Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Magento webshop en SEO: hoe optimaliseer je jouw webshop?

Amanj Hamid   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 28-08-2018   |   ,

Zoekmachines zijn de wegwijzers van het internet. Ze zorgen ervoor dat geïnteresseerden jouw webwinkel weten te vinden.

Vraag jij jezelf soms ook af hoe de websites die bovenaan verschijnen bij het zoeken op Google daar komen? En wil je daar zelf uiteindelijk ook terechtkomen?

Wij tonen hoe je een (Magento) webshop SEO-vriendelijk maakt aan de hand van een aantal nuttige tips!

Zorg voor relevante HTML-titels

Je zult vast al een keer een boek of film hebben gekocht op basis van een pakkende titel en dito beschrijving. Bij webshops en -sites werkt het vaak net zo.

De zogenoemde ‘title tag’ of HTML-titel van een pagina is daarom ook een belangrijk SEO-onderdeel. Let vooral op de onderstaande zaken bij het creëren van een titel.

  • Neem minimaal één relevant trefwoord in de HTML-titel op. Probeer dit bij voorkeur in het eerste deel van de titel te zetten. Prop de titel echter niet vol met trefwoorden, want dit doet onnatuurlijk aan.
  • Een HTML-titel mag eigenlijk niet langer dan 65 tekens zijn. Probeer ook te kiezen voor een pakkende titel die de inhoud van de pagina goed dekt.

Maak goede meta-omschrijvingen

De meta-omschrijving (meta description) schotelt de bezoeker van jouw (Magento) webshop een korte samenvatting van de inhoud van een webpagina voor.

De meta description komt naar voren in de zoekresultaten van Google en vormt een goede ondersteuning voor je meta title. Zorg ervoor dat keywords hierin zo ver mogelijk voorin staan.

De omschrijving moet bezoekers aansporen om door te klikken naar jouw shop in plaats van naar de concurrent. De omschrijving wordt echter niet meegenomen voor de ranking.

Zorg voor een goede, pakkende en compacte (maximaal circa 150 tekens) meta-omschrijving die direct de aandacht van de lezer trekt.

Breng structuur aan: paginatitel en tussenkoppen

Een goede en prettig leesbare tekst heeft een duidelijke structuur, inclusief een duidelijke kop en staart. Gelukkig is het niet zo lastig om webteksten te voorzien van een heldere structuur.

Begin met een interessante paginatitel (vaak aangeduid als H1) die de lezer triggert en waar de belangrijkste trefwoorden in zijn verwerkt.

Voorzie de rest van de tekst van tussenkoppen (H2 en/of H3) met kerntrefwoorden en subtrefwoorden.

De tussenkoppen kun je in het CMS ook duidelijk aangeven door voor de optie H2 of H3 te kiezen in plaats van de kop alleen vetgedrukt te maken.

Content is king, ook voor jouw webshop

Gezien het overweldigende aanbod aan websites en webshops, is het belangrijk om met onderscheidende content te komen.

Middelmaat is niet genoeg om de aandacht van grote schares bezoekers en de zoekmachinegiganten te trekken.

Hoewel goede of slechte content ook deels een kwestie van smaak is, zijn er wel wat algemene stelregels voor goede inhoud te geven.

  • Langere artikelen doen het vaak beter op Google dan korte teksten.
  • Stem je teksten duidelijk af op de doelgroep. Zorg voor relevante artikelen waarin je de werking van een product haarfijn uitlegt, veelvoorkomende vragen van bezoekers beantwoordt of net iets dieper dan de rest ingaat op trends binnen de eigen branche.
  • Verwerk de belangrijkste trefwoorden in de tekst, maar gebruik af en toe ook synoniemen om het geheel natuurlijker, spannender en leesbaarder te houden.
  • Teksten die cijfers noemen, antwoorden geven op concrete vragen en problemen of een goede en duidelijke call to action herbergen doen het vaak goed.
  • Verrijk je (Magento) webshop met mooie afbeeldingen, sprekende illustraties, prikkelende quotes of duidelijke infographics. Het helpt ook om op verschillende pagina’s te variëren. Verandering van spijs doet vaak goed.

Besteed aandacht aan linkbuilding

Linkbuilding is in potentie een prima manier om extra traffic richting je webshop te dirigeren. Toch is het niet verstandig om maar in het wilde weg zoveel mogelijk links te gaan verzamelen.

