Marketing Funnel | Handig Stappenplan

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een visualisatie van iedere stap binnen de marketing dat als doel heeft om de doelgroep die nog onbekend is, om te zetten tot potentiële klanten.

Met andere woorden.

Binnen een marketing funnel leg je iedere stap vast die jij binnen de marketing zet om nieuwe klanten aan je te verbinden.

Een marketing funnel is het proces dat je voor je sales funnel plaatst.

Het verschil tussen een marketing en sales funnel

Waar een marketing funnel zich richt op “onbekende klanten” richt de sales funnel zich op de leads die zijn overgebleven.

Je marketing funnel doet als het ware het voorwerk, de sales funnel maakt het af.

Hoe werkt een marketing funnel?

Het algemene doel van de marketing funnel is jouw doelgroep segmenteren.

Hoe werkt dat?

Bij het segmenteren van je doelgroep bepaal je waar je doelgroep echt behoefte aan heeft. Door bepaald gedrag uit te lokken verzamel je waardevolle informatie over je doelgroep.

Aan de hand van deze informatie bepaal je jouw vervolgacties en filter je iedereen die in de funnel is beland.

Aan het einde van je funnel blijven de leden over die geïnteresseerd zijn in je dienst of product en “klaar” zijn voor de sales funnel.

Waarom heb je een marketing funnel nodig?

Stel je eens voor dat je 10.000 mensen voor je hebt staan.

Je kent deze mensen nog niet. Je hebt ze nog nooit gesproken en zij weten niet wie jij bent.

Toch wil jij nieuwe klanten werven.

Hoe weet jij met wie je het beste in contact kunt komen? Ga je met alle 10.000 mensen een verkoopgesprek voeren?

Of zou het prettig zijn als je precies weet welke mensen het meeste openstaan voor een gesprek met jou?

Een goede marketing funnel werkt als een soort van filter. Het segmenteert duizenden mensen en plaatst deze automatisch in ‘bakjes’.

Via de ‘bakjes’ worden losse sales funnels gestart en zo weet jij precies met wie jij het gesprek moet aangaan.

Doordat de funnel als een soort van filter werkt, weet je straks exact waar de grootste behoeftes liggen.

Je weet hoeveel potentiële klanten er nu al staan te popelen om jouw nieuwe product of dienst te kopen. En hoeft straks alleen nog maar de juiste sales funnel te koppelen om het “af” te maken.

Maar voordat je met een sales funnel begint, lanceren we eerst je marketing funnel.

Hoe maak je een marketing funnel?

Een goede marketing funnel is opgebouwd uit verschillende “lagen” of “fases”. Het doel van je funnel is niet het daadwerkelijke verkopen (daar is je sales funnel voor), maar het zo goed mogelijk segmenteren (filteren) van je doelgroep.

Iedere marketing funnel bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Bovenkant – doel: bereik en interactie
  • Midden – doel: elkaar leren kennen
  • Onderkant – doel: filteren naar sales funnel

Voordat we aan de slag gaan met het maken van je marketing funnel, duiken we in het brein van je klant.

Hoe beter jij begrijpt hoe het brein van je klant werkt en wat er in hen omgaat, hoe gemakkelijker het wordt om je funnel te maken.

Iedere fase binnen de funnel verdient andere marketingactiviteiten. Zie je funnel als trechter waarbij je de lead of prospect stap voor stap naar de volgende fase brengt.

Het belangrijkste van je funnel is het trekken van aandacht. En dat trekken van de aandacht, dat lukt alleen écht goed, wanneer je een marketingpleister hebt.

Maar om een marketingpleister te maken, dienen we eerst de koopknop te achterhalen.

1 | Ontdek de koopknop

2 | Maak een marketingpleister

Een marketingpleister is een pleister voor de grootste wond van je klant. Het is de oplossing voor het probleem dat al tijden knaagt. Het is de oplossing die alleen interessant is voor jouw perfecte klant.

Hoe bedenk je een goede marketingpleister?

In de vorige stap heb je de grootste behoeftes en pijnpunten van je klanten achterhaald. Bedenk nu hoe jij deze pijn het snelst kunt wegnemen.

Onthoud hierbij dat het gaat om het bieden van waarde en dat hoe beter jouw marketingpleister is, hoe succesvoller je marketing funnel zal zijn.

Wat kan een marketingpleister zijn?

In principe kan alles een marketingpleister zijn. Het kan gaan om interessante content, een calculator, een e-book, een gratis cursus, een video, etc.

Het belangrijkste van je pleister is dat het inspeelt op het koopproces van je klanten en inspeelt op de klantreis.

Zorg dat jouw marketingpleister écht een oplossing biedt en alleen interessant is voor mensen die passen bij jouw behoeftegroep.

De groep mensen die niet alleen binnen je doelgroep passen, maar ook behoefte hebben aan jouw dienst.

Wat ik hier mee bedoel?

Stel dat ik een marketing funnel wil maken om leads te generen voor onze ‘online marketing uitbesteden‘ dienst. Ik kan dan bijvoorbeeld een marketingpleister maken in de trend van ’15 slimme online marketing tips’.

