Nichemarkt | Hoe vind je de perfecte niche?

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is een niche of nichemarkt?

Een nichemarkt, vaak aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt.

Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder.

Er zijn vele nichemarkten te bedenken. Zo is online marketing een nichemarkt van marketing en zoekmachine optimalisatie weer een nichemarkt van online marketing.

Wat je over jouw niche moet weten

Als je bepaalde potentiële klanten wilt aanspreken vanuit een niche, ga dan op zoek in een brede markt, naar specifieke behoeften.

Kijk gewoon eens naar de algemene markt. Binnen welke delen van die markt is er minder concurrentie? Waar ligt de unieke behoeften?

Gun jezelf hiervoor de tijd.

Onderzoek je niche.

Ga de interactie aan met je klanten. Verdiep je in hun behoefte, ontmoetingsplekken, favoriete tv-zenders, favorieten websites, communicatiestijlen, beroepen, bestedingspatronen etc.

Het is een goed idee een niche te vinden in een markt die zijn succes al bewezen heeft.

Bijvoorbeeld een product als ‘afvallen na zwangerschap’. 

Afvallen is een succesvolle markt, maar met zeer veel concurrentie. Door je doelgroep te verkleinen naar ‘nieuwe moeders’ heb je zojuist je nichemarkt bepaald.

Onderzoek of je product of dienst specifieker gemaakt kan worden zodat je jouw marketing gericht op deze doelgroep kunt afstemmen.

Maar hoe dat je dat?

Vind in 6 stappen jouw nichemarkt

Ik neem je mee in de 6 stappen om de perfecte nichemarkt te vinden. We beginnen bij een bredere markt en zullen deze stap voor stap verkleinen.

We kijken naar onze niche, naar andere niches en onderzoeken samen de specifieke behoeften om uiteindelijk een groep consumenten over te houden die onze niche vormt.

1 | Verklein een grotere markt

Hoe simpel het ook klinkt, het precies aanbieden van dat wat je klant wilt, is de moeilijkste opgave die we als ondernemers hebben.

Je zult al je oogkleppen af moeten doen en bij elke stap die je zet de behoefte van je klant in je achterhoofd moeten houden.

Dit betekent ook, het schrappen van bepaalde diensten.

Maar.

Maak je aanbod niet te beperkt.

Een markt wordt pas succesvol als je er meerdere diensten kunt verkopen aan dezelfde klanten.

Als je een specifiek nicheproduct hebt, bijvoorbeeld ‘afvallen na zwangerschap’ zal je verkoop beperkt zijn.

Je kunt namelijk hetzelfde product, of een aanverwant product niet meerdere keren verkopen aan dezelfde klant.

Als je voor een bepaalde niche kiest, denk dan bij het begin al na over eventuele aanvullende nicheproducten.

Heb je eenmaal die klant aan jouw merk verbonden dan kun je via nieuwe producten herhaalde omzet creëren.

Doe je dit niet dan zul je keer op keer nieuwe klanten moeten werven.

Ga dus op zoek naar een bepaalde specifieke wensen die een kleine groep klanten heeft.

Stel dat ik bijvoorbeeld een nichemarkt zoek voor onze online marketing ondersteuning. Dan kijk ik eerst naar de gehele markt.

Vervolgens ga ik op zoek naar een heel specifiek marktsegment. Een kleine deel van de markt die bestaat uit een bepaalde doelgroep met een gezamenlijke behoefte.

Bijvoorbeeld zakelijke dienstverleners.

Wij richten onze marketingstrategie dan niet meer op alle ondernemers, grote bedrijven of kleine bedrijven, maar alleen op zakelijke dienstverleners.

2 | Bepaal je diensten en producten

Denk even terug aan de laatste keer dat je boodschappen hebt gedaan.

Je stond voor het koffieschap, op zoek naar koffie.

Tijdens het pakken van een pak koffie zie je in je ooghoeken die overheerlijke koekjes staan.

Voor je het weet sta je bij de kassa, niet alleen je pak koffie, maar ook de koekjes af te rekenen.

Dit komt, omdat je het slachtoffer bent geworden van goede niche marketing. Elke afdeling in de supermarkt kan gezien worden als een niche.

De koffieafdeling is ingericht voor de niche ‘koffiedrinkers’.

De kracht van deze indeling is de relevantie. Zo weten supermarkten donders goed dat koffiedrinkers graag een koekje bij de koffie hebben.

Voor het bepalen van jouw nicheproducten zet je jouw niche centraal. Je denkt na over het type personen die binnen deze niche passen en omschrijft ze als een groep personen.

Wie zijn deze mensen? Waar houden ze van? Tegen welke problemen lopen ze aan? Wat doen ze graag of juist niet?

Door je niche persoonlijk te maken is het makkelijker om je nicheproducten te kiezen.

Omschrijf zo goed als mogelijk wie er binnen jouw niche past en probeer daarna vervolgens de juiste producten te bedenken. Laat je hierin niet beperken door alleen je eigen aanbod mee te nemen.

Denk na over alle producten die voor jouw nichemarkt interessant zijn.

Je weet nooit wat de toekomst je brengt, welke nieuwe producten je nog kunt maken of met welke partijen je in de toekomst (via affiliate marketing) kunt samenwerken.

3 | Onderzoek je niche

Hoewel je juist voor een nichemarkt kiest om je concurrenten “te slim af te zijn”, moet de markt wel groot genoeg zijn.

In deze fase is het dus niet erg dat je concurrenten vindt.

Onderzoek of jouw gekozen niche groot genoeg is.

Kun je voldoende mensen bereiken, is er voldoende behoefte in de markt en is jouw doelgroep bereid te betalen voor de “oplossing” die jij biedt?

Wij ondernemers hebben er een handje van om te denken dat onze klanten behoefte hebben aan onze producten en niet aan het resultaat dat deze producten leveren.

Als ik hetzelfde resultaat kan bereiken met een ander (goedkoper of beter) product of dienst, waarom zou ik dan voor jou kiezen?

Kiezen voor een nichemarkt doe je omdat je sneller een expert-status kunt bereiken en heel gericht je marketing kunt afstemmen.

Maar.

Kies niet zomaar een niche. 

Bezoek websites, kijk naar concurrentie, forums en reviews.

Check de bedrijven teller van de KVK.

Kijk via het CBS of je achter cijfers kan komen over de grootte van je nichemarkt en stop niet zomaar jouw budget in de marketing als je geen duidelijk inzicht hebt in de kans van slagen.

4 | Bepaal je ‘hook’

Als je een goede nichemarkt hebt gevonden, heb je een ‘hook’ nodig. Een soort van kapstok waar je al je marketingacties aan ophangt.

Denk na over jouw USP (unique selling proposition). Denk hierbij goed na over jouw onderscheidend vermogen voor je gekozen niche.

Wat maakt jou anders dan je concurrenten? Waarom moet je potentiële klanten voor jou kiezen? Wat heb jij jouw niche te bieden?

5 | Durf te kiezen

Als je eenmaal een nichemarkt gekozen hebt, wees dan ook DE AANBIEDER. Probeer te voorkomen dat je jouw bedrijf weer op een te breed publiek richt.

Heb jij gekozen voor een niche, houdt dan je focus.

Zo hebben wij jaren geleden gekozen om ons te richten op grote bedrijven (of ambitieuze ondernemers) in de dienstverlening.

Ja, we hebben jarenlang webshops gemaakt en de manier waarop wij vroeger de marketing deden heeft er toe geleid dat we nu nog steeds een ‘verkeerd publiek’ aantrekken.

We krijgen nog steeds regelmatig aanvragen van ondernemers die niet meer bij ons passen. Ja, we kunnen ze helpen. Ja, we hebben nog steeds deze expertise, maar helaas, we moeten kiezen.

Dit is lastig.

Zeker als eigenaar van het bedrijf waarbij je weet dat iedere klant voor nieuwe omzet zorgt.

Maar als ik je een tip mag geven, heb je een nichemarkt gekozen, blijf bij je keuze.

Oké, je zult een kleine groep klanten moeten weigeren. Je zult mensen teleur moeten stellen of bepaalde nieuwe ideeën moeten laten voor wat ze zijn.

Maar…

Uiteindelijk weet straks de hele markt wie jij bent en in welke specifieke behoeften jij voorziet.

6 | Werk aan je merk

Als je eenmaal een nichemarkt gekozen hebt, richt je hier dan volledig op. Geef je concurrent het nakijken. Speel met iedere actie in op de behoeftes van je klanten en laat duidelijk zien dat jij alles van je niche weet.

Geef je complete uitstraling wat nieuwe make-up. Werk aan een sterk online brand.

Ga ervoor

Ik hoop dat ik je heb kunnen helpen met het vinden van jouw nichemarkt. Heb je een nichemarkt gevonden, start dan met niche marketing om stap voor stap meer terrein te winnen.

Heb je nog vragen of wil je gewoon eens van gedachte wisselen? Neem contact op.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan