In 6 stappen een ijzersterke Marketingcampagne

Wat is een marketingcampagne?

Een marketingcampagne is een gecoördineerde reeks activiteiten die zijn ontworpen om specifieke marketingdoelstellingen te bereiken namens een organisatie of merk. Het omvat alles van de creatie en uitvoering van strategieën, tactieken, kanalen, berichtgeving, budgetten en alle aspecten waarmee je de gewenste resultaten verwacht te bereiken.

Marketingcampagnes omvatten doorgaans meerdere elementen zoals:

  • Onderzoek naar doelgroep en concurrenten
  • Definitie van campagnedoelstellingen
  • Ontwikkeling van marketingstrategie en -tactiek
  • Selectie en gebruik van marketingkanalen
  • Vormgeving & copywriting voor alle in de campagne gebruikte materialen
  • Uitvoering, controle, optimalisatie en meting van resultaten

Hoe maak je een marketingcampagne?

Om een goede marketingcampagne te maken begin je niet bij de marketing, maar bij je cijfers. In het volgende stappenplan werken we aan de voorbereiding.

We beginnen met wat kritische vragen. Het zijn niet de leukste stappen, maar ze helpen je wel met de stappen die daarna volgen. Ze geven je een bepaalde focus mee. Dit maakt de andere stappen makkelijker en zullen je sneller een marketingcampagne opleveren die ook écht resultaat biedt.

Dus hop, pak een kop koffie of bak thee, dan kunnen we beginnen.

1 | Wat is een goede campagne?

Een goede campagne is een campagne die meer oplevert dan wat het je gekost heeft. Daarbij speelt niet alleen je budget, maar ook je tijd een rol.

Alles draait om de ROI. Hoeveel heb je in de campagne gestopt en wat is het resultaat?

Om tot een goede campagne te komen bepaal je eerst je doel.

2 | Wat is het doel van een campagne?

Binnen een campagne kan je verschillende doelen nastreffen. Het is afhankelijk van je marketingstrategie wel doel je kiest. Zo kan het gaan om het generen van leads, het vergroten van je marktaandeel, het versterken van je positie of het bevorderen van de merkloyaliteit.

3 | Wat zijn factoren die een campagne succesvol maken?

De factoren die bepalen of een campagne succesvol is geweest hangt af van je doel. Een campagne is succesvol als je voldoende resultaat hebt bereikt ten opzichte van de investering die is gemaakt.

Bepaal voordat je begint met je marketingcampagne wat je doel is en op welke KPI’s je stuurt. Wat zijn de punten (échte cijfers) waar jij op kunt sturen? Wanneer is jouw campagne geslaagd?

4 | Hoe lang loopt een campagne?

Hoe lang jouw campagne loopt, hangt af van je doelen. Bepaal voordat jij een campagne start, hoeveel tijd je hiervoor neemt. Iedere campagne heeft tijd nodig om van de grond te komen. In veel gevallen worden marketingcampagnes gestart en nog voordat het de kans heeft gekregen de juiste resultaten te behalen alweer gestopt.

Jouw marketingcampagne opzetten in 6 stappen

Je hebt de ‘stoffige’ stappen gehad. De voorbereiding is klaar. We zijn klaar voor de strategie. Samen bepalen we jouw strategie, gaan we op zoek naar de behoeftes van je klanten en brengen alle benodigde middelen in kaart.

Hebben we onze strategie voor ogen, dan zullen we samen je marketingcampagne inrichten en starten.

1 | Begin bij je merk

Als je gaat investeren in je marketingcampagne, denk dan eerst na over je merk.

Of je nu zelf de marketing oppakt, samenwerkt met een marketingbureau, of begint met adverteren.

Het gaat geld kosten.

Dit is niet erg. Je krijgt er ook resultaten voor terug.

Maar…

Waarom alleen investeren in je marketingcampagne, als je ook direct kunt werken aan de branding?

Iedere advertentie die je maakt, is weer een contactmoment met een potentiële klant (prospect) en kan niet alleen je campagne, maar ook je merk versterken.

Zorg dat je nadenkt over je (online) branding en de afspraken omtrent je merk zijn vastgelegd in je brandbook.

2 | Ken de koopknop

Of jij nu meerdere doelgroepen hebt of je specifiek richt op een bepaalde nichemarkt, wil je dat mensen zich aangesproken voelen door je marketingcampagne, gaan dan op zoek naar de koopknop.

Neem voorgoed afscheid van een doelgroep en ontdek de kracht van een behoeftegroep. Een groep waarvan je zeker weet dat ze interesse hebben in jouw diensten.

3 | Bepaal de klantwaarde

In de meeste gevallen wordt een marketingcampagne bedacht op basis van een bepaald budget.

Ik snap het, je kunt geen geld uitgeven dat je niet hebt.

Maar.

Een budget vaststellen voor je marketingcampagne is zoiets vreemds. Het gaat namelijk niet om het budget, maar om het potentiële rendement.

Daarvoor moet je wel eerst bepaalde cijfers inzichtelijk maken.

Je begint met het in kaart brengen van de gemiddelde klantwaarde. Doe dit per dienst. Als je deze cijfers nog niet inzichtelijk hebt, deel dan de complete omzet door het aantal verstuurde facturen. Doe dit per dienst of grootboek.

Je krijgt vervolgens een aardig goed beeld over wat iedere klant jouw waard is. Neem in deze berekening ook de terugkerende omzet mee door de Customer Life Time value te berekenen.

Heb je de klantwaarde inzichtelijk gemaakt, dan kun je een zeer strategisch budget samenstellen.

Dit doen we in de volgende stap.

4 | Bereken een strategisch budget

In de vorige stap heb je voldoende relevante informatie verzameld om een strategisch budget voor je campagne te bepalen.

Hoe je tot een strategisch budget komt, leg ik je uit in de video.

Hoewel ik mij in deze video vooral richt op het inzetten van online marketing, kun je video ook gebruiken voor je offline campagne.

Gebruik daarvoor dan de cijfers die je offline beschikbaar hebt. Bijvoorbeeld hoeveel prospects er procentueel klant worden na het voeren van een verkoopgesprek.

5 | Onderzoek de kanalen

In mijn ogen kun je het beste je marketingcampagne online voeren. Waarom? Omdat je dan alle cijfers hebt om te sturen.

Via een online marketingcampagne krijg je (direct) inzicht in hoe er op je campagne gereageerd wordt. Je ziet wie er op je advertenties klikt, hoe effectief je boodschap is, wie contact opneemt na het bezoeken van je landingspagina en ga zo maar door.

Ook als je offline marketing gaat inzetten, begin dan eerst online.

Verzamel de juiste cijfers. Test welke boodschappen goed werken.

Hoewel de cijfers van je online marketingcampagne natuurlijk geen garantie bieden voor offline resultaten, krijg je er wel snel meer inzicht mee.

Zet om te beginnen verschillende marketingcampagnes op. Doe dit door eerst te onderzoeken welke kanalen voor jou geschikt zijn.

Social Media (ads)

Adverteren op social media is vooral interessant wanneer je product of dienst snel uitgelegd is en niet teveel kost.

Ook is social media zeer interessant voor het vergoten van je naamsbekendheid en het generen van leads.

Google Ads

Adverteren op Google is vooral lucratief als de gemiddelde klikprijzen gunstig liggen en je via het zoekwoord direct de intentie kunt achterhalen.

Richt je binnen Google Ads in het begin vooral op de long tail zoekwoorden. De zoekwoorden die gebruikt worden door zoekers met een zeer gerichte intentie.

Adverteer dus niet op zoektermen als ‘Marketingcampagne’, maar dan eerder op ‘marketingcampagne laten opzetten’.

Juist dat ene woordje verschil, maakt de intentie van de zoeker direct duidelijk.

SEO

Zoekmachine optimalisatie kan zeker interessant zijn om je bedrijf te laten groeien, maar is lastig te verwerken in je campagne. SEO werkt op de lange termijn en in de meeste gevallen wil je juist een marketingcampagne omdat je snel resultaat wilt zien.

Denk daarom eerder aan kanalen om online te adverteren.

Email marketing

Als wij een marketingcampagne in gedachten hebben, dan testen wij deze eerst via onze leden. Zo kunnen we gemakkelijk verschillende ideeën testen door een mailbericht naar duizenden ondernemers te sturen.

Is de reactie positief, dan richten we ons op het grotere publiek.

Maar ook andersom.

Verwerk altijd een vorm van email marketing in je campagne. Via email marketing kan zelfs een complete flop, toch nog rendabel worden.

Hoe dan?

Doordat jij nieuwe contacten in je netwerk hebt gekregen, kun je deze gratis, nog een keer benaderen.

Zo kan het goed zijn dat je eerste campagne je geen omzet, maar wel veel nieuwe leads heeft opgeleverd. Door deze leads op een later moment nog eens te benaderen, kun je misschien wel mensen over stag krijgen.

6 | Werk in stappen

Een slimme campagne zorgt ervoor dat jij je doelstellingen behaald en een groot publiek zich aangesproken voelt.

Dit lukt alleen niet in een keer.

Ja, iedere marketeer kan toeteren wat hij wil, maar er is er maar 1 die altijd de waarheid spreekt.

De cijfers.

Waarom zou je gokken met je campagne?

Als jij in stappen werkt, dan zit je investering niet alleen in het resultaat, maar in iets wat nog voor waardevoller is.

Data.

Hoe meer data jij hebt, hoe beter je campagne wordt en hoe sneller je ook in de toekomst zult raak schieten.

Durf daarom te testen. Durf te investeren in data. Ook als je niet direct in de campagne gelooft, durf het dan, met minder budget, wel te testen.

Laten we eens kijken hoe je dat in enkele simpele stappen slim doet.

1 | Maak een sales funnel

Het eerst wat je wilt doen, voordat je überhaupt je campagne live brengt, is het in kaart brengen van je sales funnel.

Jouw sales funnel zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in waar het goed en minder goed gaat.

Zo kan het best zijn dat er veel op je advertenties geklikt wordt, maar niemand een verdere actie op je landingspagina doet.

Door de cijfers inzichtelijk te hebben, weet je waar de verbetering moet liggen.

2 | Stel KPI’s vast

Als je jouw sales funnel inzichtelijk hebt gemaakt, kijk dan per stap in het koopproces welke KPI’s je daarvoor kunt stellen.

Denk daarbij aan:

3 | Concept test

De eerste stap is het concept testen. Dit doe je door een deel van je budget te gebruiken om verschillende concepten te testen.

Ieder concept is ingestoken met een andere ‘hook’.

De hook bepaalt hoe jij de aandacht wilt trekken.

Stel dat ik een marketingcampagne wil opzetten voor een van onze diensten. Via welke hooks kan ik dan de aandacht trekken?

  • We sturen op cijfers
  • We gebruiken de psychologie
  • Resultaten van klanten

Jij kunt van tevoren wel inschatten wat het beste werkt, maar is dat wel zo?

Doe altijd een test met meerdere concepten. Gebruik een stukje van je budget om vervolgens het beste concept te gebruiken.

4 | Schaal op

Vanuit de verschillende concepten en de cijfers uit je sales funnel bepaal je de volgende acties. Denk na hoe je boodschap sterker kan, hoe je het slimmer doet dan je concurrenten en hoe je de effectiviteit van ieder element binnen je campagne verhoogd.

Lukt het jou om bijvoorbeeld de gemiddelde klikprijs te verlagen of het conversiepercentage op je landingspagina te verhogen, dan kun je direct het budget verhogen omdat je meer uit je campagne haalt.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met het bedenken van een sterke campagne. Zorg dat je altijd stuurt op cijfers en regelmatig de campagne analyseert.

Vind je het lastig om tot goede ideeën te komen of wil je eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Liever al het denkwerk aan ons over laten? Je kunt altijd je online marketing uitbesteden.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan