Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe vertaal je jouw corporate story naar een sterke merkbeleving?

Marc Janssen   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 02-04-2019   |   

Storytelling. Het is overal. Iedereen wil er wat mee, doet er wat mee of wil anderen overtuigen er iets mee te doen. Het leeft niet alleen bij de communicatieprofessionals van deze wereld. Ieder lokaal initiatief dat ‘iets’ met merkbeleving wil creëren, doet er ook ‘iets’ bij met storytelling. Vanwaar die hype?

Het vertellen van verhalen, een oude hype die nog steeds bijdraagt aan merkbeleving

Storytelling is al eeuwen ‘hot’. We vertellen al verhalen sinds we bestaan. Verhalen brengen mensen bij elkaar. Vroeger letterlijk; samen rond het vuur. Opa’s heldendaden vertellen. De overleveringen, de gedeelde familiewaarden scheppen een band en verbinden.

Zo creëer je eenheid en eensgezindheid. Het vuur van toen, is nu een online platform. Ook nu draait het om delen, verbinden en doorgeven. De opa van toen is nu het bedrijf of merk.

De heldendaden zijn drijfveren en dromen. Pijn en Passie. Kortom, de elementen in een goed verhaal zijn nog altijd gelijk.

De risico’s van het vertellen van jouw corporate story

Delen en doorgeven; het zijn de krachttermen die zorgen dat marketingafdelingen storytelling omarmen en opnemen in hun contentplannen.

Want wie wil nu niet dat het verhaal van het merk of het bedrijf wordt gedeeld? Maar gaat iedereen klakkeloos elk verhaal onthouden en doorvertellen?

Nee. Alleen de goede verhalen maken kans.

Wanneer wordt jouw corporate story een goede merkbeleving?

Mijn eerste advies: een goed verhaal hoef je niet te verzinnen; dat is er al. Waarom ben je begonnen met je bedrijf, wat waren je drijfveren, wat waren je dromen? Kortom, de ‘why’ van je bedrijf of merk.

Haal dat verhaal op. Een goed verhaal klopt, leeft, is echt, bevat pijn en passie. Het laat zien wie je bent, waarom je bent zoals je bent, waarom je doet zoals je doet.

Het verrijkt de visie en missie met menselijkheid en echtheid. Het wakkert het vuur van je organisatie en merk aan.

De STORY is de basis, TELLING draagt bij aan merkbeleving

Zoals ik al aangaf zijn delen en doorgeven krachttermen voor de storyteller. Een verhaal is waardevol als het wordt gedeeld en doorgegeven. En hoe meer het gedeeld wordt, hoe waardevoller het verhaal.

Maar wat is de waarde van een verhaal? Met een verhaal geef je informatie over je bedrijf of merk. Je verrijkt en verlevendigt het imago. Beter imago = betere omzet? Dat is een ander verhaal.

Sales is zo 1990. We gaan van sell naar tell. Voor de profilering van je bedrijf is het als ‘riding a bicycle downhill’.

Je weet nu hoe je ervoor zorgt dat jij storytelling op juiste manier toepast en hoe jouw corporate story een bijdrage levert aan de merkbeleving bij jouw doelgroep. Succes met jouw corporate story!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Marc Janssen

Marc is organisatie- en communicatieadviseur bij Ploegam. Hij is 45 jaar en heeft een ruime ervaring binnen communicatie en storytelling. Marc heeft als motto: “Samen werken = samen winnen”. Hij is altijd op zoek naar het verhaal achter het verhaal. Dieper ingaan op wat je echte drijfveren zijn, wat je motiveert en wat je echt gelukkig maakt.

Laat een reactie achter