Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Doelgroep | Omschrijven & Bepalen

Dit is hoe je de juiste doelgroep vindt op basis van doelstellingen, demografie, psychografie, gedrag en andere factoren.

Wat is een doelgroep?

Een doelgroep is een groep mensen met meerdere gemeenschappelijke kenmerken die je wilt bereiken met dezelfde marketingacties. Er zijn verschillende soorten doelgroepen, en elk type heeft zijn eigen kenmerken. We gaan hier later dieper op in.

Laten we eerst kijken welke doelgroepen er zijn.

Welke doelgroepen zijn er?

In feite kun je alle doelgroepen onderscheiden in twee type groepen.

Primaire doelgroep

De doelgroep die je het liefst met je marketinginspanningen wilt bereiken. Zij zijn degenen die het meest waarschijnlijk je product of dienst zullen kopen.

Secundaire doelgroep

De secundaire doelgroep kunnen interesse hebben in jouw dienst, maar het is niet de groep die jij direct aanspreekt. Het is een doelgroep die je kunt gebruiken om uiteindelijk je primaire doelgroep te bereiken.

Wat zijn doelgroepkenmerken?

De kenmerken van een doelgroep zijn de elementen waar je de doelgroep aan kunt herkennen. Zo kun je kenmerken opnemen als leeftijd, geslacht, interesse, inkomen, woonplaats, opleiding en ga zo maar door.

Hoe omschrijf je een doelgroep?

Als je een doelgroep beschrijft, moet je de belangrijkste kenmerken van die groep aangeven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je doelgroep bestaat uit “vrouwen van 18-35 jaar die geïnteresseerd zijn in mode en in stedelijke gebieden wonen”

Voor het omschrijven van je doelgroep dien je eerst je doelgroep te segmenteren of alle kenmerken hebben omschreven.

Je kunt een verdeling maken op de volgende onderdelen.

Demografische kenmerken

Noteer alle persoonsgegevens van je doelgroep.

Bijvoorbeeld:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Gezinssamenstelling

Geografische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep wanneer het gaat over de plek waar zij zich bevinden.

Bijvoorbeeld:

  • Woonplaats
  • Cultuur in dat land
  • Klimaat

Sociaaleconomische kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep vanuit een sociaal en economisch opzicht.

Bijvoorbeeld:

  • Werk
  • Opleidingsniveau
  • Inkomen

Psychosociale kenmerken

Noteer alle gegevens van je doelgroep die te maken hebben over de persoon zelf.

Bijvoorbeeld:

  • Leefstijl
  • Meningen en overtuigingen
  • Politieke voorkeur

Een doelgroep bepalen

Je weet nu wat een doelgroep is, welke type doelgroepen er zijn en met welke doelgroepkenmerken je kunt werken.

Als je jouw doelgroep in kaart wilt brengen, start dan eerst bij je klanten. Wat weet je van je huidige klanten en zijn er een gemeenschappelijke kenmerken te vinden?

Heb je goed gekeken naar je huidige klanten, start dan een doelgroep analyse.

Heb je écht alle informatie verzameld die je kunt verzamelen, noteer dan voor jezelf de belangrijkste kenmerken. Al deze gezamenlijke kenmerken vormen vervolgens jouw doelgroep.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.