Doelgroep | Omschrijven & Bepalen

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een groep mensen met meerdere gemeenschappelijke kenmerken die je wilt bereiken met dezelfde marketingacties. Er zijn verschillende soorten doelgroepen, en elk type heeft zijn eigen kenmerken. We gaan hier later dieper op in.

Laten we eerst kijken welke doelgroepen er zijn.

Welke doelgroepen zijn er?

In feite kun je alle doelgroepen onderscheiden in twee type groepen.

Primaire doelgroep

De doelgroep die je het liefst met je marketinginspanningen wilt bereiken. Zij zijn degenen die het meest waarschijnlijk je product of dienst zullen kopen.

Secundaire doelgroep

De secundaire doelgroep kunnen interesse hebben in jouw dienst, maar het is niet de groep die jij direct aanspreekt. Het is een doelgroep die je kunt gebruiken om uiteindelijk je primaire doelgroep te bereiken.

Wat zijn doelgroepkenmerken?

De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.

Hoe omschrijf je een doelgroep?

Als je een doelgroep beschrijft, moet je de belangrijkste kenmerken van die groep aangeven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je doelgroep bestaat uit “vrouwen van 18-35 jaar die geïnteresseerd zijn in mode en in stedelijke gebieden wonen”

Voor het omschrijven van je doelgroep dien je eerst je doelgroep te segmenteren of alle kenmerken hebben omschreven.

Je kunt een verdeling maken op de volgende onderdelen.

Demografische kenmerken

Noteer alle persoonsgegevens van je doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling

Geografische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep wanneer het gaat over de plek waar zij zich bevinden.

Bijvoorbeeld:

  • Woonplaats
  • Cultuur in dat land
  • Klimaat

Sociaaleconomische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep vanuit een sociaal en economisch opzicht.

Bijvoorbeeld:

  • Werk
  • Opleidingsniveau
  • Inkomen

Psychosociale kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep die te maken hebben over de persoon zelf.

Bijvoorbeeld:

  • Leefstijl
  • Meningen en overtuigingen
  • Politieke voorkeur

Een doelgroep bepalen

Je weet nu wat een doelgroep is, welke type doelgroepen er zijn en met welke doelgroepkenmerken je kunt werken.

Als je jouw doelgroep in kaart wilt brengen, start dan eerst bij je klanten. Wat weet je van je huidige klanten en zijn er een gemeenschappelijke kenmerken te vinden?

Heb je goed gekeken naar je huidige klanten, start dan een doelgroep analyse.

Heb je écht alle informatie verzameld die je kunt verzamelen, noteer dan voor jezelf de belangrijkste kenmerken. Al deze gezamenlijke kenmerken vormen vervolgens jouw doelgroep.

Wil je er hulp bij, laat je dan helpen bij de online branding.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan