Wat is Business to Business?

business to business

B2B staat voor business to business, oftewel bedrijven aan bedrijven. Dit betreft bedrijven die specifiek gericht zijn op de zakelijke markt en dus enkel zakendoen met andere bedrijven.

Dit is anders dan B2C: bedrijven aan consumenten. Dit zijn bedrijven die zich richten op partijen die het eindproduct consumeren.

Een veelal bekend B2B bedrijf is bijvoorbeeld de Makro of Sligro.

Voordat je zaken kunt doen met deze bedrijven dien je ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel.

Wat is belangrijk bij B2B?

Binnen de B2B is het vooral belangrijk dat je een goede relatie opbouwt. Dit is omdat je voor langere tijd zaken met elkaar doet. Goed contact met je klanten is daarom essentieel.

Het is ook belangrijk dat je weet wat de behoeften en wensen van je zakelijke klant zijn. Wat heeft dit bedrijf nodig en hoe kun je ze helpen? Daarbij is het vooral belangrijk om na te denken hoe je de klant langdurig helpt.

Hoe kan jij je klant blijven helpen? Nu en bij problemen in de toekomst?

Bovendien is het in de B2B belangrijk dat je een duidelijk zicht hebt op de processen binnen je eigen bedrijf.

Tijd is geld. En geen enkele klant vindt het prettig als iets onnodig veel tijd kost. Jouw klanten verwachten een soepel en snel proces als ze zaken met je doen.

Het verschil tussen B2B en B2C

In de business to business branche zijn veel minder potentiële kopers te vinden. De waarde van B2B zit hem vooral in de verkoopprijs.

Grote bedrijven die zich richten op bedrijven hanteren vaak prijzen die voor een particulier minder aantrekkelijk zijn. Veelal worden bestellingen per honderd of honderden geleverd waardoor het als particulier ondenkbaar wordt om zaken te doen.

Naast de prijs, zijn er nog meer verschillen tussen B2B en B2C.


Misvattingen over B2B

Een van de meest voorkomende misvattingen over B2B is dat het alleen voor grote bedrijven is.

In principe kan ieder bedrijf zich op andere bedrijven richten.

Sterker nog. De meest zzp-ers die starten, starten in de B2B. Veelal bestaan deze diensten uit consultancy of advies.

Hoe bereik je je klanten in de B2B?

Net zoals het bij iedere vorm van marketing om behoefte draait, is dat ook zo bij de B2B marketing. Je speelt in op de specifieke behoeften van het bedrijf.

Je denkt hierbij verder dan de ‘doelgroep’. De belangrijkste verschillen tussen marketing voor de B2B of B2C liggen vooral in de verschillende ‘beslislagen’.

Bij de B2C richt jij de marketing op de eindgebruiker. Bij B2B zul je meerdere mensen moeten overtuigen.

Jouw potentiële klanten (prospects) bestaan niet uit slechts 1 persoon, maar uit meerdere personen oftewel een decision making unit.

Je doet er daarom verstandig aan een B2B Customer Journey in kaart te brengen en je B2B sales strategie af te stemmen op meerdere lagen in de organisatie.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje