Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Doelgroep | Omschrijven & Bepalen

Dit is hoe je de juiste doelgroep vindt op basis van doelstellingen, demografie, psychografie, gedrag en andere factoren.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een groep mensen met meerdere gemeenschappelijke kenmerken die je wilt bereiken met dezelfde marketingacties. Er zijn verschillende soorten doelgroepen, en elk type heeft zijn eigen kenmerken. We gaan hier later dieper op in.

Laten we eerst kijken welke doelgroepen er zijn.

Welke doelgroepen zijn er?

In feite kun je alle doelgroepen onderscheiden in twee type groepen.

Primaire doelgroep

De doelgroep die je het liefst met je marketinginspanningen wilt bereiken. Zij zijn degenen die het meest waarschijnlijk je product of dienst zullen kopen.

Secundaire doelgroep

De secundaire doelgroep kunnen interesse hebben in jouw dienst, maar het is niet de groep die jij direct aanspreekt. Het is een doelgroep die je kunt gebruiken om uiteindelijk je primaire doelgroep te bereiken.

Wat zijn doelgroepkenmerken?

De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.

Hoe omschrijf je een doelgroep?

Als je een doelgroep beschrijft, moet je de belangrijkste kenmerken van die groep aangeven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je doelgroep bestaat uit “vrouwen van 18-35 jaar die geïnteresseerd zijn in mode en in stedelijke gebieden wonen”

Voor het omschrijven van je doelgroep dien je eerst je doelgroep te segmenteren of alle kenmerken hebben omschreven.

Je kunt een verdeling maken op de volgende onderdelen.

Demografische kenmerken

Noteer alle persoonsgegevens van je doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling

Geografische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep wanneer het gaat over de plek waar zij zich bevinden.

Bijvoorbeeld:

  • Woonplaats
  • Cultuur in dat land
  • Klimaat

Sociaaleconomische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep vanuit een sociaal en economisch opzicht.

Bijvoorbeeld:

  • Werk
  • Opleidingsniveau
  • Inkomen

Psychosociale kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep die te maken hebben over de persoon zelf.

Bijvoorbeeld:

  • Leefstijl
  • Meningen en overtuigingen
  • Politieke voorkeur

Een doelgroep bepalen

Je weet nu wat een doelgroep is, welke type doelgroepen er zijn en met welke doelgroepkenmerken je kunt werken.

Als je jouw doelgroep in kaart wilt brengen, start dan eerst bij je klanten. Wat weet je van je huidige klanten en zijn er een gemeenschappelijke kenmerken te vinden?

Heb je goed gekeken naar je huidige klanten, start dan een doelgroep analyse.

Heb je écht alle informatie verzameld die je kunt verzamelen, noteer dan voor jezelf de belangrijkste kenmerken. Al deze gezamenlijke kenmerken vormen vervolgens jouw doelgroep.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.