Search
Close this search box.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn simpelweg zoekwoorden bestaande uit meerdere woorden. Het zijn zoekwoorden die specifieker en gerichter zijn.

Wat is het voordeel van long tail zoekwoorden?

Lukt het jou om slimme long tail zoekwoorden te vinden, waar ik je later mee zal helpen, dan zul je jouw website sneller hoger in Google brengen.

PLUS.

Long tail zoekwoorden zijn over het algemeen een stuk koopgerichter dan andere zoekwoorden.

Laat mij dit uitleggen via een voorbeeld.

Neem het zoekwoord ‘online marketing’

Dit zoekwoord zegt nog niets over de intentie van de zoeker. Is het op zoek naar een online marketing bureau? Naar informatie, naar tips?

Stel dat ik dit zoekwoord omtover tot een long tail zoekwoord, wat gebeurt er dan?

Bijvoorbeeld

Ik voeg slechts een of twee woorden toe en ik verklein in een klap mijn concurrentie. Daarnaast zal ik nog steeds aan Google duidelijk maken dat de pagina over online marketing gaat.

Is de pagina in de ogen van Google ook geschikt voor het algemenere zoekwoord, dan ding je eerst mee met het long tail zoekwoord en vervolgens met het algemene zoekwoord.

Zo zullen wij bovenaan in Google kunnen komen met het zoekwoord online marketing bureau Utrecht en tegelijk meedingen op zoekwoorden als:

  • Online marketing
  • Online marketing bureau
  • Online marketing Utrecht
  • Marketing bureau Utrecht
  • Marketing Utrecht
  • etc.

Hoe vind je slimme long tail zoekwoorden?

Het vinden van slimme long tail zoekopdrachten begint bij het inzetten van je gezonde verstand.

Wie is jouw klant en welke zoekwoorden kunnen zij gebruiken om jouw dienst te vinden?

Heb je dat gedaan dan gaan we het onderzoek steeds verder uitbreiden. Dit doen we in een paar simpele stappen.

1 | Ken het koopbrein

Volgens onderzoek is er een bepaald deel in ons brein verantwoordelijk voor onze koopbeslissingen. Door je te verdiepen in deze ‘koopknop’ kun je achterhalen waar de grootste behoefte van je klanten ligt.

Heb jij inzicht in deze behoefte dan kun je in de volgende stappen gemakkelijk algemene zoekwoorden omtoveren tot zeer slimme long tail zoekwoorden.

2 | Doe een brainstorm

Schrijf als eerste zoveel mogelijk short tail zoekwoorden op. De zoekwoorden die je direct uit je mouw kunt schudden.

Heb je een lijst met short tail zoekwoorden bedacht, bedenk dan per zoekwoord hoe je deze kunt aanvullen.

Voeg als eerst koopwoorden toe. Denk daarbij aan woorden als:

  • Kopen
  • Aanbieding
  • Beste
  • Laten
  • Uitbesteden
  • Etc.

3 | Doe een onderzoek

Vanuit je brainstorm start je met een zoekwoorden onderzoek. In dit onderzoek draait het nog puur om de massa. Het vinden van zoveel mogelijk potentiële long tail zoekwoorden.

Nadat je zoekwoord onderzoek is afgerond, beoordeel je het resultaat. Dit doe je via een analyse.

4 | Doe een analyse

Vanuit een zoekwoorden analyse bepaal je met welke zoekwoorden jij wilt werken. Kies het liefste voor long tail zoekwoorden die de volgende kenmerken hebben:

Weinig concurrentie

Onderzoek hoe hoog de concurrentie is. Dit doe je als eerste door in de tool die je hebt gebruikt te kijken. Kijk ook naar de websites in Google en hoeveel websites jouw gekozen zoekwoord in hun SEO titel hebben verwerkt.

Waarom is dit belangrijk?

De SEO titel is het belangrijkste On-page SEO element dat je op je website zelf kunt toepassen.

Een slimme SEO titel kan een verschil maken tussen een plek ergens op p[pagina 2, of een plek in de top 5.

Door te kijken hoeveel websites jouw gevonden long tail zoekwoord in hun SEO titel hebben staan, krijg je een goed inzicht in hoe hoog je concurrentie is.

Je controleert dit gemakkelijk via:

allintitle: jouw zoekwoord

Het aantal resultaten dat Google laat zien, dat zijn je directe concurrenten.

Voldoende zoekopdrachten

Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is de mate van concurrentie. Toch wil je natuurlijk wel dat er ook gezocht wordt naar het zoekwoord dat je hebt gevonden.

Vermijd long tail zoekwoorden met een zeer laag zoekvolume. Kies voor een zoekwoord met een maandelijks zoekvolume van minimaal 100.

Hoge koopintentie

Mensen zoeken via talloze termen. Zodra iemand verder in het koopproces zit, zie je dat de zoektermen veranderen. Er wordt geen gebruikgemaakt van wat willekeurig zoekgedrag, maar men gaat gericht op zoek naar een bepaalde oplossing.

De intentie is het belangrijkste waar je op wilt letten.

Heeft de zoekterm een zeer hoge koopintentie en weinig concurrentie, dan is het in de meeste gevallen altijd de moeite waard.

Ja, er moet nog wel op gezocht worden, maar lukt het jou om enkele zeer koopgerichte long tail zoekwoorden te vinden, dan kan dit nog steeds zeer interessant zijn voor SEO en SEA.

Ga ervoor!

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met deze uitleg en alle tips. Het is nu aan jou. Het is tijd voor de praktijk.

Je kent de theorie. Hebt voldoende munitie in de pocket en bent klaar voor het échte werk.

Hulp nodig? Laat een online marketing coach je helpen.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf