Internet Marketing Gemak Logo

Online zichtbaarheid

Hoe verhoog je jouw online zichtbaarheid? Welke technieken werken het beste en hoe voorkom je de meest gemaakte blunders?

Je ontdekt het allemaal in deze gids.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De theorie

cATEGORIE:

Hoofdpagina > Subpagina >  Huidige pagina

Wat is online zichtbaarheid?

De online zichtbaarheid is de mate waarin jij als persoon of bedrijf zichtbaar bent op het internet. Dit kan om je eigen website, je online netwerk of om social media gaan.

Stap 1 – Geef je merk karakter

Natuurlijk wil je online zichtbaar zijn. Je wilt je bedrijf aan zoveel mogelijk mensen tonen.

Maar hier schuilt ook een enorm gevaar in. Dit gevaar is vooral aanwezig wanneer je team uit meerdere mensen bestaat.

Want wie bepaalt nu wat wel of niet mag?

Mag ik onder jouw naam brutaal, grappig of eigenwijs zijn?

Hoe ga je om met klachten? Reageer je serieus, of maak je er een geintje van?

Hierbij zal niet iets goed of fout zijn, maar wel jouw merk typeren.

Kijk maar eens hoe T-Mobile reageert:

online-zichtbaarheid-t-mobile

Zorg dat je afspraken maakt over wat wel en niet mag en leg deze afspraken vast in een brandbook.

Stap 2 – Maak de customer journey inzichtelijk

Als je heldere afspraken hebt gemaakt over hoe jullie als merk online communiceren breng dan de klantreis in kaart.

Via de customer journey (klantreis) maak je inzichtelijk welke stappen iemand zet voordat hij of zij klant wordt en daarna.

Door alle stappen inzichtelijk te maken kun je voor iedere stap een actie bedenken. Zet bijvoorbeeld e-mailmarketing in om in contact te blijven met bestaande klanten en gebruik remarketing om weer opnieuw contact te maken.

Stap 3 - Maak je plannen

Voor het vergroten van je online zichtbaarheid kun je talloze campagnes op poten zetten. Zorg ervoor dat je dit doet vanuit een plan. Bepaal vooraf je acties.

Waarom?

Omdat er vaak enthousiast begonnen wordt en men er achteraf toch te veel tijd mee kwijt is en stopt. Alle tijd die je er dan al in hebt gestopt is verloren.

Zorg dat je per kanaal een plan maakt. Leg de acties vast en begroot hoeveel uur je hiermee verwacht kwijt te zijn.

Reken altijd met een foutmarge van 10-20% zodat je zeker weet dat je goed zit.

Kijk dan eens kritisch naar de plannen en je werkweek. Red jij (of je team) de plannen? Heb je een online marketing bureau nodig om je te ondersteunen? Een extra personeelslid of laat je toch bepaalde plannen varen?

Kijk in ieder geval goed naar deze plannen, deze kosten in de meeste gevallen het meeste tijd:

Stap 4 – Vorm je plan van aanpak

Heb je de plannen bepaalt en deze ingeschat op haalbaarheid dan kun je de strategie vormgeven. Dit kun je per kanaal of actie doen, of in algemene zin.

Wil je het verhogen van de online zichtbaarheid in de breedste zin van het woord aanpakken, vorm dan een online strategie. Gaat het je meer om de marketing, kies dan voor de online marketing strategie.

Stap 5 – stel je doelen

Via welke acties jij ook je online zichtbaarheid wilt verhogen, hoe meet je of het werkt wat je doet? Iedere actie kost geld.

Of je dit nu in euro’s of tijd betaalt.

Hoe bepaal jij of het je geld waard is?

Leg voordat je begint je doelen vast. Dit voorkomt onnodige discussies met je team en houdt ook jou lekker kritisch.

Want ook al doe je alles zelf, ook jij hebt controle nodig. Door van tevoren na te denken over je doelen (en KPI’s) kun je tijdig bijsturen.

Op het internet zijn er talloze wegen om je zichtbaarheid te verhogen. Uiteindelijk moeten niet de acties, maar de resultaten bepalen of je goed bezig bent.

Wees daarbij ook kritisch op je tijd. Kost het jou een halve dag om een blog te schrijven dan kun je die tijd beter in iets anders stoppen.

Stap 6 – meet en verbeter

Zorg dat je een programma als Google Analytics gebruikt om de resultaten van iedere actie in kaart te brengen. Gebruik eventueel UTM codes als je nog beter inzicht wilt.

Zorg er in ieder geval voor dat je op ieder moment gemakkelijk bij de resultaten kunt. Stop met de acties die weinig tot niets opleveren en herhaal alleen datgeen dat werkt.

Stel iedere maand weer nieuwe doelen en probeer iedere dag weer een beetje beter te worden.

Werk structureel en in kleine stapjes en je zult zien dat je online zichtbaarheid stijgt.

Tijd voor koffie… al mag thee ook, hoor😉

Wat denk je ervan?

Heb je voldoende tips gekregen om aan de slag te gaan? Ben je klaar om je online zichtbaarheid te verhogen?

Kom eens onze koffie (of thee) proeven, dan praten we er nog eens rustig over.

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...