Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

B2C VS B2B | Alle verschillen

Wat zijn de verschillen tussen B2B en B2C en hoe ga je daar als ondernemer mee om?

Het grootste verschil tussen B2B en B2C

Het grootste verschil tussen B2C en B2B zit hem in de doelgroep. Waar B2C zich op de consument (de particulier) richt, richt B2B zich op andere bedrijven.

Andere verschillen zie je vooral terug in de manier van marketing en het voeren van beleid.

Hoewel de verschillen steeds kleiner worden zijn er nog steeds enkele grote verschillen tussen B2C en B2B te benoemen. Hier gaan we later op in.

Eerst nog even de volgende vraag.

Kan een bedrijf B2B en B2C zijn?

Ja. Er zijn verschillende bedrijven die op beide doelgroepen gericht zijn.

Een voorbeeld van een bedrijf dat zowel B2B als B2C is, is Google. Ze verkopen hun producten (Android telefoons) direct aan consumenten (B2C), maar bieden ook diensten zoals Google Ads aan bedrijven (B2B).

Alle verschillen tussen B2C en B2B

De verschillen tussen B2C en B2B worden steeds kleiner. Dit heeft vooral te maken met de digitale ontwikkelingen en de veranderingen in het aankoopgedrag van de consument.

Hoewel we zoveel mogelijk verschillen tussen B2C en B2B proberen te benoemen, hoeft dit dus niet per definitie een verschil te zijn.

1 | Doelgroep

B2C richt zich op consumenten (individuen), terwijl B2B zich op andere bedrijven richt.

2 | Marketing

Binnen de B2B marketing en B2B sales draait het vooral om de relatie en duur het beslismoment langer. Er zijn meer contactmomenten nodig voordat er een koopbeslissing wordt gemaakt.

Binnen de B2C marketing gaat het sneller om impulsaankopen en merkloyaliteit. Een consument kijkt meer naar de prijs, specificaties en het merk.

3 | Beleid

Als je alleen zaken doet met andere bedrijven (B2B) dan zijn er andere wetgevingen dan voor bedrijven die zich direct richten op consumenten. Consumenten zijn vaak beter beschermd.

Zo is het retourbeleid van producten binnen de B2C meer vastgesteld en dien je in de B2C altijd je prijzen inclusief BTW te tonen.

4 | Communicatie

Binnen de B2B dien je met meerdere mensen te communiceren. Je richt de marketing niet alleen op de eindgebruiker, maar op alle belangrijke lagen in de organisatie. Zo kan de manager jouw eerste aanspreekpunt zijn en de directeur de knoop doorhakken.

Binnen de B2C communiceer je direct met de eindgebruiker, de consument.

5 | Relatie

In het algemeen hebben B2B bedrijven een langere relatie met hun klanten. Er is ook meer behoefte aan persoonlijk contact.

Met B2C klanten is het contact vaak korter en minder persoonlijk. De beslissing om een product te kopen wordt sneller genomen. Diensten wordt in het algemeen slechts eenmalig afgenomen.

6 | Betalingswijzen

In het algemeen zijn de betalingsvoorwaarden in B2B langer dan in B2C. Dit geeft bedrijven meer tijd om inkomsten uit hun producten of diensten te genereren voordat ze moeten betalen.

In B2C daarentegen dienen consumenten vaak onmiddellijk te betalen. Sinds enige tijd is hier wel een verschil in ontstaan. Ook voor consumenten is het nu in de wet verplicht gesteld om hen de mogelijkheid te bieden achteraf te betalen.

7 | Klantreis

De klantreis (Customer Journey), de stappen die een klant doorloopt voordat (en nadat) hij klant wordt, liggen binnen de B2C en B2B anders.

Een B2B customer journey zit vaak complexer in elkaar. Een klant doorloopt meerdere stappen voordat hij overgaat tot kopen en er zijn vaak meerdere beslissers betrokken.

En nu?

Kijk, als coach of adviseur weet je het dondersgoed. 

Inspiratie zonder actie is waardeloos. 

  • Je kunt nog 100 blogs lezen.
  • Nog 1000 video’s kijken.
  • Nog eindeloos podcasts luisteren.

Het gaat je geen reet opleveren…

Geloof me, ik ken het spelletje:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede bedrijf groeide uit naar meerde locaties door heel Nederland

Wat maakte het verschil?

Niet nóg meer kennis.
Niet nóg meer tips.
Maar actie. 

En de juiste hulp op het juiste moment.

Durf te kiezen

Als deze blog je heeft geïnspireerd, als je voelt dat hier iemand schrijft die snapt waar jij doorheen gaat…

Dan is dit je wake-up call.

Stop met:
• Eindeloos informatie verzamelen
• Weer een gratis webinar bekijken
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

Kies je route:

👉 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches en adviseurs die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en eindelijk dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen.

👉 Masterclass ‘3-staps Klantenplan’
Ga van “a-nog-zo’n-eentje” naar dé go-to expert in jouw niche. 

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’
Vul je agenda met klanten en ontdek de blauwdruk om door die 100K grens (en ver daarboven) te komen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.