Search
Close this search box.

6 Stappen naar Impactvolle Storytelling: Jouw Gids

storytelling

Wat is storytelling?

Storytelling is een marketingtechniek waarbij de boodschap in de vorm van een verhaal gebracht wordt.

Deze manier van marketing werkt vooral goed voor dienstverleners. Je neemt als het ware de potentiële klant mee in jouw verhaal. Je probeert hiermee mensen te raken, emoties op te roepen en op een bepaalde gedachte te brengen.

Hoe dit precies werkt, leggen we je stap voor stap uit.

Slim werken met storytelling

Ja, storytelling is het vertellen van een goed verhaal. Maar eerlijk is eerlijk, met een goed verhaal ben je er niet.

Dat is niet hoe storytelling werkt. Sterker nog, wil je als bedrijf of merk mensen raken via storytelling, dan dien je eerst te weten wie jij,als verhalenverteller, bent.

Om storytelling zakelijk te gebruiken moet je aansluiten bij wie jij als merk bent. Wat is jouw merkpersoonlijkheid, wat zijn je merkwaarden en welke merk archetype past het beste bij jou?

Uiteindelijk wil je met jouw verhaal een boodschap overbrengen die tot de verbeelding spreekt. Je wilt de lezer raken, in beweging brengen of een bepaalde emotie oproepen.

Dit kun je natuurlijk lukraak doen, maar beter werkt het als je storytelling op zo’n manier gebruikt dat het aansluit bij je bedrijf.

Hoe je dat doet, leggen we je stap voor stap uit.

We beginnen eerst bij jou merk. Wie jij als verhalenverteller bent. Vervolgens werken we stap voor stap aan jou eigen verhaal en hoe jij via storytelling jouw boodschap extra kracht meegeeft.

1 | Het merk dat het verhaal vertelt

Als je storytelling zakelijk gebruikt dan heb je de keuze tussen het verhaal zelf vertellen, dus als persoon, of als bedrijf. Of je het verhaal nu vertelt als persoon of als merk, alles heeft te maken met branding.

Wat ik hiermee bedoel?

Vanuit jouw personal brand of merk wil je een verhaal vertellen. Om je merk te beschermen besteed je eerst aandacht aan wie jij als merk bent.

Dit doe je door gebruik te maken van merk archetypes.

Laten we eens kijken welke 12 merk archetypes er zijn.

De Onschuldige

De Onschuldige is het archetype van hoop, zuiverheid, en eenvoud. Dit archetype vertegenwoordigt alles wat goed is in de wereld. De onschuldige gelooft in de goedheid van mensen en wil van de wereld een betere plaats maken.

Storytelling via ‘de onschuldige’

Als je merk erop gericht is de wereld een betere plaats te maken vertel dan vooral verhalen met een goede afloop. Probeer mensen mee te nemen in jouw visie waarom de wereld een betere plek is met jouw oplossing.

De Ontdekker

De Ontdekker is een avonturier die nieuwe ervaringen zoekt. Ze zijn nieuwsgierig en altijd op zoek naar nieuwe dingen om te leren. De ontdekker staat voor verkenning, nieuwsgierigheid en groei.

Storytelling via ‘de ontdekker’

Als je merk draait om avontuur, groei, en leren, dan gebruik je vooral verhalen waarmee je wilt vertellen dat het anders kan. Je neemt mensen mee in jouw avontuur en deelt de lessen die jij gaandeweg hebt opgedaan.

De Held

De Held is het archetype van moed, kracht, en vastberadenheid. De Held vecht altijd voor wat juist is en wil een verschil maken in de wereld. Ze zijn moedig en altijd bereid om nieuwe uitdagingen aan te gaan.

Storytelling via ‘de held’

Als jij écht een verschil wil maken in de wereld en staat voor moed en kracht vertel dan de verhalen waarbij je inspeelt op de moed van de lezer. Prikkel de lezer en laat hen een voorstelling maken welke rol zij kunnen spelen in deze wereld.

Deze manier van storytelling wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in het leger. Marketingcampagnes als ‘jij maakt het verschil’.

De rebel

De rebel staat voor rebellie, non-conformiteit, en individualisme. De rebel houdt zich niet aan de regels en trekt zich niets aan van wat anderen denken. Ze zijn hun eigen persoon.

Storytelling via ‘de rebel’

Als je merk gericht is op anders zijn of de regels overtreden durf dan lekker brutaal te zijn in je verhaal. Omschrijf hoe andere het nooit met je eens waren, hoe je concurrenten het doen en welke resultaten jij behaalt door lekker tegendraads te zijn.

De Magiër

De Magiër is het archetype van transformatie en mogelijkheden. De magiër staat voor verandering, creativiteit, en verbeelding. Ze zijn in staat de dingen anders te zien en nieuwe manieren te vinden om dingen te doen.

