Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Succesvolle B2C Marketing: 9 Tips voor Snelle Groei

Vergroot je klantenkring met een doelgerichte B2C marketingstrategie in 9 eenvoudige stappen

Wat is B2C marketing?

Hebben we het over B2C marketing dan hebben we het over de marketing gericht op de consument. Oftewel de marketing gericht op particulieren.

B2C marketing richt zich vooral op de massa. Meer bereik creëren, dat is vaak het doel.

Naast het vergroten van het bereik ligt de focus meer en meer op de consument zelf. Sinds social media heeft ook de consument een stem gekregen en het is aan bedrijven om hier slim mee om te gaan.

Hierdoor zijn er talloze nieuwe vormen van B2C marketing ontstaan. Welke we later uitgebreid zullen behandelen.

Het verschil tussen B2B & B2C marketing?

Marketing is marketing. Of je dit nu voor B2B of B2C doet. Toch zie je dat de marketing voor de B2C wel degelijk verschilt ten opzicht van de marketing voor B2B.

De grootste verschillen

  • B2B richt zich op de relatie en B2C juist op de massa
  • B2B gaat over verschillende lagen (meerdere “beslissers”)
  • B2C gaat sneller en richt zich op de directe “koper”
  • Bekijk alle verschillen: B2B VS B2C

9 B2C Marketing tips

Eigenlijk kun je elke marketing vorm inzetten wanneer jij je voornamelijk richt op consumenten.

Het gaat er vooral om dat jij op een effectieve (en liefst goedkope) manier zoveel mogelijk potentiële klanten bereikt. De volgende tips zullen je hierbij helpen.

1 | Vind je perfecte klant

Wie wil je bereiken? Wie is jouw perfecte klant?

Zitten ze veel op social media, lezen ze iedere ochtend de krant? Of is je ideale klant helemaal gek van make-up en de nieuwste fashion trends?

Wil je slagen binnen de B2C marketing doe het dan slimmer dan je concurrent. In de meeste branches heb je te maken met enorm hoge concurrentie.

Heb je geen torenhoog marketingbudget, dan zul je het dus slimmer dan je concurrent moeten doen.

Dit lukt alleen wanneer je jouw “perfecte klant” door en door kent. Een goed begin is dan ook het samenstellen van een klantpersona en het ontdekken van de koopknop.

2 | Gebruik video

Video neemt het internet over. YouTube is nu de op een na grootste zoekmachine ter wereld en het blijft maar groeien.

Maar dat is nog niet alles, uit onderzoek blijkt dat mensen 5 keer meer geneigd zijn iets te kopen na het bekijken van een productvideo dan wanneer ze erover lezen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat steeds meer marketeers video gebruiken als onderdeel van hun B2C marketingstrategie.

3 | Denk eerst aan mobiel

Steeds meer consumenten gebruiken hun mobiele telefoon als hun primaire apparaat. Deze trend zal alleen maar doorzetten.

Zorg dat je website en alle marketingcampagnes die je doet, mobielvriendelijk zijn.

Zorg ervoor dat je website snel laadt op een mobiele telefoon en dat bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken.

Bedenk ook dat de manier waarop mensen hun mobiele telefoon gebruiken anders is dan de manier waarop ze een computer gebruiken. Mensen zoeken anders en hebben een kortere aandachtsspanne.

Maak ook meer gebruik van mobiele functies zoals What’s app of een klikbaar telefoonnummer.

4 | Gebruik sociale media

Sociale media moeten een integraal deel uitmaken van je B2C marketing strategie. Consumenten zitten massaal op social media en er is bijna geen instrument zo effectief en goedkoop.

Start met het adverteren op social media, werk aan een social media strategie en ga de interactie aan met je klant.

5 | Gebruik influencers

Een influencer is iemand met een groot publiek die je product of dienst kan promoten. Dat kan een bekende blogger zijn, maar ook iemand met een groot aantal volgers op Instagram of Youtube.

Sommige influencers bereiken met een simpele video of bericht miljoenen mensen. Hoewel het vaak niet goedkoop is om met influencers te werken, kan het een zeer effectieve B2C marketing strategie zijn.

Je kunt ook micro-influencers gebruiken. Micro-influencers hebben minder volgers, maar zijn vaak meer betrokken bij hun publiek en goedkoper om mee te werken.

6 | Gebruik contentmarketing

Content marketing werkt zowel voor de B2B als B2C. Via content marketing deel je op regelmatige basis interessante tips, artikelen, weetjes, video’s of welke vorm van content dan ook.

Als je de klantreis van de consument helder hebt, pas je contentstrategie dan aan voor iedere fase in het koopproces.

Denk na hoe je onbekende klanten trekt. Hoe je twijfelende klanten overstag laat gaan en via welke content jij de consument jouw product laat blijven gebruiken.

7 | Denk aan Google

Google mag niet genegeerd worden binnen de B2C marketing. Maak een mix van SEO en SEA en bereik jouw klanten wanneer zij jou het hardst nodig hebben.

8 | Wees een merk

Consumenten zijn vaker geneigd hun keuze te baseren op basis van merkvoorkeuren. Besteed niet alleen aandacht aan de B2C marketing, maar richt je ook op de branding.

Denk na over je merkidentiteit, je merkbelofte en over het versterken van je algehele bekendheid.

9 | Zet je klant aan het werk

Niets helpt twijfelende klanten beter over stag dan reviews. Laat klanten voor jou de marketing doen. Laat ze een foto van jouw product tonen op social media om kans te maken op een gaaf cadeau. Vraag klanten om reviews. Overweeg affiliate marketing. Denk na hoe je niet alleen klanten, maar echte ambassadeurs krijgt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.