Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google

Wat is een long tail keyword?

Long tail keywords kunnen erg belangrijk zijn voor het organisch zoekverkeer van je website. Maar wat is een long tail keyword? Het is tijd dat we de definitie ervan goed bekijken.

Ook moeten we eens kritisch nadenken over hoe we long tail keywords gebruiken en ons bewust worden hoe belangrijk long tail keywords kunnen zijn bij het zoekwoorden onderzoek.

Als je googlet op ‘wat is een long tail keyword?’ kom je op definities als:

  • long tail zoekwoorden bestaan uit drie of meer zoekwoorden en
  • long tail keywords zijn trefwoordzinnen van 3 of meer woorden.

Google geeft je ook bronnen met uitleg over het vinden van goede long tail keywords. Dit is een langdradig proces waarbij je handmatig in Google en andere software zoekt naar geschikte zoekwoorden, Excel sheets met lange lijsten maakt en urenlang door zoekwoorden heen ploegt.

Dit is echter allemaal achterhaald.

Long tail keywords zijn nog steeds belangrijk, maar we gaan al de fout in bij de definitie ervan.

Wanneer is keyword een long tail keyword?

Long tail keywords danken hun naam niet aan het aantal woorden, maar aan de lengte van de staart in de zoekvolume curve. Dat ziet er zo uit:

Niet geheel toevallig bestaan veel long tail keywords uit meer dan 3 woorden. Dit komt omdat een zoekwoord long tail is als het weinig zoekvolume heeft en specifiek is.
Hoe specifieker het zoekwoord, hoe minder zoekvolume het heeft. Dit zijn vaak zoekwoorden met meer dan 3 woorden, maar dit hoeft niet zo te zijn. Bijvoorbeeld:

KeywordZoekvolume*Difficulty score*
Geert Wilders4050045
Mark Rutte2220052
Romano Groenewoud2028

Alleen Romano Groenewoud is een long tail keyword.

Zoekwoord met laag zoekvolume

Is een long tail zoekwoord met weinig zoekvolume daarom een verspilling van je energie? Nee, absoluut niet. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Grofweg 70% van de zoekwoorden is long tail. Er zijn dus heel erg veel long tail zoekwoorden, waardoor de gecombineerde zoekvolume juist groot is.
  2. Long tail zoekwoorden zijn specifiek en daardoor goed voor conversie.

Een verkeerde definitie van long tail keyword is mainstream geworden, maar dit betekent dus niet dat ze onbelangrijk zijn. Sterker nog, de concurrentie voor short tail zoekwoorden is zo hoog, dat het gebruik van long tails meestal de enige manier is om nog hoog te komen in Google.

We moeten echter wel kritisch kijken naar de wijze waarop we long tails gebruiken.

Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google!Click To Tweet

Het nut van synoniemen

De tijd waarbij een search professional zich in allerlei bochten wringt om zoekwoorden in de tekst te krijgen, zijn voorbij. Geen onleesbare teksten meer waarin je 10 keer dezelfde onmogelijke combinatie van zoekwoorden tegenkomt.

Google is slimmer geworden en snapt nu ook wat synoniemen zijn.
Gelukkig maar, want het op een natuurlijke en leesbare manier gebruiken van keywords met meer dan 3 woorden is anders onmogelijk.

Nu Google slimmer is, ‘begrijpt’ Google dat een goed scorend artikel ook relevant is voor bezoekers die op synoniemen zoeken.

In plaats van scoren op bijvoorbeeld 4 of 5 zoekwoorden, kan een artikel – zonder dat hier nadrukkelijk moeite voor is gedaan – scoren op honderden zoekwoorden.

Google beloont goede content

Dat Google synoniemen herkent en keywords in onderwerpen groepeert, is te danken aan de Hummingbird update van 2013. Het doel van deze update is het beter begrijpen van wat de internetbezoeker bedoelt met zijn zoekopdracht in plaats van het één op één matchen van zoekwoorden. Dit was de introductie van zogenaamde semantic search.

Door deze update beloont Google websites met gedetailleerde, hoogstaande content. Kwaliteit boven kwantiteit. Het advies om te schrijven voor mensen en niet voor Google, is hiermee nog belangrijker geworden.

Gedetailleerde artikelen

Ook het aantal woorden van het ‘perfecte’ online artikel is met deze update op de schop gegaan. Het advies was eerst om kleinere artikelen van rond de 500 woorden te schrijven, specifiek gericht op één zoekwoord.

Maar sinds de update heeft Google liever uitgebreide artikelen die een compleet onderwerp uitlichten. Dus niet 4 aparte, korte artikelen over hotels op Aruba, restaurants op Aruba, de leukste stranden op Aruba en activiteiten op Aruba. Nee, één artikel met alle in’s en out’s van Aruba.

‘Keyword stuffing’ is irrelevant

Dit betekent ook dat old school on-page best practices minder belangrijk zijn.

Neem bijvoorbeeld een uitgebreid artikel over wat er voor toeristen te doen is op Aruba. Dit artikel kan een titel hebben als Complete gids voor een vakantie op Aruba.

In de titel wordt niet gerept over hotels, restaurants of activiteiten. Maar als dit wel in de inhoud aan bod komt, kan dit artikel toch hoog scoren op eerder genoemde zoekwoordcombinaties zoals hotels op Aruba.

Google kijkt steeds beter naar de inhoud en vindt het minder belangrijk of een website goed scoort op een x aantal zoekwoorden. Hoewel het plaatsen van je focus zoekwoorden in de titel, meta-description, tussenkoppen en de tekst wel kan helpen om hoger te scoren in Google, is er geen één op één relatie.

Schrijf voor je bezoeker, niet voor Google

Moet je de on page SEO dan maar helemaal vergeten?

Nee, want uiteindelijk is het ook voor je bezoeker handig dat de titel en de tussenkoppen (deels) uit jouw focus keywords bestaan. Hiermee geef je immers de structuur van je artikel weer.

Focus je met het schrijven van seo teksten dus op een onderwerp, en niet op een lijst van zoekwoorden. Google is namelijk slim genoeg om individuele long tail zoekwoorden te groeperen in (sub)onderwerpen. Door het onderwerp tot in de kleinste details uit te werken, scoor je automatisch op short, medium én long tail keywords.

Eén enkele long tail heeft wellicht weinig zoekvolume, maar doordat je scoort op een hele rits long tails is de gecombineerde zoekvolume wel aanzienlijk. Schrijf dus uitgebreide, gedetailleerde content van hoge kwaliteit.

Dan komt het vanzelf goed met die long tail keywords en je ranking in Google.

2 reacties

  1. E-litt 11/04/2017

Plaats een reactie

Begrippen Content Marketing Google Adwords
pakkende-titel
Wat 150.000 Titels ons geleerd hebben over een Pakkende Titel
Online Marketing Strategie
De Online Marketing Strategie voor meer klanten – 7 handige stappen
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Linkbuilden
Long Tail Keywords Voor Een Hogere Positie In Google
8 SEO-tips voor een vindbare website in 2017
Keyword Analyse – Kies de Beste Zoekwoorden En Kom Bovenaan in Google
Neuromarketing
Hoe belangrijk is taalgebruik voor jouw webteksten?
Overtuig met een goed frame
Wat is framing? Maak een frame dat overtuigt.
Hersendelen-Marketing
3 Verschillende Breinen en Het Effect op Jouw Omzet
LinkedIn Twitter
Hoe werkt facebook? 6 tips hoe je jouw zakelijke Facebook pagina het best in kunt zetten!
Hoe-werkt-twitter-effectiever
Hoe Werkt Twitter en Hoe Zorg je Voor Meer Betrokkenheid?
Definitie Social Media
De Definitie van Social Media en Hoe jij er Succesvol Mee Omgaat