Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is B2C | De definitie

Wat betekent B2C? Waar kun je een B2C bedrijf aan herkennen en wat zijn de verschillen tussen B2B en B2C? We leggen het je stap voor stap uit.

Wat is Business to Consumer?

Business to Consumer (B2C) staat voor: Bedrijven aan klanten. Dit betreft bedrijven die zich richten op particulieren. B2C is in tegenstelling tot B2B een van de meeste voorkomende bedrijfsvormen.

Aangezien je als B2C een groot afzetgebied hebt, is deze vorm van marketing het best te vergelijken met push marketing.

Je probeert zoveel mogelijk mensen aan te trekken tot het kopen van je dienst of product. Waar B2B meer om de relatie met het klantenbestand gaat, gaat B2C vooral om de uitbreiding hiervan. 

B2C bedrijf

Een B2C bedrijf is een bedrijf die producten of diensten levert aan particulieren in plaats van aan andere bedrijven. Een B2C bedrijf kan naast particuliere klanten ook bedrijven als klanten hebben en dus een B2B tak binnen het bedrijf hebben.

Voorbeelden van B2C bedrijven

  • IKEA
  • Gamma
  • Rituals

B2C klant

Een B2C klant is een persoon die voor persoonlijk gebruik producten of diensten koopt van een B2C bedrijf.

B2C marketing

B2C marketing is de marketing van producten of diensten direct aan de consument.

B2B en B2C Marketing – De verschillen

Het grootste verschil tussen B2C en B2B zit hem in de doelgroep. Waar B2C zich op de consument (de particulier) richt, richt B2B zich op andere bedrijven.

Andere verschillen zie je vooral terug in de manier van marketing en het voeren van beleid.

Hoewel de verschillen steeds kleiner worden en het meer en meer om de relatie gaat, ligt bij B2C vooral de focus op de massa.

Tarieven liggen over het algemeen lager en er is meer afzet nodig voor dezelfde omzet.

B2C anno “nu”

Het zal je niet ontgaan zijn dat de tijden enorm veranderd zijn. Zeker in de B2C is een grote verschuiving zichtbaar.

Waar vroeger het bedrijf de baas was, is nu de macht verschoven naar de consument. Deze machtsverschuiving komt voornamelijk door de opkomst van social media.

Twitter, Meta en LinkedIn hebben stem gegeven aan de consument. Een tevreden of ontevreden klant laat al snel zijn stem horen via een tweet of facebookbericht. De tijden van push zijn dan ook voorbij.

Ook bij B2C gaat het nu steeds meer om de relatie. Vooral met de groei van digitale kanalen zijn bedrijven nu toegankelijker voor de consument.

Deze toegankelijkheid biedt mogelijkheden om een relatie met de klant op te bouwen. De nadruk ligt niet langer op het verkopen van een product of dienst, maar op het opbouwen van een band met de consument.

Een tevreden klant zal niet alleen langer bij je blijven, maar zal ook anderen over zijn positieve ervaringen vertellen.

En nu?

Kijk, als coach of adviseur weet je het dondersgoed. 

Inspiratie zonder actie is waardeloos. 

  • Je kunt nog 100 blogs lezen.
  • Nog 1000 video’s kijken.
  • Nog eindeloos podcasts luisteren.

Het gaat je geen reet opleveren…

Geloof me, ik ken het spelletje:
→ Mijn eerste bedrijf flopte sneller dan een koffietentje dat Senseo schenkt
→ Mijn tweede bedrijf groeide uit naar meerde locaties door heel Nederland

Wat maakte het verschil?

Niet nóg meer kennis.
Niet nóg meer tips.
Maar actie. 

En de juiste hulp op het juiste moment.

Durf te kiezen

Als deze blog je heeft geïnspireerd, als je voelt dat hier iemand schrijft die snapt waar jij doorheen gaat…

Dan is dit je wake-up call.

Stop met:
• Eindeloos informatie verzamelen
• Weer een gratis webinar bekijken
• Jezelf klein houden “omdat je nog niet klaar bent”

Het is tijd om door te pakken.

Kies je route:

👉 Online Marketing & Business Coaching
Voor coaches en adviseurs die er klaar mee zijn om onder hun niveau te werken. Die weten dat ze meer impact kunnen maken, meer kunnen verdienen, en eindelijk dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen.

👉 Masterclass ‘3-staps Klantenplan’
Ga van “a-nog-zo’n-eentje” naar dé go-to expert in jouw niche. 

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’
Vul je agenda met klanten en ontdek de blauwdruk om door die 100K grens (en ver daarboven) te komen.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.