Starten met niche marketing

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Starten met Niche Marketing

Heb je een nichemarkt gekozen en onderzocht of er voldoende animo is voor jouw product of dienst, dan kan je verder met niche marketing.

Het moeilijkste van niche marketing is het begin.

Voordat je daadwerkelijk met niche marketing start, start je met een vooronderzoek.

Dit onderzoek zal je op een later moment enorm veel budget en tijd besparen en helpt je jouw marketingboodschap beter af te stemmen.

Voordat je met niche marketing begint

Binnen de niche marketing richt jij je op een afgebakend stuk van de markt. Dit betekent dat jouw doelgroep kleiner en veel gerichter is.

Het is belangrijk dat je daarbij eerst jouw niche markt haarscherp in beeld hebt gebracht. Dat je hebt onderzocht wat er speelt in je niche en hoe het gemiddelde koopproces eruit ziet.

Kijk je naar een gemiddeld koopproces dan is dit onder te verdelen in 4 fases.

Fase 1 | Probleemherkenning

De eerste fase is de erkenning van een probleem of behoefte.

Breng voor deze stap zoveel mogelijk problemen en behoeftes in kaart. Stel jezelf de vraag waar zit mijn klant mee?

Waarom kunnen zij dit niet zelf oplossen of in welke behoefte moet ik voorzien om hen écht te helpen?

Fase 2 | Informatie verzamelen

Is voor de klant het probleem of de behoefte groot genoeg dan zal het op zoek gaan naar informatie. Omschrijf voor deze stap zoveel mogelijk vragen die je klant heeft.

Welke informatie hebben ze nodig die hen helpt bij het maken van een keuze?

Fase 3 | Vergelijken

Heeft je klant voldoende informatie verzameld dan zal het een afweging gaan maken. De informatie wordt beoordeeld en men zal beginnen met het overwegen van de alternatieven.

Denk na over alle alternatieve die jouw potentiële klant (prospect) heeft.

Fase 4 | Vinden van aanbieders

De vorige fase heeft veel duidelijkheid gegeven. De consument weet nu wat hij wilt en gaat specifiek op zoek.

Juist in deze fase wordt het hebben van een nichemarkt interessant. Als jij jouw niche haarscherp voor ogen hebt en continu jouw communicatiestrategie hierop aanpast dan zul je zien dat je in deze fase de meeste klanten zult werven.

Je bent door het kiezen van een niche interessanter geworden voor je klant.

Je probeert niet meer iedereen te dienen, maar laat duidelijk zien voor wie jij het meest interessant bent.

Past de klant binnen jouw niche dan zal hij of zij dat voelen en jou eerder als geschikte partij zien.

Durf te kiezen en laat duidelijk zien voor wie jij er wel en NIET bent.

Onderzoek voor deze fase welke laatste obstakels jij moet overwinnen. Wat kan de klant nog belemmeren en op welke manier kun jij aantonen dat jij voor hen de beste keuze bent?

Heb je alle fases uitgeschreven? Laten we dan eens per fase kijken hoe we onze niche marketing strategie erop aanpassen.

Domineer in jouw nichemarkt

In de vorige stap heb je alle stappen (fases) in het koopproces in kaart gebracht. Zorg nu dat je voor elke fase een duidelijke marketingcampagne bedenkt.

Om je te helpen geven we je per fase enkele tips.

Niche marketing voor fase 1

Het ligt aan je niche en je diensten of jij je richt op het oplossen van een probleem of het voorzien in een behoefte.

Los je een probleem op, onderzoek dan via welke kanalen je potentiële klanten als eerst op zoek gaan naar een oplossing.

Zo kun je wellicht adverteren op bepaalde websites, in magazines of huis aan huis bladen.

Gebruikt je klant waarschijnlijk Google om een oplossing te vinden, start dan met SEO of Google Ads.

Bied jij geen oplossing voor een probleem, maar voorzie jij in een behoefte, onderzoek dan eerst of men jouw (soort) dienst al kent.

In sommige gevallen kent niemand jouw dienst, waardoor je jouw klanten eerst zult moeten “opvoeden”.

Dit kun je het goedkoopst en makkelijkst doen via Social Media of het adverteren op Facebook.

Niche marketing voor fase 2

Zijn je klanten drastisch op zoek naar informatie, biedt ze dit dan. Dit doe je door eerst een contentstrategie samen te stellen.

Via je contentstrategie bepaal je via welke manieren en kanalen jij je klanten van de juiste informatie voorziet.

Is je contentstrategie helder, start dan met content marketing. Zorg dat je dit rustig opbouwt en vooral de kanalen kiest waar de mensen in jouw niche zich al actief op begeven.

Niche marketing voor fase 3

Niche marketing voor fase 3 gaat vooral om het overtuigen. Overtuigen van de twijfelende klanten.

Twijfelende klanten over de streep krijgen kun je het gemakkelijkste doen via remarketing of email marketing.

Zorg dat je “bewijst” waarom jij de beste keuze bent. Toon je ervaring, reviews of gebruik deze slimme verkooptechnieken uit de psychologie.

Niche marketing voor fase 4

Als jouw klant zich in fase 4 bevindt dan is het klaar om te kopen. Nu kan het zijn dat jouw klant bij jou alle fases heeft doorlopen, maar in de meeste gevallen gaat dit anders.

Denk maar eens aan het laatste product dat jij online hebt gekocht.

Je zocht informatie.

Vergeleek je alternatieven en toen je iets gevonden had, kopieerde je de oplossing, ging je naar Google en kocht het ergens anders.

Zo gebeurt het in ieder geval in de meeste gevallen.

Wil je jouw niche marketing richten op de 4e fase dan is je kans van slagen het grootst wanneer je start met online adverteren.

Via een adverteercampagne, op verschillende kanalen tegelijkertijd, benader je een zeer gerichte doelgroep.

Een doelgroep die klaar is om te kopen en dus het meeste van je marketingbudget verdient.

Marketing is ook gewoon niche marketing

Wat veel mensen vergeten is dat bijna elke vorm van marketing (als je het goed doet) een vorm van niche marketing is.

Als jij je met je marketing richt op een specifieke doelgroep maak jij effectief gebruik van een niche(markt).

Wat echter het gros van de bedrijven doet, is zich richten op een zo breed mogelijk publiek.

Als je beperkt bent in je marketingbudget of de middelen die je kunt inzetten, waarom ga je dan de breedte in?

De laagste drempel voor de keuze van een consument is de prijs. Maar dit is alleen zo als er niets anders is om de vergelijking aan te gaan.

In plaats van het focussen op één of twee segmenten van de markt kun je met een nichemarkt een duidelijk verschil maken.

Waarom zou je de strijd aangaan om de goedkoopste als jij de beste kunt zijn?

Waarom jagen op het grote publiek als jij de leider kunt zijn?

Hoe unieker en gerichter jouw bedrijf is, hoe lager je concurrentie.

Hoe lager je concurrentie, hoe specifieker en unieker jij wordt. En hoe unieker jij bent, hoe minder belangrijk de prijs wordt.

Met andere woorden.

Kies je nichemarkt, start met niche marketing en versla je concurrenten.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met het effectief inzetten van niche marketing. Heb je toch nog vragen of ben je benieuwd hoe het allemaal slimmer kan? Kijk dan eens op deze pagina.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan