Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Wat is marketing en welke vormen zijn er?

Wat is marketing? Hoe wordt marketing ingezet en welke vormen van marketing bestaan er?

Wat is marketing?

Marketing is het proces van creëren, communiceren, leveren en uitwisselen van aanbiedingen die waarde hebben voor potentiële klanten. Het gaat erom de behoeften van de klanten te begrijpen en de boodschap op zo’n manier te brengen dat deze in die behoeften voorziet.

Wat houdt marketing dan in?

Marketing omvat het begrijpen van de doelgroep en haar behoeften, alsmede het onderzoeken, creëren en leveren van een product of dienst om aan die behoeften te voldoen. Het omvat ook prijsstelling, promotie, reclame en public relations strategieën om potentiële klanten te bereiken.

De vormen van marketing

Binnen de marketing bestaan er verschillende vormen. Welke vorm er voor de marketing wordt ingezet, is aan het bedrijf.

In de meeste gevallen werkt een bedrijf met een combinatie van meerdere vormen in de vorm van een complete marketingmix.

Inbound marketing

Inbound marketing is marketing van binnenuit. Het doel van deze vorm van marketing is het aantrekken van klanten. Klanten worden niet direct benaderd, maar als het ware gelokt. Dit gebeurt vooral in de vorm van het bieden van waarde. Dit kan gaan om het schrijven van blogs, het delen van video’s of het geven van gratis trainingen of webinars.

Outbound marketing

Outbound marketing is marketing van buitenaf. Het doel van deze vorm van marketing is om klanten rechtstreeks te bereiken. Voorbeelden zijn televisiereclame, radioreclame, flyers of online advertenties.

Direct marketing

Je spreekt over direct marketing wanneer bedrijven rechtstreeks klanten benaderen. Dit gebeurt vooral via acquisitie en advertenties.

Social media marketing

Social media marketing is marketing via social media. Bij deze vorm van marketing gaat het vooral om de interactie. Het doel is vaak het trekken van aandacht en het uitlokken van een reactie.

Content Marketing

Content marketing omvat alle soorten marketing waarbij het als doel wordt gesteld om via content (inhoud of informatie) de doelgroep te informeren, enthousiasmeren of prikkelen tot het overgaan tot actie.

Email marketing

Email marketing is een vorm van online marketing waarbij je email gebruikt om je boodschap onder de aandacht te brengen. Dit kan gaan om een persoonlijke boodschap, het promoten van je producten en diensten of het ondersteunen van de aftersales.

Email marketing is voor talloze doeleinden te gebruiken en op dit moment een van de meest effectieve marketingvormen.

Affiliate marketing

Affiliate marketing is een vorm van marketing waarbij een affiliate een product of dienst promoot in ruil voor een commissie.

Een affiliate (de persoon die reclame maakt) verdient enkel zijn commissie wanneer zijn verwijzing heeft geleid tot een verkoop (of gewenste actie).

Online marketing

Online marketing omvat alle activiteiten om je online positie te versterken. Dit kan op talloze manieren, bijvoorbeeld via SEO, Social Media of het online adverteren.

Online marketing is zogezegd de verzamelnaam voor alle activiteit die je op het internet kunt doen om je positie in de markt te versterken.

SEO marketing

SEO marketing staat voor het proces om via Search Engine Optimazation (SEO) je website hoger in de organische zoekresultaten van de zoekmachine te brengen.

Over het algemeen wordt SEO marketing vooral ingezet om bovenaan in Google te komen, maar men kan ook gericht zijn op andere zoekmachines zoals Bing of Yahoo!.

Marketingmodellen

Marketingmodellen kunnen jou helpen om je marketingstrategie effectief vorm te geven en succesvolle campagnes te ontwikkelen. Een van de bekendste marketingmodellen is het Treacy en Wiersema-model, dat zich richt op het creëren van waarde voor klanten.

Dit model benadrukt dat bedrijven moeten kiezen voor een van de drie waardestrategieën: operational excellence, product leadership of customer intimacy. Bij operational excellence ligt de focus op het leveren van uitstekende operationele processen en efficiëntie, zoals bijvoorbeeld bij low-cost luchtvaartmaatschappijen. Product leadership draait om het aanbieden van innovatieve en superieure producten, zoals Apple met zijn iPhone. Customer intimacy gaat over het opbouwen van langdurige relaties met klanten en het personaliseren van de klantervaring, zoals bijvoorbeeld bij Amazon.

Een ander veelgebruikt marketingmodel is het Business Model Canvas (BMC). Dit model biedt een overzicht van de belangrijkste elementen van een bedrijfsmodel, zoals klantsegmenten, waardepropositie, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, key activities, key partners en kostenstructuur. Het BMC helpt bedrijven om hun bedrijfsstrategie te visualiseren en te analyseren.

Het mooie aan marketingmodellen is dat ze flexibel zijn en kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften en doelen van een bedrijf. Ze bieden een kader en structuur om marketingbeslissingen te nemen en helpen marketeers om zich te concentreren op de belangrijkste aspecten van hun strategieën.

Er zijn honderden marketingmodellen te vinden. Ieder met zijn eigen invalshoek en voor- en nadelen. Of je nu een model gebruikt of je eigen strategie vormt, durf te experimenteren en onderzoek wat goed voor jou werkt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.