Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

6 Slimme Neuromarketing Technieken voor Ondernemers

Verbeter je campagnes, je teksten of je verkoopgesprekken. Ontdek de krachtigste technieken uit de psychologie.

Wat is neuromarketing?

Eigenlijk is neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.

Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.

6 Krachtige Neuromarketing technieken

De technieken die we samen behandelen komen uit de psychologie. Het zijn technieken die een enorme impact hebben op ons brein. Het zijn de technieken waarmee je gemakkelijk je klanten overtuigt of hun keuzes beïnvloedt. Gebruik ze met zorg.

1 | Anchoring effect

Het anchoring effect is een cognitieve bias (denkfout) die optreedt wanneer mensen bij het nemen van beslissingen te veel vertrouwen op het eerste stukje informatie dat ze ontvangen (het “anker”).

Bijvoorbeeld, als je in een winkel een jurk ziet die € 100 kost, zul je waarschijnlijk denken dat €50 goedkoop is en €200 duur.

Ook al heeft de waarde van de jurk niets te maken met het anker (€100), toch beïnvloedt deze prijs je waarneming.

2 | Het Decoy-effect

Het Decoy Effect is een cognitieve bias die optreedt als mensen keuzes maken op basis van irrelevante informatie.

Laten we, om het Decoy-effect beter te begrijpen, eens naar een voorbeeld kijken.

Je wilt een nieuwe telefoon kopen en overweegt twee opties:

  • Optie A: €500 met 8GB opslag
  • Optie B: €600 met 9GB opslag

Wat zou je kiezen?

Grote kans dat je voor optie A gaat.

Wat als we er nu een optie aan toevoegen?

  • Optie A: €500 met 8GB opslag
  • Optie B: €600 met 9GB opslag
  • Optie C: € 695 met 16GB opslag

Optie B is overduidelijk de slechtste keuze. Door deze optie toe te voegen voelt optie C plots als een nog veel betere deal.

3 | De base value neglect

4 | Het Ikea Effect

Het Ikea effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen een hogere waarde hechten aan iets dat ze zelf in elkaar gezet hebben, zoals een meubelstuk van Ikea, dan aan iets dat voorgemonteerd is.

In een studie werd proefpersonen gevraagd Lego figuren in elkaar te zetten. Daarna werd hen gevraagd hoeveel ze bereid zouden zijn te betalen voor hun eigen figuurtje of voor een soortgelijk figuurtje dat door iemand anders was voorgeassembleerd.

De proefpersonen waren bereid meer te betalen voor hun eigen figuur, ook al was die identiek aan de voorgemonteerde figuur.

De reden hiervoor is dat de proefpersonen tijd en moeite hadden gestoken in het zelf in elkaar zetten van de figuur en die daardoor hoger waardeerden.

5 | Het endowment effect

Het endowment effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen een hogere waarde toekennen aan iets dat ze al bezitten dan aan iets dat ze niet bezitten.

Bijvoorbeeld, je bent misschien bereid je auto voor € 10.000 te verkopen, maar je zou niet bereid zijn dezelfde auto voor € 10.000 te kopen.

6 | Framing

Het framing effect is een cognitieve bias die optreedt wanneer mensen beslissingen nemen op basis van hoe het probleem wordt voorgesteld, in plaats van op basis van de werkelijke feiten.

Stel bijvoorbeeld dat je het hoofd van een bedrijf bent en je overweegt twee kandidaten voor een baan.

  • Kandidaat A: heeft 70% kans op succes
  • Kandidaat B: heeft 30% kans op mislukking

Welke kandidaat zou je kiezen?

De kans is groot dat je kandidaat A kiest, ook al zijn de kansen op succes en mislukking gelijk.

Hoe jij deze techniek kunt toepassen voor jouw bedrijf, leg ik je uit in de video.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Online Marketing Coaching

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die door hun eigen grenzen wil breken en dat bedrijf willen bouwen waar ze van dromen. Terwijl het internet het harde werk doet

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.