Wat is neuromarketing? Welke technieken kun je gebruiken en hoe pas je deze bijzondere vorm van marketing toe? Lees er alles over in deze complete gids.
Neuromarketing
Eigenlijk is neuromarketing een onderzoekvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde campagne is geweest.
Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.
Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.
Eigenlijk kun je neuromarketing zien als het gebruiken van psychologische technieken om niet alleen te onderzoeken wat het effect op je omzet is van een campagne, maar juist op het gedrag van je klanten.
Wat gebeurt er in het brein van je klant als hij je advertentie of website ziet, waar leggen onze ogen de meest aandacht op en wat gebeurt er met onze emotionele staat?
Om succesvol neuromarketing in te zetten, dien je niet alleen de kennis te hebben, maar ook de bijbehorende onderzoeksmethode toe te passen.
Het uiteindelijke doel is om je producten, diensten en campagnes beter te laten aansluiten bij de behoeftes van je klant.
Kijken we naar hoe wij neuromarketing toepassen, dan blijven wij weg van de dure onderzoeksmethodes en gebruiken we vooral de technieken die al eens getoetst zijn.
Natuurlijk krijg je met de onderzoeksmethodes meer informatie, maar dit neemt niet weg dat jij neuromarketing niet kunt toepassen, zonder de dure onderzoeksmethodes.
Er is alleen wel een probleem.
Hoe goed sommige technieken ook werken, je dient alles eerst te testen.
Door de kennis uit de psychologie te gebruiken, kun je als het ware een vorm van neuromarketing gebruiken.
Je kunt de psychologische technieken testen en inzichtelijk maken welk effect het heeft. Zo kun je toch je campagnes optimaliseren, maar hoef je niet eerst het wiel opnieuw uit te vinden.
Sterker nog…
Jij kunt nu al beginnen met het toevoegen van meer psychologie aan je marketingcampagnes.
Gun jezelf met een klik toegang tot de best bewaarde marketingformules en ontdek hoe jij het leukst, makkelijkst en hardst je bedrijf laat groeien.
Het is je helder wat Neuromarketing is, hoe het werkt en hebt geen uitleg meer nodig. Je bent klaar voor de “Good stuff”.
In de volgende hoofdstukken nemen we je stap voor stap mee in de wondere wereld van de neuromarketing.
Je ontdekt hoe je zorgt voor een goede voorbereiding, een ijzersterke strategie en krijgt alles in Jip-en-janneketaal uitgelegd.
Dit doen we met tekst, video’s, checklists, stappenplannen en meer.