Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is Inbound Marketing?

Inbound marketing: jouw sleutel tot het bouwen van langdurige klantrelaties. Zet je expertise in de schijnwerpers en maak van je merk de eerste keuze.

Wat is de betekenis van inbound marketing?

Inbound marketing is marketing van binnenuit. Het doel van deze vorm van marketing is het aantrekken van klanten. Klanten worden niet direct benaderd, maar als het ware gelokt. Dit gebeurt vooral in de vorm van het bieden van waarde.

Wat is het verschil tussen inbound en outbound?

Het doel van inbound marketing is om de aandacht van potentiële klanten te trekken door middel van nuttige en interessante informatie. Dit kunnen blogartikelen, e-books, infographics of gewoon tips en adviezen zijn.

Omgekeerd omvat outbound marketing het onderbreken van potentiële klanten met reclameboodschappen in een poging hun aandacht te trekken.

Dit kan gaan om koude acquisitie, online advertenties of bijvoorbeeld tv-reclames.

Hoewel outbound marketing in sommige gevallen effectief kan zijn, is inbound marketing gerichter, efficiënter en over het algemeen een stuk goedkoper.

Wat is een inbound strategie?

De inbound strategie gebruikt de inbound methode die werkt volgens een strategie dat een geslaagde marketingcampagne moet bestaan uit verschillende fases of liever gezegd, doelen.

1 | Aantrekken

Het eerste doel is het aantrekken van potentiële klanten. Dit gebeurt door nuttige en interessante informatie te verstrekken die de aandacht van potentiële klanten op jouw bedrijf vestigt.

2 | Converteren

Het tweede doel is om de potentiële klanten te converteren in daadwerkelijke klanten. Dit wordt gedaan door vertrouwen op te bouwen en een goede relatie met hen op te bouwen, evenals het aanbieden van aantrekkelijke incentives zoals kortingen.

3 | Verkopen

Het derde doel is de deal te sluiten en van de potentiële klanten betalende klanten te maken. Dit gebeurt uiteraard via je verkoopgesprekken.

4 | Enthousiasmeren

Het laatste doel ten slotte is om jouw klanten tevreden te stellen. Je doet dit door te werken aan een goede klantrelatie. Je zet daarmee de klantbeleving centraal en doet er alles voor om je klant tevreden te houden.

8 Inbound marketing tips

Wil je werken met een inbound marketingstrategie zet dan je klant centraal. Alles dient om hen te gaan. Concentreer je op hun problemen, behoeftes en vragen. Maak relevante content en laat je marketing niet alleen om het verkopen gaan.

1 | Ken de buyer’s journey

Om slim om te gaan met de inbound marketing is het belangrijk dat jij weet hoe het koopproces van je klanten eruit ziet. Probeer in hun hoofd te kruipen en erachter te komen wat ze moeten weten voordat ze een aankoop doen.

Welke vragen stellen ze? Waar kunnen ze nog over twijfelen of wat kunnen ze zien als obstakel?

En wat gebeurt er na het leveren van je dienst? Hoe kun jij waarde blijven bieden, zelfs als je dienstverlening al lang gestopt is?

2 | Maak een sales funnel

Je kunt niet alles uit inbound marketing halen als je niet werkt met een sales funnel. In je sales funnel sluit je aan op het koopproces van je klanten en help je hen stapje voor stapje naar een aankoop toe.

Dit betekent niet alleen aanbiedingen pushen, maar ook inhoud bieden die hun vragen beantwoordt.

Probeer een klantrelatie op te bouwen en zie de daadwerkelijke personen als meer dan alleen je eigen dollartekens.

3 | Bedenk een marketingpleister

Een marketingpleister helpt je met het generen van tientallen leads, zonder daar honderden of duizenden bezoekers voor nodig te hebben.

Kijk maar eens naar deze website.

Je ziet dat deze businesscoach met amper 100 bezoekers gemiddeld 5 leads krijgt.

Hoe het komt?

Ze biedt niet zomaar een e-book of checklistje aan in ruil voor wat contactgegevens.

