Internet Marketing Gemak - Een blog vol Internet Marketing ideeën en tips

Een strategisch marketingcommunicatieplan schrijven en ook nog eens echt uitvoeren: het kan!

Wie kent het niet? Je maakt een strategisch marketingcommunicatieplan voor je organisatie, en alles staat erin. Je doelen, je doelgroepen, je communicatiestrategie, je kanalen en je middelen. Je gaat nieuwsbrieven versturen, blogs schrijven en waardevolle informatie delen op sociale media.

Maar… nadat je plan af is verdwijnt het in een la (of in een map op je computer). En daar blijft het. Niemand heeft er tijd voor, niemand weet wat je dan zou moeten schrijven, en eigenlijk zijn er altijd belangrijkere zaken. Wat doe je daaraan?

Wees duidelijk over de communicatiestrategie en geef hapklare brokken

Online communicatie gebeurt tussen de bedrijven door. En tussendoor heb je geen tijd om rustig na te denken, achter informatie aan te gaan, of problemen op te lossen. Het is dus noodzakelijk dat alles helder is.

Verdeel je plan in duidelijke stukken, met taken met alle informatie (wat waar waarom en hoe). Als een hapklaar brokje! Geef iedere taak een datum en een eigenaar en zet het in de agenda’s. Klaar! Overigens kun je dit ook in een teammeeting doen, dat gaat sneller en iedereen heeft gelijk beeld.

Houd een vinger aan de pols, zodat jouw strategische marketingcommunicatieplan uitgevoerd wordt

En ja, je zult moeten checken of het ook gebeurt. Communicatie heeft geen eigen urgentie: er stort niets in als je die nieuwsbrief niet op tijd verstuurt, en er wordt ook geen klant boos. De gevolgen van slechte marketing en slechte communicatie merk je pas later, als er niets meer aan te doen is.

Je zult dus zelf urgentie moeten creëren. Kom geregeld bij elkaar, kijk wat er gelukt is en wat niet, en bespreek de volgende acties. (Als in een project, ja.)

Het volgende struikelblok is de contentstrategie. Je kunt niet alles verzinnen op het moment dat het verstuurd of gedeeld moet worden. Je hebt er geen rust en geen tijd voor. Bovendien komen creatieve ideeën vooral op tussen de bedrijven door.

Ga naar je scherm zitten staren, denk ‘ik moet nu iets creatiefs bedenken’ en er komt niets. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om een content plan op te stellen, als onderdeel van je communicatieplan. Maak ook een contentkalender en social media plan, hapklare brokken werken immers beter, weet je nog?

Dus heb je materiaal nodig om je op gang te helpen. Ideeën, maar ook links, afbeeldingen, opmerkingen, notities… Verzamel wat je tegenkomt en sla het op.

Daar heb je twee dingen voor nodig: een lijst met onderwerpen waar je informatie over gaat delen, en een plek om wat je alvast hebt gevonden op te slaan. Vermeld bij het opslaan waar het bij hoort en waar het voor is. En daar is je voorraad!

Bedenk daarbij dat alles content of inspiratie voor content kan zijn: vragen van klanten, storingen bij de helpdesk, informatie van leveranciers, items van die blog die je volgt… zolang het maar relevant is voor je onderwerpen en je lezers!

Schrijf wel unieke en onderscheidende content en neem nooit iets een op een over zonder de bron erbij te vernoemen. Daarnaast is het voor je bezoekers ook veel leuker om unieke content te lezen dan content die al op andere kanalen te zien is.

Content hub klinkt ingewikkeld maar het idee is eigenlijk heel simpel. Schrijf en deel niet zomaar wat. Gebruik één plek (je website, je Facebookpagina, je blog) als publicatie platform. Zet daar de berichten neer die je wilt delen. Zo wordt het leven een stuk eenvoudiger: iedereen weet waar hij of zij moet zijn, je kunt eenvoudig je resultaten meten, en alle informatie die wordt gedeeld is gecheckt.

Bespaar tijd door tools op te nemen in je communicatiestrategie

Tools zijn belangrijk. Ze zorgen voor overzicht. Trello is een van mijn favorieten. Je kunt er items en taken mee beheren. Het is flexibel, eenvoudig, en… te koppelen met je agenda.
Een andere favoriet van mij is Hootsuite. Je kunt er vrijwel alle social media kanalen mee beheren, namelijk Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube, Google+, Instagram én je blog in WordPress.

Je kunt berichten klaarzetten, beoordelen en versturen. Je kunt via zoekkolommen meelezen over specifieke onderwerpen. En je kunt snel relevantie conversaties zien en meepraten. Probeer het eens uit en je ziet wat ik bedoel.

Ga aan de slag met het maken van een analyse van je inspanningen

Naast overzicht heb je tenslotte ook inzicht nodig. Online activiteit kan hele verrassende resultaten opleveren. Daarop inspringen is de basis van je succes.

Je zult dus geregeld moeten checken wat van je inspanningen werkt en wat niet. Kijk daarom eens in Hootsuite onder de tab Analytics. Daar vind je alle rapporten die je nodig hebt.

Je tweede tool is (natuurlijk) Google Analytics. Begin, voor iedere meeting, eens met het doorlezen van de openingspagina. Heb je gelijk je opening statement!

Door je gegevens te analyseren kun je op tijd inspelen als er iets mis dreigt te gaan en weet je ook tijdig wat wel en niet werkt. Uiteindelijk bespaar je een hoop tijd en geld als je goed analyseert en deze inzichten ook gebruikt om te verbeteren.

Tip! Ontdek hoe jij een krachtige online strategie opstelt!

Je kunt nu aan de slag met het uitvoeren van je marketingcommunicatieplan. Zorg ervoor dat al je inspanningen niet voor niets zijn geweest en heb je vragen? Stel ze gerust!

Waardevol artikel?
Deel het met je netwerk

Laat een reactie achter