Multichannel marketing als onderdeel van jouw marketingstrategie – Breng je merk in beweging!

Martijn van der Sande   |   Geen reacties   |   Laatste aanpassing op: 27-03-2018   |   

Een relatief eenvoudig begrip en het dekt de lading die ermee bedoeld wordt. Maar hoe beladen is het om een merk of bedrijf in beweging te krijgen of in beweging te houden? 15 jaar geleden was naamsbekendheid opbouwen een stuk eenvoudiger.

Er waren immers niet zo veel kanalen om je reclameboodschap te delen. Je plaatste een advertentie in de lokale krant in de hoop dat de klant toehapte, vervolgens leverde je de kwaliteit die men verwachtte, gaf je het vertrouwen af zodat men ook daadwerkelijk terug wilde komen voor jou of jouw producten.

Tegenwoordig is dat een stuk complexer geworden, we worden overspoeld met advertenties op iedere hoek van de straat, in bushokjes, op YouTube, Instagram en Facebook like&share acties waar we al zo lang genoeg van hebben.

Maar hoe zorg je voor een marketingstrategie die het wel goed doet?

Daar zijn de meningen over verdeeld en dat is niet alleen omdat de omzet die je als ondernemer genereert niet direct meetbaar af te lijden is uit een reclamecampagne. Er zijn diverse interessante tools en apps en die geven zeker boeiende statistieken weer maar dan nog blijft het koffiedik kijken.

Wat we wel zeker weten, is dat herhaling van de reclameboodschappen iets doet in onze hersenen. We worden geprikkeld door de uiting, omdat we de boodschap grappig vinden of emotioneel geraakt worden.

Een reclameboodschap moet dan ook een emotie losmaken, we moeten onszelf ermee kunnen identificeren. En als we dan meerdere malen hieraan blootgesteld worden, blijft het merk voor een langere periode in ons systeem.

Multichannel marketing: de oplossing om jouw doelgroep wél te bereiken?

Bij het inzetten van multichannel marketing, wil je de klant bereiken en dat doe je door meerdere kanalen tegelijk in te zetten. Je zet dus verschillende kanalen in, maar dat betekent niet dat je verschillende boodschappen verspreidt.

In principe stuur je per kanaal dezelfde boodschap. Bij deze vorm van marketing is de organisatie het uitgangspunt: hoe kunnen wij als bedrijf al onze kanalen gebruiken om onze boodschap over te brengen?

Je kent de campagnes wel die tegelijkertijd op radio, tv, websites en Facebook wordt getoond. Deze campagnes noemen we multichannel marketingcampagnes. Om multichannel marketing een stukje duidelijker te maken, hebben we onderstaand stappenplan voor je opgesteld. Zie dit stappenplan als ondersteuning, er zijn natuurlijk altijd factoren waar we helaas geen invloed op hebben.

Let op! Voor je begint moet je ook vast nadenken over wat je gaat doen na de campagne. Ontdek de 5 meest gemaakte fouten na een marketing campagne, zodat jij ze kan voorkomen!

Fase 1: Analyseer je voorgaande campagnes, zodat je tot een goede marketingstrategie komt

Bij een succesvolle aanpak is kennis van zaken uiteraard belangrijk. Wat weten we van de klant? Waarom kopen ze bij ons? Welke acties zijn in het verleden succesvol geweest en welke niet?

Het gaat in deze fase dus puur om de inventarisatie. Door zoveel informatie en ervaringen te verzamelen kunnen we starten met de strategieontwikkeling. In het planningsproces worden doelstellingen bepaald en de koers uitgezet.

Fase 2: Voer een klantanalyse uit en ontdek de klantbehoefte

Zonder inzicht te hebben over het klantgedrag, voorkeuren en behoefte is multichannel marketing niet mogelijk. Daarom willen we weten wat ons verzorgingsgebied is.

Waar bevinden zij zich, gezinssamenstelling, leeftijd etc. allemaal zaken die medebepalend zijn voor een succesvolle campagne. Het gaat er dus om dat we de klant op het juiste moment en op de juiste manier aanspreken en prikkelen.

Fase 3: Speel met jouw contentstrategie in op de behoefte van de klant

Spreek de taal van de klant, formuleer de boodschap zo dat men zich aangesproken voelt en aangetrokken voelt om verder te lezen of langer te kijken. Geen lange verhalen of moeilijke woorden, nee, korte pakkende informatie die direct naar de kern gaan en vertellen waar het over gaat.

Balans vinden in tekstueel en visueel is hierbij ook erg belangrijk. Mensen zijn erg visueel ingesteld en gevoelig voor “mooie plaatjes”. Het is dus essentieel om een boodschap te communiceren waarmee de klant vertrouwd raakt en zich prettig voelt. Wil je het helemaal goed doen? Maak dan een apart plan, waarin jouw contentstrategie duidelijk wordt.

Fase 4: Kies de juiste kanalen en zorg voor een passende communicatiemix

Welke kanalen werken wel en welke kun je beter overslaan? Geheel afhankelijk van de doelgroep, maar wij stellen als doel om zo breed mogelijk in te zetten om maximaal resultaat te boeken en de juiste communicatiemix inzetten welke gericht is op de doelgroep.

De kansen en mogelijkheden van zowel online als offline marketing worden onderzocht en ingezet. Je kunt het namelijk maar 1 keer goed doen en dan kun je maar beter voorbereid zijn!

Fase 5: Breng al je inzichten en ideeën samen in een multichannel marketingcampagne

Wanneer de fases Klant, Content en Kanalen uitgewerkt en doorlopen zijn, kunnen we starten met campagnemanagement. Nu is het noodzakelijk om de voorgaande fases samen te voegen tot een bindend verhaal en activiteiten, benodigde kanalen en korte/lange termijn doelen juist te formuleren.

Fase 6: Monitor je multichannel marketingcampagne en speel tussentijds in op kansen of bedreigingen

Wanneer de campagnes zijn gelanceerd kunnen we aan de hand van de verkregen data gaan dashboarden, ofwel monitoren. Met regelmaat opnieuw analyseren en wanneer nodig, kan de campagne bijgestuurd worden.

Tip! Werk bijvoorbeeld met KPI’s om jouw campagnes goed te kunnen monitoren. Benieuwd hoe je met KPI’s kunt werken? Bekijk dan eens het artikel over het opstellen van een social media plan, hierin wordt het allemaal uitgelegd!

Tot slot

“Bedenk maar een goede slagzin en maak een mooie advertentie!”

Gelukkig horen we het steeds minder. Het is zeker de moeite waard om ook te adverteren via social media, ondernemers zijn dan snel overtuigd hoor. De tijden zijn veranderd, de consument is grillig en minder merkentrouw dan vroeger, dus ja, we moeten creatiever worden en met de tijd mee.

Door de nieuwe Facebook update, wordt het steeds moeilijker om zichtbaar te zijn bij je volgers op Facebook. De gedachte “we hebben het altijd zo gedaan en dat was goed” gaat niet meer op helaas.

Om een merk in beweging te houden, kun je eigenlijk niet meer zonder multichannel management. “Merk in uitvoering” zien wij als een continu proces om naamsbekendheid te behouden en je klanten te blijven overtuigen van jouw product, dienst en kwaliteit.

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

Kunnen wij je ergens mee helpen?

Bekijk ons online marketing advies

Deel met jouw netwerk

Laat een reactie achter