Google kijkt tegenwoordig namelijk niet primair naar het aantal backlinks, maar vooral naar de kwaliteit ervan.

Het zijn dus vooral links naar sites die bij Google al hoog staan aangeschreven die je extra SEO-exposure en bezoekers opleveren.

Interne links zijn weer een ander verhaal, want die creëer je namelijk helemaal zelf. Zorg binnen je website voor links tussen de verschillende pagina’s.

Doe dit bij voorkeur met belangrijke trefwoorden. Door te linken naar andere pagina’s binnen je webshop, vergroot je de kans dat bezoekers langer blijven hangen en uiteindelijk ook iets kopen.

Let er bij het linken naar externe sites ook altijd op dat de link wordt geopend in een nieuw tabblad zodat de bezoeker jouw webwinkel niet verlaat.

Zorg voor een snelle site

Trage webshops zijn een grote ergernis voor de moderne internetbezoeker.

Zorg er daarom voor dat de laadsnelheid van je (Magento) webshop in orde is, zeker omdat snelheid ook een criterium is dat meeweegt in de beoordeling door Google. Gelukkig zijn er wel diverse manieren om dit te bewerkstelligen.

  • Kies een betrouwbare hostingpartij en het juiste hostingpakket. Heb je bijvoorbeeld een grote webwinkel met veel verschillende producten? Dan kun je wellicht beter kiezen voor een VPS of dedicated server in plaats van voor shared hosting.
  • Beperk de grootte van de afbeeldingen in je shop. Veel MB’s betekenen ook veel extra laadtijd. Er zijn diverse tools waarmee je afbeeldingen kunt comprimeren en verkleinen zonder overdreven veel kwaliteitsverlies. Denk er ook aan dat afbeeldingen op het net lang niet zo’n hoge resolutie hoeven te hebben als foto’s die voor publicatie in drukwerk zijn bestemd.
  • Installeer alleen plug-ins die je ook echt nodig hebt om je shop optimaal te laten functioneren. Een overdaad aan plug-ins maakt je site langzamer.
  • Zorg voor een snelle en duidelijke checkout, bijvoorbeeld met OneStepCheckout voor Magento.

Interactie doet wonderen

De meeste klanten vinden het ook prettig als er interactie tussen henzelf en de beheerder van een webshop plaatsvindt. Recensies zijn een prima aanrader om klanten bekend te maken met jouw producten of diensten.

Klantbeoordelingen worden bovendien vaak gezien als een teken van betrouwbaarheid. Vraag klanten dus geregeld om reviews en feedback en doe hier ook iets mee.

Houd je ook een blog bij? Spoor bezoekers dan aan om te reageren op artikelen. Dat kan bijvoorbeeld door een call to action in een artikel of een poll.

Ook via de sociale media kun je bezoekers en potentiële klanten gemakkelijk betrekken bij je webwinkel. Interactie op een website wordt ook door Google positief gewaardeerd.

Gebruik verschillende URL’s voor verschillende talen

Heb je een meertalige (Magento) webshop? Let er dan op dat je voor elke URL de juiste taal instelt.

De URL naar de Nederlandstalige shop moet de productnaam in het Nederlands bevatten, terwijl een URL naar hetzelfde product in de Engelstalige webshop voorzien moet zijn van de Engelse productnaam en omschrijving.

Meet de resultaten van je webshop

Om je SEO-strategie te optimaliseren, is het ook belangrijk dat je essentiële cijfers zoals bezoekersaantallen, conversieratio’s en populaire pagina’s goed in kaart brengt.

Dit kan heel goed met een tool als Google Analytics. Door een goede blik op de statistieken te werpen, weet je wat je goed doet en waar nog verbetermogelijkheden liggen.

Conclusie

Er zijn dus best wel wat zaken waar je op moet letten als je jouw (Magento) webshop wil opstuwen in de rankings van Google. Met goede content, de juiste zoekwoorden, een duidelijke structuur en goede links kom je al een heel eind.

Vergeet niet dat het SEO-proof maken en houden van je webshop een continu doorlopend proces is. Constant meten en bijsturen is belangrijk om ook op de lange termijn het beste uit je shop te blijven halen.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Amanj Hamid

Amanj is een Ecommerce consultant en helpt bedrijven met hun Ecommerce strategie. Met zijn kennis over platforms als Magento weet hij precies wat er mogelijk is en hoe hij jouw bedrijf kan afstemmen op de wensen van de klanten en de mogelijkheden van het platform.

Laat een reactie achter