Storytelling via ‘de magiër’

Sta jij voor innovatie en het bieden van een nieuwe oplossing, breng de lezer dan in beweging door hen anders te laten kijken. Neem ze mee in jouw creativiteit en laat ze op een andere manier naar hun problemen kijken.

De minnaar

De minnaar is het archetype van hartstocht, intimiteit, en verbinding. De minnaar staat voor liefde, relaties en geluk. Ze willen een diepe verbinding met anderen maken.

Storytelling via ‘de minnaar’

Als je wilt je dat je merk geassocieerd wordt met liefde, relaties, of geluk speel dan vooral in op de emotie. Vertel een verhaal over hoe de hoofdpersoon ook ooit ongelukkig was en hoe jouw dienst alles heeft veranderd. Deze manier van storytelling wordt bijvoorbeeld veel gebruikt in de date branche. Kijk maar eens naar de reclames van Lexa, die vooral inspeelt op het gevoel van eindelijk niet meer single te zijn.

De verzorger

De verzorger is het archetype van koestering en bescherming. De verzorger staat voor zorg, bezorgdheid en medeleven. Ze willen anderen helpen en ervoor zorgen dat ze veilig zijn.

Storytelling via ‘de verzorger’

Dit archetype wordt vaak gebruikt door merken in de gezondheidszorg of merken die zich richten op sociale verantwoordelijkheid. Stem je verhaal af op de zorgen van de ander en het bieden van vertrouwen.

Let bij deze manier van storytelling extra op je woordkeuze en laat je verhaal als warme deken aanvoelen. Laat de lezer ervaren dat je begaan met ze bent en hen alle zorgen kunt wegnemen.

De Schepper

De schepper is het archetype van zelfexpressie en verbeelding. De schepper vertegenwoordigt kunstenaarschap, individualiteit, en uniciteit. Ze willen iets nieuws creëren en hun eigen individualiteit uitdrukken.

Storytelling via ‘de schepper’

Deze manier van storytelling werkt vooral goed als je een creatief beroep uitoefent. Denk aan bijvoorbeeld een kunstenaar, maar ook aan tekstschrijvers of fotografen. In jouw verhalen heb je het niet over hoe goed je bent of wat jouw anders maakt, maar wat jij creëert.

Wat ik hiermee bedoel?

Denk na hoe jij naar je dienst kijkt en wat je eigenlijk in de praktijk doet. Ja, je schrijft een tekst of bent fotograaf, maar wat doen je nou écht?

Maak je alleen de foto, of weet je haarfijn een emotie vast te leggen in beeld?

De heerser

De heerser is het archetype van macht, controle, en orde. De heerser vertegenwoordigt gezag, leiderschap, en succes. Ze willen de baas zijn en de dingen op hun manier doen.

Storytelling via ‘de heerser’

Dit archetype wordt vaak gebruikt door luxemerken of merken die zich richten op klanten uit het topsegment. In je verhalen speel je vooral op de autoriteit die jij hebt opgebouwd. Je hebt het vaak over jullie geschiedenis, alle lessen die je hebt geleerd en welke gebeurtenissen jou heeft gemaakt tot wie je nu bent.

Je omschrijft in je verhaal vooral de manier waarop jouw verhaal jou uniek en beter maakt. Je speelt dan vooral in op de beleving en het ergens bij willen horen.

De wijze

De wijze is het archetype van kennis en wijsheid. De wijze staat voor begrip, verlichting, en waarheid. Ze willen antwoorden vinden en hun kennis met anderen delen.

Storytelling via ‘de wijze’

Deze manier van storytelling past vooral goed bij educatieve merken. Je gebruikt verhalen om betekenis te geven aan een, voor deze lezer, nog onbekende wereld.

Vaak worden hier verhalen gebruikt waarbij de hoofdpersoon zelf bepaalde zaken heeft ontdekt. Dat ze altijd dachten het op manier A te moeten doen, maar ze nu via bepaalde ontdekkingen beter weten.

Gebruik je deze manier dan is je boodschap vooral gericht op de verlangens van de lezer. Je maakt duidelijk dat jouw dienst bijzonder is en andere diensten de meeste mensen niet écht verder helpt.

Bijvoorbeeld door te vertellen dat je zelf honderden boeken hebt gelezen en talloze trainingen hebt gevolgd, maar pas écht resultaat kreeg toen je X ontdekte.

De Nar

De nar is het archetype van plezier. De nar staat voor humor, speelsheid, en luchthartigheid. Ze willen plezier maken en van het leven genieten.

Storytelling via ‘de nar’

Richt jouw verhaal zich vooral op een jonger publiek, gebruik dan de nar. Zorg voor extra betrokkenheid door je verhaal speels te houden. Slinger niet talloze feiten naar het hoofd, maar wees speels en gebruik humor.

Coolblue is bijvoorbeeld een merk dat vooral hun humor en speelsheid in hun verhalen en branding gebruikt.

