Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google

Romano Groenewoud   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-01-2018   |   

Wat is een long tail keyword?

Long tail keywords kunnen erg belangrijk zijn voor het organisch zoekverkeer van je website. Maar wat is een long tail keyword? Het is tijd dat we de definitie ervan goed bekijken.

Ook moeten we eens kritisch nadenken over hoe we long tail keywords gebruiken en ons bewust worden hoe belangrijk long tail keywords kunnen zijn bij het zoekwoorden onderzoek.
Als je googlet op ‘wat is een long tail keyword?’ kom je op definities als:

long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden enlong tail keywords zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden.Google geeft je ook bronnen met uitleg over het vinden van goede long tail keywords. Dit is een langdradig proces waarbij je handmatig in Google en andere software zoekt naar geschikte zoekwoorden, Excel sheets met lange lijsten maakt en urenlang door zoekwoorden heen ploegt.

Dit is echter allemaal achterhaald.

Long tail keywords zijn nog steeds belangrijk, maar we gaan al de fout in bij de definitie ervan.

Wanneer is keyword een long tail keyword?

Long tail keywords danken hun naam niet aan het aantal woorden, maar aan de lengte van de staart in de zoekvolume curve. Dat ziet er zo uit:

Longtail zoekwoorden

Niet geheel toevallig bestaan veel long tail keywords uit meer dan 3 woorden. Dit komt omdat een zoekwoord long tail is als het specifiek is.Hoe specifieker het zoekwoord, hoe minder zoekvolume het heeft. Dit zijn vaak zoekwoorden met meer dan 3 woorden, maar dit hoeft niet zo te zijn.

Een longtail zoekwoord met een laag zoekvolume

Is een long tail zoekwoord met weinig zoekvolume een verspilling van je energie?

Nee, absoluut niet.

Hiervoor zijn twee redenen:

  • Grofweg 70% van de zoekwoorden zijn long tail. Er zijn dus heel erg veel long tail zoekwoorden, waardoor de gecombineerde zoekvolume juist groot is.
  • Long tail zoekwoorden zijn specifiek en daardoor goed voor conversie.

Het nut van long tail zoekwoorden en een zoekwoorden thema

De tijd waarbij een SEO copywriter zich in allerlei bochten wringt om zoekwoorden in de tekst te krijgen, zijn voorbij. Geen onleesbare teksten meer waarin je 10 keer dezelfde onmogelijke combinatie van zoekwoorden tegenkomt.

Google is slimmer geworden en snapt nu ook wat synoniemen zijn.Gelukkig maar, want het op een natuurlijke en leesbare manier gebruiken van keywords met meer dan 3 woorden is anders onmogelijk.

Nu Google slimmer is, ‘begrijpt’ Google dat een goed scorend artikel ook relevant is voor bezoekers die op synoniemen zoeken.

In plaats van scoren op bijvoorbeeld 4 of 5 zoekwoorden, kan een artikel – zonder dat hier nadrukkelijk moeite voor is gedaan – scoren op honderden zoekwoorden.

Hoe Google tegenwoordig met zoekwoorden omgaat

Dat Google synoniemen herkent en keywords in onderwerpen groepeert, is te danken aan de Hummingbird update van 2013. Het doel van deze update is het beter begrijpen van wat de internetbezoeker bedoelt met zijn zoekopdracht in plaats van het één op één matchen van zoekwoorden. Dit was de introductie van zogenaamde semantic search.

Door  update beloont Google websites met gedetailleerde, hoogstaande content. Kwaliteit boven kwantiteit. Het advies om te schrijven voor mensen en niet voor Google, is hiermee nog belangrijker geworden. Dit geldt ook zeker voor jouw blogs!

Gedetailleerde artikelen

Het aantal woorden van het ‘perfecte’ online artikel is met de hummingbird update op de schop gegaan. Het advies was eerst om kleinere artikelen van rond de 500 woorden te schrijven, specifiek gericht op één zoekwoord.

Sinds de update heeft Google liever uitgebreide artikelen die een compleet onderwerp uitlichten. Dus niet 4 aparte, korte artikelen over hotels op Aruba, restaurants op Aruba, de leukste stranden op Aruba en activiteiten op Aruba. Nee, één artikel met alle in’s en out’s van Aruba.

Schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

Moet je de on page SEO dan maar helemaal vergeten?

Nee, want uiteindelijk is het ook voor je bezoeker handig dat de titel en de tussenkoppen (deels) uit jouw focus keywords bestaan. Hiermee geef je immers de structuur van je artikel weer.

Focus je met het schrijven van seo teksten dus op een onderwerp, en niet op een lijst van zoekwoorden. Google is namelijk slim genoeg om individuele long tail zoekwoorden te groeperen in (sub)onderwerpen. Door het onderwerp tot in de kleinste details uit te werken, scoor je automatisch op short, medium én long tail keywords.

Eén enkele long tail heeft wellicht weinig zoekvolume, maar doordat je scoort op een hele rits long tails is de gecombineerde zoekvolume wel aanzienlijk. Schrijf dus uitgebreide, gedetailleerde content van hoge kwaliteit. Dan komt het vanzelf goed met die long tail keywords en je ranking in Google.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

2 reacties

  1. E-litt op 11/10/2017 om 15:15

    Handig om te weten, alleen is het zoeken naar long-tail keywords lastig omdat het moeilijk in te schatten is hoe veel zoekvolume ervoor is.. Peter

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 15:16

      Dit kun je toch onderzoeken via een goed Zoekwoorden onderzoek ?

Laat een reactie achter