Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Marketing en communicatie – Vergeet jij deze doelgroepen ook?

Helmert van Reenen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 24-04-2018   |   

Het lijkt allemaal heel logisch. Je zet je marketingmiddelen in om je (potentiële) klanten te bereiken. Maar uiteindelijk zijn er doelgroepen die vaak vergeten worden. Naast je (potentiële) klanten zijn er nog meer doelgroepen die je aandacht nodig hebben. In dit artikel ontdek jij welke doelgroepen dit zijn, zodat je hier met jouw communicatie op kunt letten.

Bereik de beïnvloeders van jouw doelgroep en overtuig ze

Jouw (potentiële) klanten worden van alle kanten beïnvloed. Denk aan journalisten, bloggers en vergelijkingssites, maar ook door peers (gelijkgestemden). Want als collega’s, zakenrelaties en (social media)vrienden positief zijn over jouw bedrijf, heeft dat grote invloed op je potentiële klant.

Tegenwoordig vinden we de mening van anderen steeds belangrijker, en geloven we die mening ook sneller dan de beloftes van een bedrijf. Denk maar eens aan de social influencers. Er worden producten naar hen opgestuurd, en zij geven er hun mening over.

Als deze mening goed is, wordt het product veel sneller en veel vaker verkocht, dan wanneer er een negatieve mening over wordt gegeven. Probeer hier ook een de focus te leggen op de online marketing.

Omdat de mening van anderen zo belangrijk is geworden, moet je ervoor zorgen dat je weet wie deze beïnvloeders zijn. Zorg er ook voor dat zij een goede indruk hebben van jouw bedrijf. Ook al zijn ze zelf geen doelgroep.

Zorg met jouw marketing en communicatie dat je experts overtuigd van jouw bedrijf

Er wordt ook waarde gehecht aan wat onafhankelijke experts zeggen. Ze staan zelfs bovenaan het lijstje van vertrouwde beïnvloeders.

Bedenk wie dé ervaringsdeskundige is op het gebied van jouw product of dienst. Kent deze persoon jouw bedrijf? En wat vindt hij of zij ervan? Denk ook aan vergelijkingssites en organisaties als de consumentenbond.

Zij hebben grote invloed op het koopgedrag van consumenten. De mening van experts gaat eigenlijk weer samen met de groep beïnvloeders. Een expert, of onafhankelijke partij, wordt sneller geloofd door de (potentiële) klant, dan de beloftes van een bedrijf.

Zorg er nu dus ook weer voor dat de mening van experts positief beïnvloed wordt. Dit kun je doen door hen kennis te laten maken met jouw producten/diensten. Stuur ze wat op om te testen en vraag daarna om een review, of organiseer een bijeenkomst waarin je een voorlichting geeft.

Tip! Bedenk ook eens hoe je deze doelgroepen kunt bereiken via social media en neem dit op in je social media strategie!

Bied handelspartners hulp bij de marketing en communicatie

Werk je met een dealernetwerk? Of wordt jouw product gebruikt in een dienstverlening? Deze handelspartners zijn van groot belang om je klant te bereiken.

Zorg dat je dealer jouw product graag verkoopt. Geef hem verkooptools die hem het verkopen makkelijker maken. Nog beter; bied hulp aan bij de marketing.

Want jij kunt veel efficiënter werken door voor al je dealers tegelijk de marketing op te zetten en je dealer kan zich volledig bezighouden met zaken als verkoop, montage en onderhoud.

Denk aan de eigen organisatie en zorg voor een sterke interne communicatie

Als we aan marketingcommunicatie denken, denken we meestal aan het bereiken van de (potentiële) klanten. Interne communicatie wordt vaak vergeten, maar is misschien wel het meest essentiële onderdeel van de gehele marketing.

Jouw personeel is je visitekaartje. Zorg dat zij jouw visie en missie uitdragen in alles wat ze doen en vertellen. Als jouw personeel niet goed op de hoogte is, of zich niet betrokken voelt, zullen zij nooit uitdragen wat jij voor ogen hebt.

Betrek je personeel daarom ook in besluiten, zorg dat zij zich gehoord voelen en stel je personeel centraal. Als er ontevredenheid heerst, moet jij ervoor zorgen dat je écht naar je personeel luistert en er ook voor zorgt dat deze ontevredenheid weggenomen wordt.

MooiMerk helpt Intratuin Barneveld met een online magazine. Deze brengt het personeel op de hoogte van winkelacties, verjaardagen, nieuwsupdates en meer. Het magazine ademt de sfeer die Intratuin wil uitstralen. Door het personeel daarin mee te nemen, zullen zij die sfeer ook uitstralen naar de klant.

Leestip! Ontdek hoe jij versnel een sterke klantrelatie kunt opbouwen met jouw (potentiële) klanten.

Klaar om aan de slag te gaan met het bereiken van belangrijke doelgroepen?

Zet je marketingmiddelen dus niet alleen in voor je (potentiële) klant, maar voor alle relevante doelgroepen. Maak eens een overzicht met alle doelgroepen waar jouw bedrijf mee te maken heeft, en vermeld daarbij ook hoe jij hen gaat bereiken en welke boodschap je wilt overdragen.

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Helmert van Reenen

Helmert van Reenen is eigenaar van MooiMerk. Sinds 2006 werkt hij met zijn team aan merkbaar resultaat voor bedrijven met ambitie.

Laat een reactie achter