Internet Marketing Gemak Logo

Niche Marketing

Wat is een niche of nichemarkt? Hoe werkt niche marketing? En met welke technieken versla je op de meest slimme manier je concurrent?

Afbeelding van een vrouw met laptop

Theorie

cATEGORIE:

Marketing > Nichemarkt

Wat is een niche of nichemarkt?

Een nichemarkt, vaak aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder.

Er zijn vele nichemarkten te bedenken. Zo is online marketing een nichemarkt van marketing en zoekmachine optimalisatie weer een nichemarkt van internet marketing.

Ontdek je eigen niche

Voordat je in het diepe springt, gun jezelf wat tijd.

Onderzoek je niche.

Ga de interactie aan met je klanten. Verdiep je in hun behoefte, ontmoetingsplekken, favoriete tv-zenders, favorieten websites, communicatiestijlen, beroepen, bestedingspatronen etc.

Het is een goed idee een niche te vinden in een markt die zijn succes al bewezen heeft.

Bijvoorbeeld een product als ‘afvallen na zwangerschap’. 

Afvallen is een succesvolle markt, maar met zeer veel concurrentie. Door je doelgroep te verkleinen naar ‘nieuwe moeders’ heb je zojuist je nichemarkt bepaald.

Onderzoek of je product of dienst specifieker gemaakt kan worden zodat je jouw marketing gericht op deze doelgroep kunt afstemmen.

Later in dit artikel heb ik voor het gemak alleen nog maar over producten. Maar uiteraard bedoel ik hier ook je diensten mee.

Iedereen die zich binnen jouw nichemarkt begeeft zal eerder de keuze voor jou maken als het product volledig op hen is afgestemd.

Maar hoe kies je dan de juiste producten?

Kies je nicheproducten

Geef ze wat ze willen!

Hoe simpel het ook klinkt, het precies aanbieden van dat wat je klant wil, is de moeilijkste opgave die we als ondernemers hebben.

Je zult al je oogkleppen af moeten doen en bij elke stap die je zet de behoefte van je klant in je achterhoofd moeten houden.

Dit betekent ook, het schrappen van producten!

Maar.

Maak je aanbod niet te beperkt.

Een markt wordt pas succesvol als je er meerdere producten kunt verkopen aan dezelfde klanten. Als je een specifiek nicheproduct hebt, bijvoorbeeld ‘afvallen na zwangerschap’ zal je verkoop beperkt zijn.

Je kunt namelijk hetzelfde product, of een aanverwant product niet meerdere keren verkopen aan dezelfde klant.

Als je voor een bepaalde niche kiest, denk dan bij het begin al na over eventuele aanvullende nicheproducten.

Heb je eenmaal die klant aan jouw merk verbonden dan kun je via nieuwe producten herhaalde omzet creëren.

Doe je dit niet dan zul je keer op keer nieuwe klanten moeten werven.

Hoe bepaal je jouw nicheproducten?

Denk even terug aan de laatste keer dat je boodschappen hebt gedaan.

Je stond voor het koffieschap, op zoek naar koffie.

Tijdens het pakken van een pak koffie zie je in je ooghoeken die overheerlijke koekjes staan.

Voor je het weet sta je bij de kassa, niet alleen je pak koffie, maar ook de koekjes af te rekenen.

Dit komt, omdat je het slachtoffer bent geworden van goede niche marketing. Elke afdeling in de supermarkt kan gezien worden als een niche.

De koffieafdeling is ingericht voor de niche ‘koffiedrinkers’.

De kracht van deze indeling is de relevantie. Zo weten supermarkten donders goed dat koffiedrinkers graag een koekje bij de koffie hebben.

Voor het bepalen van jouw nicheproducten zet je jouw niche centraal. Je denkt na over het type personen die binnen deze niche passen en omschrijft ze als een groep personen.

Wie zijn deze mensen? Waar houden ze van? Tegen welke problemen lopen ze aan? Wat doen ze graag of juist niet?

Door je niche persoonlijk te maken is het makkelijker om je nicheproducten te kiezen. Omschrijf zo goed als mogelijk wie er binnen jouw niche past en probeer daarna vervolgens de juiste producten te bedenken.

Laat je hierin niet beperken door alleen je eigen aanbod mee te nemen. Denk na over alle producten die voor jouw nichemarkt interessant zijn.

