Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

De 5 meest gemaakte fouten na een marketing campagne

Hans Grijpma   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 26-03-2018   |   

Regelmatig organiseren bedrijven originele marketing campagnes om aandacht voor het merk of product te creëren. Win een prijs als je gegevens achter laat. Of vraag een proefpakketje aan om een product uit te testen. Wat blijkt.

Na ontvangst van het pakketje blijft het vaak stil. Heel erg stil. En ook de geen-prijs deelnemers horen helemaal niets meer. Hier laten veel bedrijven ongelooflijke kansen liggen om van prospects nieuwe klanten te maken. Welke fouten maken ze? En hoe kun je dit voorkomen en je klantopvolging beter organiseren?

Fout 1: de prospect neemt zelf wel contact op na de marketing campagne

Men denkt vaak dat na het ontvangen van het pakketje of meedoen aan de prijsvraag de prospect zelf wel zich meldt. Er wordt geen follow-up gegeven na een (online) marketing campagne. Dit is vaak simpelweg niet mogelijk omdat de gegevens van de nieuwe prospect nergens worden opgeslagen.

Begin met het opslaan van de data die via je (online) marketing campagne binnenkomt. Dus stuur de data niet alleen naar je verzendhuis, maar sla deze ook zelf op in een database. Omdat de data van de prospects vaak niet wordt opgeslagen, zijn er ook geen vervolgacties mogelijk.

Als je wel een database met prospects opbouwt, kun je daarin ook de respons vastleggen. Daarna kun je gaan bepalen wat de vervolgacties moeten zijn. Deze kun je bepalen in je campagne management plan.

Ga je bijvoorbeeld een enquête sturen om te vragen wat men van het proefpakketje vond? Of doe je een troostaanbieding voor de niet prijswinnaars? Het doel is om met je prospects in contact te blijven.

Fout 2: de selecties van de marketing campagnes handmatig uitvoeren

Als men de (online) marketing actie wel opvolgt, ontbreekt het regelmatig aan structuur. We zien dat veel bedrijven de info uit Excel sheets knippen en plakken en dan een handmatige email campagne doen. Hier zit veel handmatig werk in wat veel tijd kost en de kans op fouten enorm vergoot.

Als je het aanvraag proces automatiseert en je prospectgegevens in een database vastlegt, kun je ook de vervolgacties automatiseren en de respons vastleggen. Mocht een klant contact opnemen, kan het klantenservicecentrum meteen zien wat de reactiehistorie van de prospect is geweest.

Fout 3: op één hoop gooien van verschillende doelgroepen

Na een (online) marketing actie gooit men vaak alle reacties en prospects op één hoop. Als er een vervolgcampagne komt, is deze hetzelfde voor alle respondenten van de acties. Als je je marketing campagnes automatiseert, is het gemakkelijker om verschillende uitingen en/of acties naar gesegmenteerde doelgroepen te sturen.

Deze doelgroepen bestaan bijvoorbeeld uit leeftijdsgroepen, interesses en eventuele andere kenmerken die belangrijk zijn voor jouw product. Bij de winactie of proefpakket aanvraag actie is het belangrijk om hier al rekening mee te houden. Stel enkele extra vragen en leg deze ook vast in je database.

Fout 4: niet checken of dezelfde personen meerdere aanvragen doen na de marketing campagne

In een (online) marketing campagne vergeet men nog wel eens te checken of dezelfde mensen niet meerdere keren meedoen. Ook bij kortingscode acties gebeurt dit vaker.

Vergeet dus niet te ontdubbelen op e-mail adres, op huisadres en check op IP adres. Stel bij dit laatste bijvoorbeeld een maximum van 5, omdat verschillende mensen natuurlijk ook uit hetzelfde kantoor kunnen mailen.

Tip! Wil je een marketing campagne opzetten via social media? Bekijk dan eens hoe je een social media strategie maakt!

Fout 5: het zakelijke netwerk niet informeren over de geplande (online) marketing campagne

We zien nog te vaak dat de andere onderdelen van het bedrijf niet op de hoogte zijn van de (online) actie. Vaak vergeet men bijvoorbeeld call center, dealers of winkels te informeren dat er een bepaalde campagne loopt.

Het staat niet zo professioneel als een klant contact opneemt over de actie en er is niemand op de hoogte. Dit doet meteen afbreuk aan de actie.

Denk je eraan om een online marketing campagne op te zetten via Google AdWords? Voorkom dan de 4 meest gemaakte fouten!

Mijn advies is: plan je (online) marketing actie goed, organiseer de campagnestappen en probeer deze ook zo veel mogelijk te automatiseren.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Hans Grijpma

Hans Grijpma is directeur en founder van Campaigns Unlimited. Zijn bedrijf is gespecialiseerd in marketing automation, data-analyse, big data management en campagne management. Hans heeft ruim 30 jaar ervaring in database marketing en marketing intelligence.

Laat een reactie achter