De gewone man/vrouw

Dit is het archetype van alledaagsheid. Het vertegenwoordigt eenvoud, normaliteit, en benaderbaarheid. Ze zijn net als iedereen.

Storytelling via ‘de gewone man/vrouw’

Deze manier van storytelling wordt het meest aangeraden. Je gebruikt hierbij jouw verhaal. Je omschrijft de hero’s journey. Jouw reis, waarbij je precies op hetzelfde punt stond als de lezer, maar op een gegeven moment tot belangrijke ontdekkingen kwam.

Je omschrijft dat de meeste feiten die worden bewaard helemaal niet tot feiten behoren en dat jouw manier pas écht effectief werkt.

2 | De perfecte opbouw

Goede storytelling draait voor een klein deel om het verhaal, maar vooral op de opbouw.

Want hoe werkt storytelling eigenlijk?

Om storytelling als een effectief middel in te zetten dien je als verhalenverteller een groep mensen mee te nemen in jouw boodschap.

Dit doe je door je verhaal op te bouwen als een goed boek. Want als je alles zou platslaan, wat is dan een verhaal eigenlijk?

Het is niets meer dan een verzameling woorden in een bepaalde opbouw.

We gaan daarom jouw verhaal opbouwen zoals een regisseur van de nieuwe blockbuster het ook zou doen.

Hoe je dit slim doet?

Gebruik de volgende opbouw

  • Intro
  • Midden
  • Eind

De intro

De intro is het belangrijkste van een goed verhaal. Zie het als een soort van trailer. Zorg dat je al vanaf het allereerste begin je publiek een bepaalde beleving geeft.

Stem je boodschap af op je publiek en verhoog de betrokkenheid door hen extra nieuwsgierig te maken.

Het midden

Een goed verhaal geeft het publiek continu redenen om te blijven luisteren. Dit wordt veelal gedaan via cliff hangers of een plottwist.

Een van de helden gaat dood, er komt plots een nieuw perspectief of de identiteit van de hoofdrolspeler bleek in het hele verhaal toch niet te kloppen.

Een effectief middel die jij kunt inzetten is de informatiebrug. Geef hier en daar je publiek wat informatie, maar vertel nog niet anders.

Bijvoorbeeld

Ik snap dat het principe ‘verhalen vertellen’ nog lastig is. Maar geloof me, dit gaat veranderen.

Ik heb een kant een klaar script uitgeschreven waarmee iedereen storytelling als effectief middel kan inzetten.

Sterker nog. Met de technieken die ik je straks onthul hebben we 4 ondernemers geholpen, die nog niets wisten van hoe storytelling werkt, om in totaal 39 nieuwe klanten te werven.

Gewoon met een kant-en-klaar script, dat jij schaamteloos mag kopiëren.

Maar daarover later meer….

Het einde

Echte verhalenvertellers gebruiken geen einde. Ze laten de personages verder leven bij hun publiek en weten een verlangen te creëren naar meer.

Doe dit ook.

Blijf de spanning opbouwen en sluit niet zomaar je verhaal af. Kijk hoe jij jouw verhaal écht tot leven brengt en zorgt voor een verbondenheid bij de ontvanger.

4 | Spreek ze aan

Taalgebruik is een belangrijk onderdeel van je verhaal. Maak je verhaal voor iedereen te volgen. Vermijd vakjargon en ingewikkelde woorden als je doelgroep niet op de hoogte is van alle ins en outs.

Houdt het eenvoudig en duidelijk.

Verplaats je in de ontvanger en vertel hen het verhaal. Doe net alsof je een gesprek met ze voert en gebruik dezelfde woorden als dat je ook in normale gesprekken zou gebruiken.

5 | Speel met woorden

Hoewel je met twee verschillende zinnen hetzelfde kan bedoelen, zal de uitkomst compleet verschillen.

Bekijk de video en je ontdek:

  • De impact van woorden
  • Welke woorden je NOOIT moet gebruiken (als je écht wilt overtuigen)

6 | Gebruik frames

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt en enorm effectief werkt bij storytelling.

Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt vaak gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld.

Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Om framing effectief in te zetten bij de storytelling raad ik je aan de volgende video te bekijken:

Ga ervoor

Ik hoop dat ik de vraag, hoe werkt storytelling, inmiddels heb beantwoord. Ik hoop ook dat je aan de slag gaat. Dat jij de nieuwe verhalenverteller wordt en alle tips in de praktijk brengt.

Want waar je ook storytelling voor wilt gebruiken, voor je verkoopteksten, je presentatie of nieuwste YouTube video, storytelling werkt.

Vind je het nog lastig of heb je vragen? Neem gerust contact op.

Deel het met je netwerk:

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Populair bij onze lezers

Woensdag Gemakdag

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe marketing hack gratis in je inbox.

Categorieën

Maak een afspraak

Vul het formulier in en ik neem contact met je op

Jouw gegevens
Over je bedrijf