De Linkbuildstrategie waarmee je 3x Zoveel Uit Je Backlinks haalt

Elke webpagina bouwt waarde op. Door intern te linken – van pagina a naar pagina b op dezelfde website – verdeel je de waarde op je site.

Door te linken naar de juiste pagina geef je niet alleen de betreffende pagina meer waarde, maar ook de onderliggende.

Bijvoorbeeld (kort door de bocht) je homepage heeft een waarde opgebouwd van 4 en linkt naar 4 onderliggende pagina’s. Elke pagina zou dan theoretisch (en kort door de bocht) gezien 1 punt mee krijgen. De pagina’s die vervolgens daaronder liggen, krijgen op hun beurt weer waarde mee.

Als je tijdens het linkbuilden alleen maar linkt naar je homepage terwijl je bijvoorbeeld een dieperliggende pagina een beter positie wilt geven, verspil je enorm veel waarde.

Door gebruik te maken van deeplinks en interne links verdeel je op een strategische manier de waarde van je website en haal je 3x zoveel uit je backlinks.

Maar interne links zijn nog ergens goed voor zei je?

Klopt.

Interne links kun je gebruiken om via je eigen website te linkbuilden. En interne links helpen bij:

• Crawl gemak
• Gebruikersgemak
• Lage bouncepercentage

Interne links zijn goed voor crawl gemak

Wanneer Google jouw website bezoekt (crawlt), zal de robot door het volgen van alle interne links alle pagina’s van het domein bezoeken en (hopelijk) indexeren.

Een goede linkstructuur helpt Google jouw website te crawlen en dus beter te begrijpen. Hoe sneller Google al jouw webpagina’s kan vinden, hoe beter dat voor je positie in Google is.

Makkelijk en effectief! Haal 3x zoveel uit je backlinks en verhoog je positie in Google met deze links Click To Tweet

Interne links voor gebruikersgemak

Interne links zorgen ervoor dat jouw bezoeker gemakkelijk door jouw website navigeert.
Doordat je met interne links continu verwijst naar definities of andere relevante artikelen, houd je jouw bezoekers langer op je site. Ook zorg je ervoor dat je bezoeker meer pagina’s bezoekt. En hoe meer pagina’s jouw bezoekers bezoeken, hoe lager je bounce rate.

5 belangrijke soorten interne links

Je weet nu hoe belangrijk interne links voor je website zijn. Maar hoe krijg jij nu die belangrijke links op je website?

Interne Backlinks via je Menu

Of je nu een menu aan de rechterkant, linkerkant of in je header gebruikt. Je menu is de plek waar de meeste interne links gevonden kunnen worden. Ze verwijzen de bezoeker naar de juiste pagina en helpen jou aan een betere positie in Google.

Zoals je op de video hebt kunnen zien, speelt elke pagina waarde door. Dit betekent dat je goed moet nadenken welke pagina’s jij direct benoemt in je menustructuur. Zorg er in ieder geval voor dat je belangrijkste producten/diensten makkelijk te vinden zijn.

Interne Backlinks via je Sitemap

Vroeger werd de sitemap gebruikt voor bezoekers. Dit was een overzicht van alle pagina’s. Bezoekers konden op deze manier gemakkelijk de weg vinden. Tegenwoordig wordt de sitemap voornamelijk voor Google gebruikt.

Een sitemap geeft Google een compleet overzicht van jouw website. Wat Google weer helpt met crawlen.

Tip!
Geef je sitemap altijd aan Google door (via Google webmaster tools) en maak een verwijzing in je robots.txt bestand.

Interne Backlinks in je tekst

In je tekst kun je heel gemakkelijk je bezoekers naar een andere pagina op je website verwijzen. Dit verwijzen doe je via een interne link. Naast dat deze interne links erg handig zijn voor je bezoekers, spelen deze links ook waarde door

Interne Backlinks via je Broodkruimel

Broodkruimel, een toepasselijke naam voor het menu dat je altijd thuis brengt.
Met een broodkruimel of kruimelpad laat je bezoekers zien op welke pagina zij zich bevinden en wat de bovenliggende pagina’s zijn.

Naast het gebruikersgemak, is het voor de robots van Google een tool die meer inzage geeft in de linkstructuur. Met andere woorden, hoe ziet de website eruit en wat is het verband tussen pagina’s.

Andere relevante pagina’s

Als je een blog schrijft link dan altijd naar relevante pagina’s op je website. Wikipedia is bijvoorbeeld een voorbeeld van een website die dit heel goed doet, maar ook webshops maken gebruik van deze techniek. Je hebt ze vast wel een keer gezien. Vaak in de vorm van “onze klanten bekeken ook…”.

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat