120 woorden:

linkbuilding-berekenhet-voorbeeld

Een goed voorbeeld van kwaliteit in plaats van kwantiteit.

Ben jij op zoek naar het verschil tussen bruto en netto, wil je dan een lap tekst lezen, of zoals berekenhet.nl het heeft gedaan, een handige calculator gebruiken?

Nu zijn er nog zat online marketeers die jou willen laten geloven dat je duizenden woorden moet schrijven om bovenaan in Google te komen.

Ik heb je zojuist bewezen dat dit de grootste onzin is!

Met een simpele calculator scoort berekenhet.nl met hun pagina inmiddels op ruim 1.4 duizend zoekwoorden en heeft het 438 backlinks van 103 verschillende website gekregen.

Hoe kun je deze manier gebruiken voor het versterken van jouw linkprofiel? Gebruik de kracht van Linkbait.

Ervaar de kracht van Linkbait voor megaveel backlinks

Linkbait is het publiceren van content in welke vorm dan ook. De content is er voornamelijk op gericht om een virale werking uit te lokken. Je gooit als het ware je lijntje uit in de hoop dat mensen happen.

Linkbait kan een geweldige manier zijn om in de publiciteit te komen. Het mooie van deze manier van marketing is dat het zelfs gratis kan.

Wees creatief in de vorm van tekst, afbeeldingen, video’s of audiofragmenten.

Een geslaagde linkbait campagne kan voor duizenden backlinks en bezoekers zorgen. Zorg dat jij een bron creeert die nergens anders te vinden. Hoe unieker, grappiger, brutaler of kortom, ANDERS, jouw content is, hoe groter je kans van slagen.

Tips voor een knallende linkbait campagne

  • Gebruik zoveel mogelijk feiten, cijfers en data
  • Gebruik uniek beeldmateriaal
  • Maak het makkelijk voor je bezoekers
  • Wees creatief en toon lef
  • Probeer en doe het gewoon!

Gek genoeg zijn we continu aan het azen op backlinks, maar heb je nog een andere manier van linkbuilding en het opbouwen van waarde, de interne links.

Hoe dat precies werkt?

Bekijk de video.

Steel de backlinks van je concurrenten (5 Tools)

Op het internet is niets geheim. Gebruik je de juiste software, dan kun je de complete strategie van jouw concurrenten blootleggen.

Dit blootleggen van de strategie van je concurrenten doe je via een backlinkchecker. Dit is een tool die jouw backlinks, of die van je concurrent, in kaart brengt.

Bekijk de backlinks, maar wees je er van bewust dat wat voor je concurrent werkt, niet voor jou hoeft te werken. Neem niet zomaar de strategie klakkeloos over en blijf gebruik maken van de RAT-check.

5 Tools om je backlinks te checken (en die van je concurrent)

Let op deze nadelen

Zoals je al eerder hebt gelezen, heeft het gebruiken van tools zo zijn voor- en nadelen. Elke tool werkt weer met andere cijfers en meetwaarde. Maak zelf de keuze welke tool het dichtst bij je eigen visie ligt en staar je niet blind op de cijfers. Gebruik de tools om je eigen strategie vorm te geven en te versterken, maar blijf zelf nog altijd het denkwerk doen 😉

Hoewel ik de laatste ben die beweert dat backlinks niet kunnen helpen, is het niet de heilige graal. Sterker nog, ik geloof dat Google het liefste naar andere factoren kijkt, maar nog niet helemaal een methode heeft gevonden die werkt.

Staar je niet blind op de backlinks en bedenk je dat alles tijd en/ of geld kost. Tijd en geld die je ook ergens anders in kunt steken.

Beoordeel van tevoren of je achter de backlinks aangaat, wat het je zal opleveren en wees je er van bewust dat er meer manieren van SEO zijn.

Klaar met linkbuilding en liever slimmer zijn in SEO?

Ben je nu enthousiast over deze benadering en het anders leren kijken, denken en promoten van je bedrijf, neem dan eens een kijkje op deze pagina: SEO Training & Ondersteuning

Tijdens de bijeenkomsten doen we er alles aan om samen je website naar een hoger niveau te brengen. Niet met behulp van de veel omschreven en ouderwetse technieken, maar op basis van de nieuwste inzichten in de SEO en online marketing.

Geen zin in verandering, een goede lunch en praktische en strategische tips, maar wel iets te melden?

Laat je reactie achter, deel jouw mening, deel je ervaringen of stel je vraag.

Heb je geen zin in extra groei, het leren van nieuwe technieken en het sparren met anderen?

Ook geen vraag, maar vind je dit artikel wel waardevol genoeg voor je netwerk? Deel het dan. Ik waardeer het enorm en ik weet zeker dat je netwerk dat ook zal doen.

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

2 reacties

  1. Michel Muyres op 17 juni 2020 om 23:11

    Een super mooie artikel met een uitstekende uitleg! Ben er heel wat van opgestoken en wil je bedanken voor dit artikel. Ga zo door ziet er ook geweldig uit jullie website. Van mij krijgen jullie een 9+!

    • IMGemak op 18 juni 2020 om 10:55

      Bedacht Michel, altijd leuk om te horen!

Laat een reactie achter