Internet Marketing Gemak Logo

Marketing Psychologie

Hoe combineer je de marketing met de kennis uit de psychologie? Hoe ontrafel je het brein van je klant en met welke technieken haal je het meest uit de marketing psychologie?

Afbeelding van een vrouw met laptop
cATEGORIE:

Marketing >  Psychologie

Wat is marketing psychologie?

Via de marketing psychologie probeer je de uitkomsten van je marketingcampagnes te voorspellen aan de hand van de kennis uit de psychologie.

Zo wordt de kennis van ons brein, de inzichten in het consumentengedrag of de talloze technieken uit de neuromarketing gebruikt.

6 Bijzondere psychologische marketingtechnieken

Ons brein is een van de meest bijzondere organen. Deze grijze massa bepaalt iedere keuze die wij maken en hoewel wij het gevoel hebben zelf aan het roer te staan is het ons brein dat alles bepaalt.

Wil je jouw marketingcampagne van een vleugje psychologie voorzien? Laat je inspireren met de volgende technieken.

1 | Sociale Bewijskracht

Sociale bewijskracht of sociale druk is een van de krachtigste beïnvloedingstechnieken uit de psychologie. Doordat andere “iets” vinden, moeten zij wel gelijk hebben.

Ook al weten we dat iemand anders ongelijk heeft, wij vinden het enorm lastig om bij ons eigen standpunt te blijven, wanneer we de sociale druk van andere voelen.

Kijk maar eens naar deze video.

2 | Het ankereffect

Als je een dienst of product verkoopt met meerdere prijsklassen, presenteer dan altijd de duurste als eerst.

Mensen nemen hun beslissing aan de hand van een referentiekader. Een referentiekader dient als een psychologisch “anker” waarmee de hersenen de vergelijking aangaan.

Een Ferrari gaat harder dan je Audi A3, maar je Audi A3 gaat harder dan je fiets. 898 euro lijkt misschien veel, maar niet als je begint met 1799 euro.

Dit is ook precies de reden dat aanbiedingen het zo goed doen. Het was eerst…, en is nu nog maar….

3 | De beleving

De koffie bij Starbucks zal altijd hoger gewaardeerd worden dan de gratis koffie bij de Albert Heijn.

Waarom?

Mensen hebben bij de Starbucks een andere beleving.

Uitstraling, bekendheid en ervaring spelen hierbij een belangrijke rol.

Mensen worden vaak verleid door de presentatie en de context. Voor online-ervaringen zul je ervoor moeten zorgen dat het professioneel oogt.

Als je website niet voldoet aan de visuele eisen van je bezoekers dan zullen zij nooit iets kopen!

4 | Details

Is het je wel eens opgevallen dat grote online webshops en internet marketeers hun productprijs nooit afronden? Prijzen die niet eindigen als rond getal zorgen voor een precisie beleving.

Onbewust gaan wij dan ervan uit dat de prijs niet lukraak gekozen is. Daarbij wordt gespeculeerd dat het eindigen met een 7 weer iets beter werkt dan eindigen met een 9.

Bekijk de voorbeelden en oordeel zelf: € 100,- | € 99,99 | € 99,97

5 | De slechte deal

Onze hersenen raken geïrriteerd wanneer het moeilijk is een keuze te maken. We zullen altijd op zoek gaan naar eenvoudige punten die ons helpen bij onze beslissing.

Onze hersenen zijn namelijk niet goed in het maken van absolute vergelijkingen. Niet voor niets zijn websites als kieskeurig.nl en beslist.nl zo razend populair.

Als je iemand voor een keuze stelt, maak die keuze dan makkelijker.

Zo gebruiken veel Amerikaanse bedrijven het principe van de slechte deal. Een product of dienst wordt in meerdere pakketten gepresenteerd waarbij het slechtste pakket als eerst weergeven wordt.

Hoewel het bedrijf weet dat het slechtste pakket maar weinig verkocht zal worden, weet het ook dat het de koper stimuleert om voor het betere – en natuurlijke duurdere – pakket te gaan.

Dit wordt ook wel een Decoy effect of Afleidingseffect genoemd en is een veel gebruikte techniek binnen de marketing psychologie.

5 | Framing

Framing wordt vaak gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld.

Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Ontdek waar jij kansen laat liggen

Vind je de marketing psychologie interessante materie en ben je nieuwsgierig welke kansen jij laat liggen?