Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

B2C VS B2B | Alle verschillen

Wat zijn de verschillen tussen B2B en B2C en hoe ga je daar als ondernemer mee om?

Het grootste verschil tussen B2B en B2C

Het grootste verschil tussen B2C en B2B zit hem in de doelgroep. Waar B2C zich op de consument (de particulier) richt, richt B2B zich op andere bedrijven.

Andere verschillen zie je vooral terug in de manier van marketing en het voeren van beleid.

Hoewel de verschillen steeds kleiner worden zijn er nog steeds enkele grote verschillen tussen B2C en B2B te benoemen. Hier gaan we later op in.

Eerst nog even de volgende vraag.

Kan een bedrijf B2B en B2C zijn?

Ja. Er zijn verschillende bedrijven die op beide doelgroepen gericht zijn.

Een voorbeeld van een bedrijf dat zowel B2B als B2C is, is Google. Ze verkopen hun producten (Android telefoons) direct aan consumenten (B2C), maar bieden ook diensten zoals Google Ads aan bedrijven (B2B).

Alle verschillen tussen B2C en B2B

De verschillen tussen B2C en B2B worden steeds kleiner. Dit heeft vooral te maken met de digitale ontwikkelingen en de veranderingen in het aankoopgedrag van de consument.

Hoewel we zoveel mogelijk verschillen tussen B2C en B2B proberen te benoemen, hoeft dit dus niet per definitie een verschil te zijn.

1 | Doelgroep

B2C richt zich op consumenten (individuen), terwijl B2B zich op andere bedrijven richt.

2 | Marketing

Binnen de B2B marketing en B2B sales draait het vooral om de relatie en duur het beslismoment langer. Er zijn meer contactmomenten nodig voordat er een koopbeslissing wordt gemaakt.

Binnen de B2C marketing gaat het sneller om impulsaankopen en merkloyaliteit. Een consument kijkt meer naar de prijs, specificaties en het merk.

3 | Beleid

Als je alleen zaken doet met andere bedrijven (B2B) dan zijn er andere wetgevingen dan voor bedrijven die zich direct richten op consumenten. Consumenten zijn vaak beter beschermd.

Zo is het retourbeleid van producten binnen de B2C meer vastgesteld en dien je in de B2C altijd je prijzen inclusief BTW te tonen.

4 | Communicatie

Binnen de B2B dien je met meerdere mensen te communiceren. Je richt de marketing niet alleen op de eindgebruiker, maar op alle belangrijke lagen in de organisatie. Zo kan de manager jouw eerste aanspreekpunt zijn en de directeur de knoop doorhakken.

Binnen de B2C communiceer je direct met de eindgebruiker, de consument.

5 | Relatie

In het algemeen hebben B2B bedrijven een langere relatie met hun klanten. Er is ook meer behoefte aan persoonlijk contact.

Met B2C klanten is het contact vaak korter en minder persoonlijk. De beslissing om een product te kopen wordt sneller genomen. Diensten wordt in het algemeen slechts eenmalig afgenomen.

6 | Betalingswijzen

In het algemeen zijn de betalingsvoorwaarden in B2B langer dan in B2C. Dit geeft bedrijven meer tijd om inkomsten uit hun producten of diensten te genereren voordat ze moeten betalen.

In B2C daarentegen dienen consumenten vaak onmiddellijk te betalen. Sinds enige tijd is hier wel een verschil in ontstaan. Ook voor consumenten is het nu in de wet verplicht gesteld om hen de mogelijkheid te bieden achteraf te betalen.

7 | Klantreis

De klantreis (Customer Journey), de stappen die een klant doorloopt voordat (en nadat) hij klant wordt, liggen binnen de B2C en B2B anders.

Een B2B customer journey zit vaak complexer in elkaar. Een klant doorloopt meerdere stappen voordat hij overgaat tot kopen en er zijn vaak meerdere beslissers betrokken.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.