Wat is Business to Consumer?
Business to Consumer (B2C) staat voor: Bedrijven aan klanten. Dit betreft bedrijven die zich richten op particulieren. B2C is in tegenstelling tot B2B een van de meeste voorkomende bedrijfsvormen.
Aangezien je als B2C een groot afzetgebied hebt, is deze vorm van marketing het best te vergelijken met push marketing.
Je probeert zoveel mogelijk mensen aan te trekken tot het kopen van je dienst of product. Waar B2B meer om de relatie met het klantenbestand gaat, gaat B2C vooral om de uitbreiding hiervan.
B2C bedrijf
Een B2C bedrijf is een bedrijf die producten of diensten levert aan particulieren in plaats van aan andere bedrijven. Een B2C bedrijf kan naast particuliere klanten ook bedrijven als klanten hebben en dus een B2B tak binnen het bedrijf hebben.
Voorbeelden van B2C bedrijven
- IKEA
- Gamma
- Rituals
B2C klant
Een B2C klant is een persoon die voor persoonlijk gebruik producten of diensten koopt van een B2C bedrijf.
B2C marketing
B2C marketing is de marketing van producten of diensten direct aan de consument.
B2B en B2C Marketing – De verschillen
Het grootste verschil tussen B2C en B2B zit hem in de doelgroep. Waar B2C zich op de consument (de particulier) richt, richt B2B zich op andere bedrijven.
Andere verschillen zie je vooral terug in de manier van marketing en het voeren van beleid.
Hoewel de verschillen steeds kleiner worden en het meer en meer om de relatie gaat, ligt bij B2C vooral de focus op de massa.
Tarieven liggen over het algemeen lager en er is meer afzet nodig voor dezelfde omzet.
B2C anno “nu”
Het zal je niet ontgaan zijn dat de tijden enorm veranderd zijn. Zeker in de B2C is een grote verschuiving zichtbaar.
Waar vroeger het bedrijf de baas was, is nu de macht verschoven naar de consument. Deze machtsverschuiving komt voornamelijk door de opkomst van social media.
Twitter, Meta en LinkedIn hebben stem gegeven aan de consument. Een tevreden of ontevreden klant laat al snel zijn stem horen via een tweet of facebookbericht. De tijden van push zijn dan ook voorbij.
Ook bij B2C gaat het nu steeds meer om de relatie. Vooral met de groei van digitale kanalen zijn bedrijven nu toegankelijker voor de consument.
Deze toegankelijkheid biedt mogelijkheden om een relatie met de klant op te bouwen. De nadruk ligt niet langer op het verkopen van een product of dienst, maar op het opbouwen van een band met de consument.
Een tevreden klant zal niet alleen langer bij je blijven, maar zal ook anderen over zijn positieve ervaringen vertellen.