Nee…

Zij is samen met ons diep in dat brein van de klant gekropen en heeft een pleister gevonden voor de gemeenste pijn van hun klant. De pijn die inspeelt om hun diepste (en meest verborgen) behoefte.

4 | Blijf gas geven

Inbound marketing is goedkoper dan outbound. Je knalt namelijk niet zomaar wat advertenties online, maar doet de marketing van binnnenuit.

Omdat inbound marketing goedkoper is, zien we dat steeds meer bedrijven de inbound methodologie overnemen.

Tof.

Maar…

Inbound marketing kost veel meer tijd. Je kunt niet gewoon achterover leunen en ontspannen als je eenmaal een mooie inbound marketing campagne hebt opgezet.

Wil je écht succes?

Volg de resultaten, analyseer de effecten en schaal op waar dat kan.

Zeker via inbound marketing kun je (in een versneld tempo) enorm veel data verzamelen. Data die jou helpt je bereik te vergroten, de effectiviteit te verbeteren en het spel slimmer te spelen dan je concurrent.

5 | Start met content marketing

Werk je via de inbound marketing methode dan heb je een contentstrategie nodig waarmee je op een consistente basis waardevolle content kunt delen.

Waardevolle content creëer je alleen wanneer jij je verdiept in je klanten. Ja, je wilt met je content uiteindelijk ook bovenaan in Google staan, maar laat het eerst om de klant draaien.

Inbound marketing draait niet om jou of je bedrijf, het draait om je klanten. Door met content marketing te werken zorg je ervoor dat je erop gericht blijft om continu kwalitatieve content te bieden aan je toekomstige klant. Wil je dat op een razendsnelle manier doen, gebruik dan de content robot.

6 | Verbeter je conversies

Hé he’… nu gaat het eindelijk over jou.

Want eerlijk is eerlijk. Leuk die inbound marketing, maar uiteindelijk moeten we wel centjes verdienen.

Zorg dat je vanuit je sales funnel nadenkt over zachte en harde conversies.

Zachte conversies

Zachte conversie zijn de tussenstappen (acties) die een klant kan zetten voordat deze klant wordt. Bijvoorbeeld het bezoeken van een bepaalde pagina of het bekijken van een video.

Harde conversies

Harde conversie zijn de acties die jij uiteindelijk voor ogen hebt. Denk hierbij aan een directe verkoop, offerteaanvraag of (iets zachter) een inschrijving op je nieuwsbrief.

Heb je deze conversies in kaart gebracht, stel dan verschillende conversiedoelen in. Dit kun je gemakkelijk doen via Google Analytics.

Heb je nog geen ervaring met dit programma? Kijk dan eens op ons YouTube kanaal.

7 | Ga los op social media

Sociale media is het feestpaleis van inbound marketing

Je kunt veel verschillende dingen doen op social. Maar wat ga je doen?

Bepaal eerst waar je doelgroep het meest actief is en op welke soort content zij het best reageren. Kijk ook goed naar het kanaal dat je zelf gebruikt. Zitten jij en je doelgroep niet op hetzelfde kanaal, maak dan een account aan.

Zit jouw doelgroep bijvoorbeeld op TikTok en jij alleen op LinkedIn, dan gaat het pittig worden. Je haalt het meeste succes uit social media als je zelf ook op het kanaal actief bent.

Waarom?

Nieuwe trends of functies vallen sneller op en je kunt je beter in de gebruiker verplaatsen, want je bent er immers zelf een.

8 | Start met persoonlijke email

Email marketing speelt een immens grote rol binnen de inbound marketing. Maak jij geen gebruik van email marketing dan ben je echt kostbare omzet in het putje aan het spoelen.

Via email marketing blijf jij het contact met je potentiële klant vasthouden.

Zorg ervoor dat je gebruikmaakt van een programma dat jou ook marketing automation functies biedt.

Zelf gebruiken wij de email marketing software MaiLeads.

Via dit programma kunnen we automatisch leads filteren, werken met lead scoring en zetten we in een paar minuten nieuwe mail funnels live.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.