Internet Marketing Gemak Logo

Framing

Ontdek de betekenis van framing, doe je voordeel met de meest bijzondere voorbeelden en ontdek het framing effect.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

CATEGORIE:

Wat is framing? de betekenis

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril. Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Eén van de meest bekendste frames is die van het glas.

Is het glas halfvol…

Of is het glas halfleeg?

Wat is het Framing effect? – de betekenis

Het framing effect is het verschil in risicovoorkeur tussen positieve en negatieve verwoording.

Het effect gaat over de manier hoe wij beslissingen nemen. Hoewel wij denken of vinden dat we een overwogen beslissing nemen, is het de manier van verwoorden die de beslissing bepaalt.

Een voorbeeld van het framing effect

Welke yoghurt kies jij? Een yoghurt met 20% vet of de yoghurt die voor 80% vetvrij is?

Kies je voor een condoom dat 95% garantie op veiligheid biedt, of de condoom die 5% fouten toestaat?

Waarom is Framing belangrijk?

Framing is een van de meest sterke ‘denkfouten’ in ons keuzeproces. Het frame van de boodschap bepaalt hoe de ontvanger reageert. Hoewel de boodschap hetzelfde is, reageert ons brein compleet anders.

Wat houdt dit in?

Dat ons brein gemakkelijk te manipuleren is en dat wanneer iemand over de technieken van framing beschikt, deze een zeer machtig wapen in handen heeft.

Ervaar zelf het framing effect

Laten we de proef eens op de som nemen om het effect van framing te ervaren.

Stel je voor dat jij de minister president bent en je voor een zware beslissing staat.

Er zijn 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen.

Met behandeling A gaan er 400 mensen dood en met behandeling B heb je 33% kans dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies je?

Ik geef je nog een voorbeeld.

Er zijn wederom 600 mensen ernstig ziek en jij moet een behandeling kiezen.

Met behandeling A blijven er gegarandeerd 200 mensen leven en met behandeling B heb je 33% kansen dat niemand sterft, maar 66% kans dat iedereen sterft.

Welke behandeling kies?

In beide gevallen is het sterftecijfer voor behandeling A hetzelfde.

Toch bleek uit onderzoek van Tversky en Kahneman dat 72% van alle ondervraagde voor behandeling A kiest wanneer dit een positief frame heeft: 200 mensen blijven leven.

Dit ten opzichte van het andere frame: 400 mensen sterven. Hiervoor koos slechts 22%.

De uitkomst is hetzelfde, toch zie je het enorme effect van framing.

Ben je er klaar voor om meer van framing te leren en ben je benieuwd hoe je het kunt toepassen?

Lees snel verder en enkele zeer bijzondere voorbeelden.

De meest bijzondere framing voorbeelden

Er zijn talloze manieren van framing en je zult ervaren dat wanneer je er langer mee ‘speelt’ je steeds meer technieken ontdekt.

Hoewel ik je verschillende voorbeelden van framing geef, wil ik je vooral uitdagen om er mee aan de slag te gaan.

Speel er mee, wees integer met de ontvanger en durf te proberen. Test wat werkt en deel ook vooral je ervaringen 😉

Klaar voor enkele bijzondere voorbeelden?

Framing voorbeeld 1: De dorstlesser

Bekijk onderstaande keuze. Welke optie kies jij?

framing voorbeeld dorstlesser

En als we daar een keuze aan toevoegen, maak je dan nog steeds dezelfde keuze?

Framing voorbeeld dorstlesser-decoy

Deze manier van framing wordt ook wel het decoy effect genoemd en komt erop neer dat wij onze keuze laten afhangen aan de hand van het soort opties dat wordt getoond.

Zo kun je via het tonen van een “slechte optie” het gedrag sturen. Koos je eerst nog voor de 3 euro beker, dan zul je door de 6,5 euro beker sneller voor de 7 euro beker gaan.

Framing voorbeeld 2: Suggestieve taal

Tijdens mijn opleiding psychologie was dit het eerste wat er werd afgeleerd. Suggestieve vragen. Het zo stellen van een vraag dat deze als leidend ervaren kan worden.

Met andere woorden, de vraag is beladen met iemands mening of voorkeur.

Hoe werkt het?

Je biedt mensen een keuze, maar geeft wel duidelijk aan dat er eigenlijk maar één goed antwoord is.

Je spreekt als het ware met suggestieve taal. Deze manier van communiceren geeft extra lading aan je boodschap.

“Hoe is de soep?”

“Die soep is niet lekker hé?”

“Wat vind jij van deze lekkere soep?”

Het is dezelfde vraag, maar door de manier van stellen, zal het antwoord geheid verschillen.

Deze manier van framing kun je op talloze manieren gebruiken. Bijvoorbeeld bij het aanbieden van een tijdelijke actie.

Voorbeeld

Wil jij direct 100 korting krijgen als je nu 25 euro betaalt?

Ja, geef mij die korting | Nee, ik betaal liever te veel

Framing voorbeeld 3: Vals positief

Deze manier van framing is het makkelijkste toe te passen en zie je het meeste terug. Loop in de supermarkt en je komt niets anders tegen.

Bij deze manier van framing kies je er bewust voor om informatie negatief of juist positief te verwoorden.

Voorbeeld

Kiest de fabrikant om op de verpakking te zetten nu met 20% suiker, geheid dat hij zijn verkopen drastisch ziet dalen. Waarom? We hebben liever 80% suikervrij, dan 20% suiker – Ook al is dit precies hetzelfde 😉

Framing voorbeeld 4: Goochelen met woorden

Zoals je met cijfers kunt spelen, kun je dat ook met woorden. Voor deze manier van framing koppel je de betekenis of emoties van woorden aan je boodschap.

Bedenk van tevoren welke emotie of lading je mee wilt geven en probeer dan te achterhalen welk woord daar het meest geschikt voor is.

Voorbeeld

Je kunt vinden van de politiek wat je wilt, maar als er één groep mensen met woorden kan spelen, dan zijn het de mensen in de politiek wel.

Klaar voor de praktijk?

Ben je enthousiast over framing en wil je dit, samen met alle andere verkooptechnieken, toepassen in je teksten?  Bekijk de cursus copywriting

Geen zin in een cursus, praktische en strategische tips, maar voel je wel dat het beter kan?

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...