Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Hoe je met een Meta Omschrijving 3x zoveel bezoekers krijgt

Ilse   |   2 reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-01-2018   |   

Er zijn twee manieren om ervoor te zorgen dat je meer bezoekers krijgt op je website. Je kunt ervoor zorgen dat je zo hoog mogelijk in Google staat (wat natuurlijk niet geheel onbelangrijk is ;)) en je kunt het doorklik gedrag van je potentiële bezoekers vergroten.

In dit blog lees je hoe je Meta Omschrijvingen ervoor zorgen dat je potentiële bezoekers daadwerkelijke bezoekers en misschien wel klanten, worden. En wist je al dat al jouw webteksten ook hoger zullen scoren in Google als ze meer kliks krijgen?

#1 Maak je potentiële bezoeker nieuwsgierig via een pakkende Meta omschrijving

De mens is van nature nieuwsgierig, maak hier gebruik van in je Meta Omschrijving. “Je raadt nooit wat er nu gaat gebeuren, klik hier om de volledige video af te spelen”. Dit is er eentje die veelgebruikt wordt op Facebook, omdat hij ontzettend goed werkt.

Het is even een voorbeeld over de nieuwsgierigheid van de mens. Ik zou deze zin niet zo snel gebruiken in combinatie met de omschrijving van je pagina’s ;).

Gebruik eerder een van de volgende starters

  • Ontdek hoe jij …
  • Vind hier uit hoe …
  • Wat zou jij doen als …
  • Ooit afgevraagd of …

TIP!Zorg ook dat elke webpagina een pakkende titel heeft.

#2 Geef niet alleen informatie, laat voordelen zien

We willen als ondernemers graag van alles vertellen over ons bedrijf, onze diensten, wie we zijn, etc. Leuk hoor, maar wat heeft een potentiële bezoeker of klant hier eigenlijk aan? Natuurlijk is het belangrijk om een goed beeld van jou, je bedrijf en eventueel je team te geven, maar doe dit op de website zelf. Je bent nu op een punt dat je iemand nog over moet halen om überhaupt naar je website te gaan.

Benoem juist voordelen van jouw diensten, je bedrijf of je product in je Meta Descriptions. Voordelen verkopen. Dan bedoel ik geen aanbieding, maar voordelen voor je bezoekers t.a.v. jouw dienst/product. Is het makkelijk, snel, goedkoop, kost het weinig moeite, is er garantie? Zorg voor die klik, voor die bezoeker.

#3 Bekijk de meta omschrijving van advertenties

Degenen die betaalde advertenties plaatsen, testen regelmatig welke tekst de hoogste conversie heeft (tenminste, als ze een beetje weten hoe het werkt). Leer hier zelf van en bekijk de Meta Descriptions bij de zoekwoorden waar jij hoog op wilt scoren.

Naast tips voor de tekst krijg je op deze manier ook direct tips voor andere zoekwoorden. Aangezien je maar een beperkte ruimte hebt voor je Meta Description, zullen deze betaalde advertenties de juiste zoekwoorden bevatten.

#4 Bekijk de Meta Omschrijving van je concurrenten

Naast het bekijken van de meta omschrijvingen bij betaalde advertenties, kun je natuurlijk ook bij je concurrenten ideeën opdoen. Welke woorden gebruiken ze, waar vallen ze mee op, wat kan jij hier eventueel van gebruiken?

Let op dat je teksten nooit woord voor woord kopieert. Je kunt er altijd iets van leren en dat kunnen je concurrenten alleen maar als compliment zien. Wees daarna zelf creatief.

#5 Benoem je USP

Benoem in de omschrijving van je pagina je USP. Wat maakt jou nou anders, beter, uniek ten opzicht van al die andere bedrijven? Heb je nog geen USP? Denk hier dan eerst eens goed over na en verwerk hem op je website en in je Meta Descriptions.

Een voorbeeldje

Vanuit ons bedrijf willen wij graag laten zien dat we werken met Internet Marketing Psychologen. We gaan verder dan de platte SEO en gaan de diepte in door psychologie te gebruiken op de website en in de teksten.

#6 Maak gebruik van getallen

Gebruik cijfers om meer potentiële bezoekers door te laten klikken. Getallen maken het concreter en zorgen ervoor dat je nieuwsgieriger bent. Zo is mijn titel echt niet toevallig “8 tips om meer bezoekers te scoren met je Meta Description” :).

Het getal zorgt ervoor dat een titel meer concreet is en daar houden bezoekers van. Ook op Social Media is deze techniek effectief.

#7 Gebruik je zoekwoorden voor die pagina

Ja, dit klinkt heel logisch, maar na al die tips zou je het nog kunnen vergeten. Gebruik de juiste zoekwoorden bij de juiste pagina. Ga niet je Meta Description vol zetten met alle zoekwoorden op een rijtje (ik mag hopen dat je dat ondertussen zelf ook in de gaten had ), maar laat ze subtiel vallen in je verhaal.

Een ander voordeel van de juiste zoekwoorden is dat wanneer iemand op zoek is naar het door jou gebruikte zoekwoord, deze dikgedrukt in de resultaten van Google zal staan. Zo ziet een potentiële bezoeker direct dat de pagina relevant is.

#8 Combineer bovenstaande tips

Oké, je hebt maar een beperkt aantal tekens, maar daag jezelf uit en probeer de bovenstaande tips te combineren. Blijf daarnaast testen, veranderen, testen, veranderen, etc. tot je een goede combinatie hebt gevonden. Succes!

PS Het kan zijn dat Meta Omschrijvingen die je zelf invoert, niet altijd goed opgepakt worden door Google (wat natuurlijk ook een goede smoes is voor slechte omschrijvingen die je eventueel bij ons tegenkomt :)).

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Ilse

Ilse is het visuele, creatieve brein van IMGemak. Samen met Sebastiaan worden nieuwe methodes, technieken en strategieën of campagnes bedacht om opdrachtgevers maand na maand meer rendement te geven.Door direct te schakelen blijft het niet bij ideeën en wordt de complete expertise van het team ingezet en benut. Sturen doen we niet op taken, maar op cijfers.Gek van webdesgin, het optimaliseren van teksten en marketing.

2 reacties

  1. Guido op 11/10/2017 om 14:39

    Ja hier is mijn reactie dan alsnog

    Ik lees altijd met plezier jouw blog. Ik leer er veel van. Super bedankt!

    Ik heb een opmerking over tip 3. Volgens mij zitten er in betaalde ads minder of geen zoekwoorden. In de organische resultaten van de competitie natuurlijk wel.

    Die zoektermen geef je als ik me niet vergis op tijdens je AdWord campagne.
    Dat is ook de reden dat je betaalt

    Dus je meta-description baseren op een ad lijkt me niet slim.

    Wel vind je daar slimme technieken om te verkopen en klanten te triggeren.

    Hartelijke groet,

    Guido

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:41

      Guido, bedankt voor je reactie. Als je adverteert in Google Adwords krijg je te maken met de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore (0-10) is afhankelijk van verschillende factoren. Hoe beter de kwaliteitsscore, hoe minder de adverteerder betaald per klik. De meta description kan effect hebben op de verwachte klikfrequentie (een van de factoren die de kwaliteitsscore bepaalt). Gebruik dus altijd je gezonde verstand, maar blijf ook om je heen kijken en leer van andere.

Laat een reactie achter