Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Treacy en Wiersema | Uitleg & Tips

Ontdek alles over het Treacy en Wiersema model en leer stap voor stap hoe je het inzet voor je eigen bedrijf.

Wat is het Treacy en Wiersema model?

Het model van Treacy en Wiersema is een bedrijfsmodel dat organisaties helpt zich te richten op hun klanten, en meer in het bijzonder op het creëren van waarde voor hen.

Het model heeft drie belangrijke elementen.

Customer intimacy | Inspelen op behoefte

Dit betekent een diep begrip hebben van de behoeften en wensen van de klant, en daar beter aan kunnen voldoen dan wie dan ook.

Product leaderschip | Het beste product

Dit betekent producten of diensten aanbieden die de beste zijn in termen van kwaliteit, kenmerken en prestaties.

Operational excellence | Efficiënte processen

Dit betekent dat de organisatie op een efficiënte en effectieve hun processen aansturen om zo meer waarde te bieden tegen een lagere kosten.

Waarom is het model belangrijk?

Het model is belangrijk omdat het organisaties helpt zich te richten op het creëren van waarde voor hun klanten.

Het model van Treacy en Wiersema is een raamwerk dat organisaties kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat ze de meeste waarde voor hun klanten creëren.

Het Treacy en Wiersema model invullen

Om het model van Treacy en Wiersema in te vullen moet je alle drie de waardestrategieën langsgaan.

Het is voor geen enkel bedrijf mogelijk om in alles uit te blinken.

Daarom is het van groot belang een unieke waarde te kiezen om daar vervolgens in uit te blinken.

Om een goede waardepositie in te nemen, noemen Treacy en Wiersema vier spelregels, die vooraf door een organisatie in acht genomen moeten worden:

  1. Wees de beste, door uit te blinken in één waardepositie.
  2. Hanteer drempelwaarden voor andere waardeposities.
  3. Beheers de markt door elk jaar de waarde te verhogen.
  4. Ondersteun de gekozen waardepositie, door een goed organisatiemodel.

Kostenleiderschap – Operational Excellence

  • Lage productiekosten
  • Effectief productieproces
  • Ultieme balans tussen prijs en kwaliteit

Om de kosten zo laag mogelijk te houden, is het van belang dat je aandacht schenkt aan alle processen binnen de organisatie.

Een goed management hiervan is dan ook noodzakelijk.

Je zult efficiënt moeten opereren om de kosten te beheersen waarbij de service en kwaliteit niet verloren gaan.

Extra tips

Je kosten verlagen is iets waar bijna elke ondernemer mee bezig is. Iedereen wil meer voor minder. Maar hoe doe je dat?

Om je kosten te verlagen zul je eerst moeten weten wat je kosten zijn.

Ga na waar de hoogste kosten zitten en denk na over een mogelijkheid om processen te automatiseren.

Zo is een website bijvoorbeeld uitermate geschikt om de meest gestelde vragen te beantwoorden.

Gebruik jij nu nog een klantenservice, of ben je zelf veel tijd kwijt om vragen te beantwoorden? Denk dan na over een goede “Vraag- en Antwoord” pagina.

Ook processen als pakketverzending zijn uitermate geschikt om te automatiseren.

Zo gebruikt bijna elke pakketdienst een online portal om verzendingen in de gaten te houden.

Je kunt je voorstellen dat dit heel wat telefoontjes bespaart van nieuwsgierige klanten die willen weten waar hun pakketje zich bevindt.

Kortom, bijna elk proces is wel te automatiseren, mits je creatief bent. Ben jij bijvoorbeeld een IT-er, denk dan eens aan programma’s als teamviewer om hulp op afstand aan te bieden, ben jij een coach of trainer, denk dan eens aan adviesgesprekken via Skype.

In welke branche je ook zit, denk na over de processen en gebruik de moderne mogelijkheden die deze tijd je biedt.

Productleiderschap – Product Leadership

  • Innovatie
  • Creativiteit
  • Productverbetering

Kies je voor productleiderschap, dan staat de kwaliteit van jouw product centraal. Deze waarde zie je veel terug in kleinere flexibele organisatie waar creativiteit het hoogste goed is.

Het doel is een continuïteit van innovatie en verbetering.

Ook bij grote merken zien we deze waarde terug. Denk bijvoorbeeld aan alle tandverzorgingsproducten, waar steeds weer nieuwe producten bij komen die een nog schoner en effectiever resultaat leveren.

Zo verdwijnt niet alleen je tandplak, maar krijg je ook wittere tanden en een tandartsschoon gevoel bij elke poetsbeurt.