Het is een idee.

Maar dit is precies een voorbeeld waar het vaak mis gaat. Geef ik een e-bookje weg met 15 online marketing tips, dan weet ik nog steeds niet zeker dat ik de juiste doelgroep bereik.

Wat zou beter zijn?

6 Online Marketing Quick Wins voor drukke ondernemers

Zie je wat ik hier doe?

Doe de titel en de uiteindelijk ‘weggever’ anders te framen zal ik sneller de juiste doelgroep aanspreken.

3 | Maak een opt-in pagina

Een opt-in pagina is een landingspagina die volledig is gericht op het weggeven van jouw marketingpleister. Op deze pagina kan de bezoeker niets anders doen dan het achterlaten van zijn contactgegevens.

Deze opt-in pagina gebruik je om mensen in je funnel te laten belanden. Heb je een opt-in pagina gemaakt, dan kun je starten met de marketing voor ‘de bovenkant’ van je funnel.

4 | Promoot de bovenkant van de funnel

Aan de bovenkant van je funnel draait het vooral om de massa en merkbekendheid. Je wilt zoveel mogelijk mensen bereiken die je in latere stappen kunt segmenteren.

Bij de bovenkant van de funnel gaat het vaak mis.

Dit komt vooral omdat ondernemers het zichzelf te lastig maken.

Waar gaat het mis?

Ondernemers maken het zichzelf te lastig. In plaats van dat zij de trechter het werk laten doen, pakken ze zelf het harde werk op.

Een marketing funnel is puur een grote filter die automatisch jouw doelgroep door een grote trechter “gooit” en alle potentiële klanten doorgeeft aan je sales funnel.

Wat ik hiermee bedoel?

De opt-in pagina die jij gemaakt hebt, moet worden gepromoot. Dit gebeurt vaak via online advertenties. Voor deze advertenties dien jij je targeting in te stellen. Je geeft aan het platform aan, aan wie jij de advertenties wilt tonen.

Stel dat ik een weggever heb gemaakt ‘X tips voor de perfecte marketing funnel’. Aan welke doelgroep kan ik dan het beste mijn advertenties tonen?

  • A) Ondernemers met interesse in de marketing
  • B) Ondernemers in de dienstverlening
  • C) Ondernemers

De beste keuze zal je verbazen.

Grote kans dat jij voor A kiest. Logisch, je weet dan dat je de mensen aanspreekt die al interesse in de marketing hebben.

MAAR…

In 9 van de 10 gevallen kun je beter je doelgroep zo groot mogelijk houden. Kies het liefst voor doelgroep C of B.

Je bent in het begin wat meer budget kwijt, maar kunt veel langer met dezelfde campagne en funnel werken. 

Dit is belangrijk omdat tegenwoordig ieder platform dat jij kunt gebruiken om online te adverteren (wat de snelste manier is om je marketing funnel te promoten) enorm slim is geworden.

Ieder platform, of dit nu Facebook AdsGoogle Ads of een ander platform is, ze maken allemaal gebruik van AI.

Deze vorm van intelligentie gebruikt alle data die het van een gebruiker heeft om deze vervolgens de juiste advertentie te tonen.

Zo laat je het lastige denkwerk over aan het platform, heeft je marketing funnel een veel groter bereik en weet je door de start (het soort weggever) dat je wel de juiste mensen aantrekt.

Slimme acties

De bovenkant van je funnel draait om bereik en interactie. Om de kosten zoveel mogelijk te drukken gebruik je voor de bovenkant het liefst een combinatie van gratis en betaalde kanalen.

Verwerk in ieder geval de volgende onderdelen in je marketingmix:

5 | Prikkel in het midden van de funnel

Het midden van je funnel is vooral bedoeld om elkaar te leren kennen. Binnen deze fase begin je voor het eerst met de doelgroepsegmentatie.

Op dit moment kent “iedereen” jou, je merk of in ieder geval je weggever. Maar hoe kun jij hen leren kennen?

Via welke manieren kun jij achterhalen in welke fase van het koopproces iemand zit?

Aan de hand van het gedrag dat je potentiële klanten (in de funnel) laten zien, bepaal je de volgende acties.

Zorg dat je aan de hand van deze informatie het gesprek verlengd.

Leer de potentiële klant kennen. Verzamel zoveel mogelijk informatie. Noteer het gedrag dat men laat zien en segmenteer op zoveel mogelijk elementen.

Slimme segmentatie

Alles draait op dit moment om het segmenteren van je leden. Je wilt achterhalen wie door kan gaan naar de volgende stap.

Het is handig om hiervoor inzicht te hebben in de customer journey of in ieder geval het koopproces.

Probeer inzichtelijk te krijgen welke stappen iemand doorloopt voordat zij uiteindelijk jouw factuur betalen.

Hoe dat werkt?

Stel dat Piet het handboekje “14 Slimme (en gratis) klustips voor studenten” heeft gedownload.

Wat kun je dan in je marketing funnel verwerken waarmee je achterhaalt of Piet interesse heeft in jouw boormachine?

Kun je een e-mail bericht sturen met bijvoorbeeld: 4 stukken gereedschap die iedere student in huis moet hebben?

Dat je instelt dat Piet automatisch een label krijgt wanneer hij het bericht heeft geopend of op de link heeft geklikt?

Dit labelen of segmenteren gaat automatisch, daar vertel ik je later alles over. Voor deze stap is het belangrijk dat je nadenkt hoe jij zoveel mogelijk informatie van je doelgroep lospeutert.

Denk iedere keer weer na hoe jij nog meer informatie van je doelgroep krijgt.

Stel dat jij nu in het midden van onze marketing funnel zou zitten over dit onderwerp. Wat kan ik dan doen om meer informatie van jou te krijgen?

  • Ik kan je voorbeelden geven van sterke marketing funnels
  • Ik kan je uitnodigen voor een Webinar over marketing funnels
  • Ik kan je een lijstje geven met de beste software

Hoewel jij gewoon waarde krijgt, lok ik bepaald gedrag uit dat mij de juiste informatie geeft. Dit alles heeft te maken met marketing automation.

Alles automatisch

Jouw marketing funnel werkt pas effectief als het op het juiste moment, op de juiste manier en aan de juiste persoon het juiste bericht stuurt.

Via marketing automation kun je werken met labels. Labels zorgen ervoor dat iemand een soort sticker krijgt als diegene bepaald gedrag vertoont.

Stel dat iemand zich inschrijft op jouw nieuwsbrief door het downloaden van een gratis e-book.

Men komt dan automatisch in jouw marketing funnel terecht.

Tot dusver kunnen normale autoresponders (nieuwsbrief software) hun werk ook nog doen.

Maar wat nu als iemand zich inschrijft en ook een pagina bezoekt waar jij je product of dienst verkoopt?

Of wat nu als iemand via je sales funnel al klant is geworden? Stuur je diegene dan nog een keer een aanbieding?

Zou het dan niet beter zijn om deze persoon een label te geven in plaats van heel de marketing funnel te laten doorlopen?

Hoe dat werkt leg ik je uit in de video.

Acties voor het midden van je funnel

Naast het gebruikmaken van marketing automation adviseer ik je te kijken of je de volgende marketing acties kunt gebruiken:

6 | Sla je slag aan het einde

Het doel van het eind van je marketing funnel is het laten beginnen van je sales funnel.

Je hebt in de voorgaande stappen de doelgroep gesegmenteerd en de juiste informatie verzameld. Je bent nu klaar met de marketing en gaat over op de sales. 

Marketing voor het einde van je funnel

Alles draait bij het einde van je funnel om je leads om te zetten tot prospects (potentiële klanten).

Hiervoor heb je met verschillende filters gewerkt en als het goed is heb je alleen de “juiste” mensen nog over.

Denk nu na via welke manier je jouw leads wilt omzetten tot klant. Bied je intake aan, een telefoongesprek, een gratis proefperiode?

Zorg dat je jouw prospects voor de laatste keer “iets” laat doen.

Laat ze op een knop klikken, een brochure aanvragen, een formulier invullen of wat jij dan ook kunt bedenken om je sales funnel op te starten.

Het geheim van een succesvolle marketing funnel

Wat is het geheim?

Waarom levert de ene funnel honderden (tot soms wel duizenden) leads op, en kost de andere funnel alleen maar geld?

Data.

Iedere marketing funnel heeft (veel) data nodig om succesvol te worden.

Hoewel we nu al enkele jaren met funnels werken, schiet je helaas (bijna) nooit in een keer raak.

Oké, door je ervaring heb je aanzienlijk minder testbudget nodig en gaat het allemaal een stukje makkelijker en sneller, maar data is wat jouw funnel succesvol maakt.

Zorg dat je continu de juiste data verzameld. Maak gebruik van Google Analytics, bekijk de cijfers van je marketingcampagnes en gebruik alle data die je beschikbaar hebt.

Herhaal datgene dat werkt en verbeter waar je het kan.

Dit verbeteren doe je via A/B testen waarbij je iedere keer twee varianten gebruikt om te testen welke variant het beste werkt.

Werkt je marketing funnel?

Krijg je iedere maand extra leads in je sales funnel en lukt het je om zo nieuwe klanten te werven, start dan met het adverteren aan de bovenkant.

Draai steeds verder de kraan open, ga op zoek naar het plafond en geniet van de resultaten.

Ons idee stelen?

Een marketing funnel vind ik persoonlijk het allerleukste instrument binnen de online marketing.

Heb je jouw marketing funnel en sales funnel in orde, dan maakt het niet meer uit. Het is dan ook niet voor niets dat we al tijden geen websites meer maken, maar online leadgeneratoren. Dat zijn websites, maar dan volledig gericht op de kracht van funnels.

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje.

Mocht je eens willen sparren of ben je benieuwd hoe wij jouw marketing funnel zouden insteken, neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan