Internet Marketing Gemak Logo

Klanten werven

Hoe kun je nieuwe klanten werven? Welke stappen kun je het beste zetten, welke tips werken goed en hoe zorg je voor een goede strategie?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Theorie

Complete uitleg

cATEGORIE:

Marketing > Klanten werven

Nieuwe klanten werven

Om te overleven in deze tijd, moet elk bedrijf nieuwe klanten kunnen werven. Dit betekent dat je er alles aan moet doen om te zorgen dat meer mensen zich aan jouw bedrijf verbinden.

Voor het werven van nieuwe klanten kun je talloze marketingacties bedenken, maar het begint allereerst in de basis.

Wie zijn jullie, wat doen jullie en welke klanten passen écht bij je?

Zorg dat bij het werven het niet bij losse acties blijft. Schenk aandacht aan de strategie. Test het in de praktijk. Pas aan waar nodig en herhaal datgene dat werkt.

Nieuwe klanten werven - B2C

Richt jij je vooral op de B2C, oftewel de particulieren, dan zal je benadering om klanten te werven meer op de massa liggen.

Je hebt een groot bereik nodig en om je omzetdoelstellingen te halen is vaak meer afzet nodig. Met andere woorden, de gemiddelde klantwaarde ligt lager, dus er zijn meer klanten nodig.

Omdat het bij B2C vaak om de massa gaat is het belangrijk dat je aandacht besteed aan de emotionele band met consumenten.

Zorg dat je nadenkt over je imago, kies de juiste doelgroep en bewaak je brandbelofte.

Meer klanten voor de B2C? Lees verder: B2C Marketing

Nieuwe klanten werven - B2B

Richt jij je op andere bedrijven, oftewel B2B, dan zul je te maken krijgen met een langere beslis tijden, meerdere beslisfasen, maar ook met hogere tarieven.

De gemiddelde klantwaarde binnen de B2B ligt aanzienlijk hoger en de marketing draait dan ook vooral om de relatie.

Hoe leg je nieuwe contacten, hoe behoud je je huidige klanten en hoe blijf je voorlopen op je concurrenten?

Klanten werven tips

We hebben de verschillen tussen de B2C en B2B gehad. We zijn klaar voor de good stuff. Ontdek de beste tips voor (meer) nieuwe klanten:

Als er zoveel concurrenten zijn die achter dezelfde klanten aanjagen. Wat kun je dan doen?

Maak de markt kleiner, wees specifieker en zorg dat jij de beste keuze bent voor je nieuwe klant.

Focussen op een nichemarkt betekent jouw markt specificeren. Een niche is zogezegd een klein deel van een grote markt.

Het kiezen van een niche kan jou enorm veel voordeel opleveren.

Laat me dit verklaren in een voorbeeld. Stel je hebt een bak met 1000 knikkers. Die duizend knikkers moet je met 100 mensen delen. Hoeveel knikkers krijg je dan?

Onthoud je antwoord even.

Stel dat je een bak hebt met 100 knikkers. Deze knikkers moet je delen met 10 mensen.

Hoeveel knikkers krijg je dan?

Precies.

In beide gevallen krijg je 10 knikkers.

Als we van de knikkers even klanten maken zie je direct dat het kiezen van een goede niche (kleinere markt), niet betekent dat je minder klanten krijgt, maar minder concurrenten.

En wat betekenen minder concurrenten?

Een grote kans op nieuwe klanten.

Voor nieuwe klanten kun je van alles doen. Je kunt acquisitie plegen, starten met online adverteren of je verdiepen in de marketing. Maar daar ligt het probleem niet.

Jij weet nu heus wel enkele manieren te bedenken waarmee je klanten kunt werven. Het ontbreekt je alleen aan actie.

Kies voor jezelf twee manieren die jij de komende maand iedere dag gaat toepassen. Start iedere ochtend met je favoriete manier om klanten te werven.

Noteer iedere keer weer wat goed en minder goed ging. Stop pas nadat je een maand lang iedere ochtend actief bent geweest.

Heb je het écht geprobeerd, maar past het niet bij jou. Stop er mee, maar kom vooral in actie. Blijf niet op zoek naar die ene goede tip of manier, maar kom in beweging.

Pak de telefoon, start met flyeren, durf te adverteren of bezoek iedere netwerk borrel die je kunt vinden. Iedere dag dat je niet in actie bent gekomen, is sowieso een verloren dag.

Lukt het je om in contact te komen met (potentiële) nieuwe klanten, maar volgt er geen verkoop? Werk aan je verkooptechnieken.

Social Media is een van de goedkoopste manieren om klanten te werven. Het enige nadeel is dat het veel tijd kost voordat je voldoende bereik hebt gecreëerd.  

Kies je ervoor om je klanten via social media te werven zorg dan vooral voor consistentie.

Begin met het plaatsen van wekelijkse berichten en voer het aantal langzaam op. Wees liever ieder week aanwezig dan 1 week zeer actief en vervolgens weer enkele weken niet.

Klanten werven via Facebook

De snelste manier om aan nieuwe klanten te komen via Facebook is door het gebruikmaken van Facebook Ads. Hoewel deze vorm van Facebook geld kost, is dit wel een van de goedkoopste vormen van online adverteren.

Tevens is het een vorm waarbij je zeer gericht kunt adverteren. Heb jij helder voor ogen wie je klanten zijn en welke mensen je wilt bereiken vul je socialmediamarketing dan aan met een facebook adverteercampagne.

Klanten werven via LinkedIn

Via LinkedIn kom je het gemakkelijkste aan klanten door je netwerk uit te breiden. Ga de interactie aan met andere, nodig nieuwe relaties uit of discussieer mee in de talloze LinkedIn groepen.

Of jij je nu op particulieren of bedrijven richt, jij bent de expert. Deel jouw kennis. Start met het schrijven van blogs, maak video’s voor YouTube of laat je klanten aan het woord.

Start met het delen van interviews, reviews of begin met een #-wedstrijd op Instagram.

Denk na over alle vormen van content die jij normaal gesproken sowieso al produceert (teamfoto’s, adviesrapporten etc.) en verwerk deze in je contentstrategie.

Het sturen van de juiste e-mailberichten is een van de meest effectieve manieren om snel nieuwe klanten te werven.

Maar…

Stuur alleen berichten aan mensen die hier toestemming voor hebben gegeven. Het ongevraagd mailen naar honderden of duizenden mensen zal jou niets opleveren.

Het opbouwen van een e-maillijst en deze goed onderhouden is daarentegen een van de meest lonende marketingacties van dit moment.

SEO, oftewel hoger scoren in Google, is een zeer fijne manier om aan nieuwe klanten te komen. Klanten komen via deze manier naar jou. Het enige nadeel is dat SEO lang duurt. Daarnaast ben je afhankelijk van Google en je concurrenten en kun je niet “even” snel een actie doen.

Mijn advies?

Download in ieder geval het 5-staps groeisysteem. Dit systeem maakt SEO zo simpel als het volgen van slechts 5 stappen en heeft inmiddels al honderden ondernemers geholpen.

Geen enkele ondernemer kan zonder copywriting. Of het nu gaat om een mailbericht, een nieuwe offerte of nieuwsbrief, de manier waarop jij schrijft, bepaalt de uitkomst.

Zorg dat je speelt met je teksten. Je verdiept in het effect van je woordkeuze en doe je voordeel met deze copywriting-technieken.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...