Extra tips

De communicatiestromen gaan in een razend tempo over het internet. Denk aan Twitter, het kanaal waar mensen steeds meer en vaker hun mening, gevoel en klacht delen. Zo zijn er al ware Twittermanagers ontstaan die dagelijks Twitter in de gaten houden op zoek naar tevreden, maar vooral ook, ontevreden klanten.

Bij productleiderschap is het van belang dat je goed luistert naar de markt. Waar vallen de gaten, welke behoefte hebben mensen en wat vinden jouw klanten?

Goed de markt in de gaten houden kun je makkelijk doen door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Alerts. Deze gratis dienst van Google geeft jou bij elk nieuw gevonden resultaat een mailbericht. Dit betekent dat jij automatisch op de hoogte wordt gehouden van je concurrenten, nieuwe veranderingen, klachten en wensen.

Bekijk ook de mogelijkheid tot rss-feeds. Met een rss-feed word je automatisch op de hoogte gehouden van nieuwe artikelen op een website. Is er bijvoorbeeld een blog of website bekend die veel deelt over de nieuwe verandering in de markt? Maak daar dan slim gebruik van.

Gebruik ook de mening van je klanten om jouw product op continue basis te verbeteren.

Denk aan een online enquête- of feedbackformulier, of een poll op je Facebookpagina.

Welke manier je kiest, denk na over de benodigde gegevens, en denk vervolgens na over een manier om deze te krijgen.

Klantenpartnerschap – Customer Intimacy

  • Relatie met klanten
  • Loyaliteit
  • Service en verkoop

De klant voorop stellen, is dat niet iets wat elke ondernemer doet? Of zou moeten doen?

Als jij kiest om uit te blinken op klantenpartnerschap kies jij ervoor om de relatie aan te gaan met je klanten. Je strategie is een loyaal klantenbestand dat keer op keer jouw producten koopt. Een bedrijf als Albert Heijn is bijvoorbeeld zeer actief op het klantenpartnerschap in het model van Treacy en Wiersema.

Aan de hand van de data die verzameld wordt door de bonuskaart kunnen zij zowel lokaal als landelijk het aankoopgedrag in kaart brengen. Dit betekent dat Albert Heijn precies weet wat jij koopt, hoeveel jij koopt en waar jij het koopt.

Zo maakt Albert Heijn daar slim gebruik van door precies de juiste producten in de aanbieding te doen. Zo krijg jij vanwege je aankoopgedrag hele andere aanbiedingen dan bijvoorbeeld je buurvrouw.

Extra tips

Om een goed klantcontact te krijgen zul je volgens Treacy en Wiersema de interactie moeten aangaan. Jij zult je klant moeten leren kennen en de klant de mogelijkheid moeten geven om jou te leren kennen.

Verzamel zoveel mogelijk gegevens van je klanten.

Denk bijvoorbeeld aan het installeren van Google Analytics om het gedrag van je bezoekers op je website in kaart te brengen. Zo vertellen de meest bezochte pagina’s je al iets over de interesse van je bezoekers.

Zorg voor een goede bereikbaarheid en klantenservice.

Denk ook aan forums en andere platformen waar jouw klanten hun vragen stellen.

Zorg dat jij altijd klaarstaat voor je klant.

Zo behoort Dell bij de bedrijven die groot zijn geworden door op forums antwoord te geven op vragen. Dell hielp hun klanten bij computerproblemen en werd het probleem niet opgelost, dan gaf Dell je een forse korting op een nieuwe computer.

De aanpak van Dell heeft het bedrijf in enkele jaren tot een van de bekendste computermerken gemaakt.

Jouw concurrentiestrategie

In de praktijk blijkt het vaak onverstandig om je als organisatie te richten op slechts één gebied. Daarom adviseer ik je om elke waarde aandacht te geven.

Wees concurrerend op elk gebied, maar leg je focus op je belangrijkste waarde.

Wil je concurrerend zijn dan zul je in deze tijd gebruik moeten maken van internet.

Het belang van een goede positionering wordt steeds belangrijker voor het succes van je onderneming. Zorg dat jouw concurrenten je niet voorbij gaan!

Gebruik het internet om processen te automatiseren, gebruik marketing automation voor een persoonlijke klantbeleving en doe regelmatig nieuw marktonderzoek.

Zorg dat jij weet wat er speelt, waar er behoefte is en hoe jij hiermee rekening houdt bij de drie waardestrategieën.

Richt je op de klantbehoefte, kijk af en toe naar de concurrentie en zorg dat jouw bedrijf uitblinkt.

Ik wens je veel succes.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.