Je weet nooit wat de toekomst je brengt, welke nieuwe producten je nog kunt maken of met welke partijen je in de toekomst (via affiliate marketing)kunt samenwerken.

Je nichemarkt onderzoeken

Hoewel je juist voor een nichemarkt kiest om je concurrenten “te slim af te zijn”, moet de markt wel groot genoeg zijn.

Onderzoek of jouw gekozen niche groot genoeg is. Kun je voldoende mensen bereiken, is voldoende behoefte in de markt en is jouw doelgroep bereid te betalen voor de “oplossing” die jij biedt.

Wij ondernemers hebben er een handje van om te denken dat onze klanten behoefte hebben aan onze producten en niet aan het resultaat dat deze producten leveren.

Als ik hetzelfde resultaat kan bereiken met een ander (goedkoper of beter) product of dienst, waarom zou ik dan voor jou kiezen?

Kiezen voor een nichemarkt doe je omdat je sneller een expert-status kunt bereiken en heel gericht je marketing kunt afstemmen.

Maar.

Kies niet zomaar een niche. 

Bezoek websites, kijk naar concurrentie, forums en reviews bij andere partijen. 

Kijk via het CBS of je achter cijfers kan komen over de grote van je nichemarkt en stop niet zomaar jouw budget in de marketing als je geen duidelijk inzicht hebt in de kans van slagen.

Starten met niche marketing

Heb je een niche gekozen en onderzocht of er voldoende animo is voor jouw product of dienst, dan kan je verder met de eerste stappen.

Het moeilijkste van niche marketing is het begin.

Natuurlijk ben je bang dat je klanten misloopt, je doelgroep wordt tenslotte kleiner.

Waar je vroeger de hele markt had om te bestormen, heb je nu nog maar een klein deel.

Focussen op een nichemarkt betekent jouw markt specificeren. Het betekent het verschil tussen klant en doelgroep. En hoe vervelend ook, niet iedereen is jouw klant.

Leer je klant kennen, weet welke mensen jouw product kopen, weet wat je niche is.

Voordat je daadwerkelijk met de niche marketing start, start je met een vooronderzoek.

Dit onderzoek zal je op een later moment enorm veel budget en tijd besparen en helpt je jouw marketingboodschap beter af te stemmen.

Laten we beginnen bij fase 1.

Voordat jouw klant overgaat tot kopen zal het een bepaald koopproces doorlopen. Enkele stappen voordat hij of zij een koopbeslissing maakt.

De eerste fase is de erkenning van een probleem of behoefte.

Breng voor deze stap zoveel mogelijk problemen en behoeftes in kaart. Stel jezelf de vraag waar zit mijn klant mee. Waarom kunnen zij dit niet zelf oplossen of in welke behoefte moet ik voorzien om hen écht te helpen?

Is voor de klant het probleem of de behoefte groot genoeg dan zal het op zoek gaan naar informatie. Omschrijf voor deze stap zoveel mogelijk vragen die je klant heeft. Welke informatie hebben ze nodig die hen helpt bij het maken van een keuze?

Heeft je klant voldoende informatie verzameld dan zal het een afweging gaan maken. De informatie wordt beoordeeld en men zal beginnen met het overwegen van de alternatieven.

Welke actie past bij mij? Probeer ik het zelf, kan het anders, of heb ik een bedrijf nodig om mij te helpen?

De vorige fase heeft veel duidelijkheid gegeven. De consument weet nu wat hij wilt en gaat specifiek op zoek.

Juist in deze fase wordt het hebben van een nichemarkt interessant. Als jij jouw niche haarscherp voor ogen hebt en continu jouw communicatiestrategie hierop aanpast dan zul je zien dat je in deze fase de meeste klanten zult winnen.

Je bent door het kiezen van een niche interessanter geworden voor je klant. Je probeert niet meer iedereen te dienen, maar laat duidelijk zien voor wie jij het meest interessant bent.

Past de klant binnen jouw niche dan zal hij of zij dat voelen en jou eerder als geschikte partij zien.

Domineer in jouw nichemarkt

In de vorige stap heb je alle stappen (fases) in het koopproces in kaart gebracht. Zorg nu dat je voor elke fase een duidelijke marketingcampagne bedenkt.

