Wat is direct marketing?
Direct marketing is een vorm van marketing die vooral de verkoop rechtstreeks wil stimuleren. Het omvat verschillende vormen van communicatie waarbij de klant direct wordt aangesproken.
Wat is het kenmerk van direct marketing?
Bij direct marketing draait het om de klantrelatie. De marketinguitingen worden vooral ingezet om een reactie uit te lokken of om de klant in beweging te brengen.
Je kunt hierbij denken aan het plannen van een verkoopgesprek, het aanbieden van een korting of het uitlokken van bepaald gedrag.
Direct marketing wordt ingezet per klant. Het draait hierbij om marketing die zich aanpast aan het gedrag van de klant.
Zo krijgt niet iedere klant dezelfde marketingboodschap, maar wordt deze afgestemd op de fase waarin de klant zich in het koopproces bevindt en het gedrag dat hij of zij heeft laten zien.
Dit is anders dan inbound marketing waarbij je vooral acties inzet om klanten naar je toe te trekken.
Wat valt er onder direct marketing?
Direct marketing kan bestaan uit direct mail, e-mailcampagnes, telemarketing, sms en zelfs sociale media. Elke methode heeft zijn voor- en nadelen.
Direct marketing hoeft daarbij niet altijd om directe verkoop te gaan.
Het kan ook worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden door feedback van klanten te verzamelen of enquêtes te houden.
Het doel van direct marketing blijft wel het directe contact met de klant. Niet meer de massa, maar de persoon.
Waarom zou je direct marketing inzetten?
Er zijn verschillende voordelen verbonden aan direct marketing. Ten eerste maakt het personalisatie mogelijk.
Je stuurt je marketingboodschap niet meer naar de massa, maar naar de persoon.
Dit maakt het voor jou als marketeer of ondernemer mogelijk om je boodschap zeer gericht af te stemmen.
Bovendien kan direct marketing uiterst kosteneffectief zijn. Je besteedt je tijd en budget niet meer aan het bereiken van zoveel mogelijk mensen, maar richt je direct marketing activiteiten op specifieke personen.
Daarbij dien je wel over de juiste persoonsgegevens te beschikken en zul je rekening moeten houden met de telecommunicatiewet.
Direct marketing kan namelijk ook als onprettig ervaren worden wanneer marketeers gegevens gebruiken die eigenlijk geen eigendom zijn.
Zo kun jij wel een telefoonnummer hebben gevonden of andere contactgegevens, maar je hebt nog steeds te maken met de privacywetgeving.
Voorkom dat jij het zoveelste aanbod biedt en heb respect voor de privacy van je klant.
Ongevraagd berichten sturen of bellen, zonder directe toestemming, kan je in problemen brengen en zal overigens ook je relatie schaden.
Zie direct marketing echt als het opbouwen van een langdurige relatie en laat je commerciële doelen in eerste instantie nog even achterwegen.
Wat zijn de nadelen van direct marketing?
Ondanks de voordelen heeft direct marketing ook nadelen. Bij direct marketing bestaat het risico dat klanten worden overstelpt met berichten of zich overspoeld voelen met aanbiedingen.
Zeker wanneer jij de direct marketing niet effectief inzet of op een slimme manier plant, worden dezelfde klanten keer op keer benaderd.
Dit gebeurt vooral veel bij telemarketing bedrijven. De bedrijven die op grote schaal telemarketing inzetten en potentiële klanten ongevraagd benaderen met een ‘mooie aanbieding’.
Want ook al kennen we inmiddels het bel me niet register, direct marketing wordt nog steeds door veel bedrijven op een verkeerde manier ingezet.
Ongevraagd worden mensen lastig gevallen, draait het alleen maar om het scoren van de verkoop en gaat het niet meer om de relatie, maar o het halen van targets.
Aan de slag met direct marketing
Kortom, direct marketing is een vorm van marketing die de verkoop rechtstreeks tracht te stimuleren door gebruik te maken van communicatiemethoden zoals e-mails, telefoontjes en tekstberichten die zich in de eerste plaats rechtstreeks tot de klant richten.
Het draait om marketing die zich aanpast aan het gedrag van de klant en die vooral persoonlijk aangepakt moet worden.