Om je te helpen geven we je per fase enkele tips.

Niche marketing voor fase 1

Het ligt een aan je niche en je producten of jij je richt op het oplossen van een probleem of het voorzien in een behoefte.

Los je een probleem op, onderzoek dan via welke kanalen je potentiële klanten als eerst op zoek gaan naar een oplossing.

Zo kun je wellicht adverteren op bepaalde websites, in magazines of huis aan huis bladen.

Gebruikt je klant waarschijnlijk Google om een oplossing te vinden, start dan met SEO of Google Ads.

Bied jij geen oplossing voor een probleem, maar voorzie jij in een behoefte, onderzoek dan eerst of men jouw (soort) product al kent.

In sommige gevallen kent niemand jouw soort product nog, waardoor je jouw klanten eerst zult moeten “opvoeden”.

Dit kun je het goedkoopst en makkelijkst doen via Social Media of het adverteren op Facebook.

Niche marketing voor fase 2

Zijn je klanten drastisch op zoek naar informatie, biedt ze dit dan. Dit doe je door eerst een contentstrategie samen te stellen. Via je contentstrategie bepaal je via welke manieren en kanalen jij je klanten van de juiste informatie voorziet.

Is je contentstrategie helder, start dan met contentmarketing. Zorg dat je dit rustig opbouwt en vooral de kanalen kiest waar jouw niche zich al actief op beweegt.

Niche marketing voor fase 3

Niche marketing voor fase 3 gaat vooral om het overtuigen. Overtuigen van de twijfelende klanten. Twijfelende klanten over de streep krijgen kun je het gemakkelijkste doen via remarketing of email marketing.

Zorg dat je “bewijst” waarom jij de beste keuze bent. Toon je ervaring, reviews of gebruik deze slimme verkooptechnieken uit de psychologie.

Niche marketing voor fase 4

Als jouw klant zich in fase 4 bevindt dan is het klaar om te kopen. Nu kan het zijn dat jouw klant bij jou alle fases heeft doorlopen, maar in de meeste gevallen gaat dit anders.

Denk maar eens aan het laatste product dat jij online hebt gekocht.

Je zocht informatie. Vergeleek je alternatieven en toen je iets gevonden had kopieerde je de oplossing, ging je terug naar Google en kocht het ergens anders.

Zo gebeurt het in ieder geval in de meeste gevallen.

Wil je jouw niche marketing richten op de 4e fase dan is je kans van slagen het grootst wanneer je start met online adverteren.

Via een adverteercampagne, op verschillende kanalen tegelijkertijd, benader je een zeer gerichte doelgroep.

Een doelgroep die klaar is om te kopen en dus het meeste van je marketingbudget verdient.

Marketing is ook gewoon niche marketing

Wat veel mensen vergeten is dat bijna elke vorm van marketing (als je het goed doet) een vorm van niche marketing is.

Als jij je met je marketing richt op een specifieke doelgroep maak jij effectief gebruik van een niche(markt).

Wat echter het gros van de bedrijven doet, is zich richten op een zo breed mogelijk publiek.

Als je beperkt bent in je marketingbudget of de middelen die je kunt inzetten, waarom ga je dan de breedte in?

De laagste drempel voor de keuze van een consument is de prijs. Maar dit is alleen zo als er niets anders is om de vergelijking aan te gaan.

In plaats van het focussen op één of twee segmenten van de markt kun je met een nichemarkt een duidelijk verschil maken.

Waarom zou je de strijd aangaan om de goedkoopste als jij de beste kunt zijn?

Waarom jagen op het grote publiek als jij de leider kunt zijn?

Hoe unieker en gerichter jouw bedrijf is, hoe lager je concurrentie.

Hoe lager je concurrentie, hoe specifieker en unieker jij wordt. En hoe unieker jij bent, hoe minder belangrijk de prijs wordt.

Met andere woorden.

Kies je nichemarkt, start met niche marketing en versla je concurrenten.

Genereerde honderden tot duizenden leads via een marketing funnel en maak het met je sales funnel af. 

Zet hem op!

Liever even sparren?

Ben je benieuwd welke niche of niche marketingstrategie het best bij jou past? Of heb je andere vragen waar je een antwoord op wilt?

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...