Wat is het reptielenbrein?
Het reptielenbrein is het oudste deel van het menselijk brein. Het is verantwoordelijk voor basale overlevingsfuncties als ademhaling, hartslag en lichaamstemperatuur. Het reptielenbrein is ook verantwoordelijk voor instinctief gedrag zoals agressie, territorium en partnerkeuze.
3 Verschillende breinen
De neurowetenschap en de wetenschappelijke onderzoeken naar het gedrag van mensen vertellen ons allemaal รฉรฉn ding.
Ons onderbewuste is aan de macht.
Het gedeelte van ons brein waar we maar weinig invloed op hebben.
De kennis van ons onderbewuste is de laatste jaren enorm toegenomen. We beginnen die grijze massa die ons gedrag bepaalt steeds beter te begrijpen en zelfs te sturen.
Zo zijn neurowetenschappers erachter gekomen dat we onze hersenen kunnen opdelen in drie gebieden:
Het reptielenbrein
Het reptielenbrein, ook wel bekend alsโฏhet R Complex, controleert onze primaire levensbehoeften zoals honger, ademhaling en vecht- of vluchtreacties.
Het reptielenbrein, en bovendien het oudste brein, bepaalt voor een groot deel welke keuze wij maken. Hier staan we later nog uitgebreid bij stil.
Het zoogdierenbrein
Het zoogdierbrein is het meest complexe van alle hersenen. Het is verantwoordelijk voor onze emoties, stemmingen, het geheugen en onze hormonen.
Het mensenbrein
Het meest ontwikkelde deel van de hersenen staat bekend als het mensenbrein of de cortex. Verantwoordelijk voor logica, leren, taal, bewuste gedachten en onze persoonlijkheid.
Het reptielenbrein en de marketing
Het reptielenbrein werkt op de automatische piloot.
Het is het mechanisme dat automatisch reageert op de prikkels die wij dagelijks meemaken.
Denk aan de heerlijke geur van verse koffie of een vers gebakken brood, of het horen van rustgevende muziek of de geluiden van de oceaan.
Weet jij het reptielenbrein van je klant te prikkelen dan dring je diep door in het onderbewuste.
Het gedeelte van ons brein dat voor 95% van de tijd onze keuzes bepaalt.
10 Tips om het reptielenbrein te prikkelen
1 | Laat je klant ‘verliezen’
De twee basiselementen van al ons gedrag liggen in het zoeken van plezier en het vermijden van pijn.
Klanten zijn het meest gefocust op het voorkomen van pijn. Om die reden werken tijdelijke aanbiedingen zo goed.
Je wilt het niet meemaken dat jij net een nieuw product hebt gekocht voor 80 euro dat gisteren nog maar 30 euro kostte.
Marketeers spelen in op de pijn door mensen te wijzen op de prijsverhoging die gaat komen: โLet op: als je het vandaag niet koopt, dan koop je het nooit meer zo goedkoop.โ
2 | Sluit af
Onderzoek wijst uit dat het begin en het einde van een ervaring onze perceptie van de hele ervaring bepalen.
Denk eraan, de eerste indruk is het halve werk.
Laat een sterke eerste indruk achter en sluit af met een ervaring die blijft hangen voor in de toekomst.
Bedenk daarbij dat de laatste ervaring die je klant meemaakt, het meeste gewicht krijgt in de bepaling van de indruk die hij of zij van jou heeft.
3 | Visualiseer
Vanaf onze geboorte richten wij ons sterk op visuele presentaties. De non-verbale communicatie, die voor 80% bepalend is voor de gehele communicatie, vertelt ons hoe wij een boodschap moeten interpreteren.
Presenteer je belangrijkste boodschap visueel.
Geef kleur en vorm aan je boodschap, laat je product duidelijk zien en speel in op de visuele koppeling tussen een boodschap en emotie.
4 | Gebruik framing
Framing is het verpakken van jouw boodschap in een bepaald denkkader. Een van de bekendste frames is die van het glas.
Is deze half vol?
Of half leeg?
Via framing kun je de beleving van je klant beรฏnvloeden en het is een van de makkelijkste technieken om het reptielenbrein te prikkelen.
5 | Maak het ‘kindvriendelijk’
Het reptielenbrein begrijpt geen complexe en vaag omschreven termen.
Om het reptielenbrein aan te spreken zul je het moeten hebben over dat wat de klant gaat zien, voelen, proeven en ervaren na het kopen van je product.
Wil je het reptielenbrein goed aanspreken? Doe dan net of je tegen een kind praat.
6 | Speel met woorden
Jouw woordkeuze hebben een enorme impact. Een klein verschil in het gebruik van woorden kan aan het eind bepalen of je de ander WEL of NIET hebt overtuigd.
7| Doe je klant pijn
Het reptielenbrein is zeer gericht op het vermijden van pijn.
Door je klant de potentiรซle pijn of het verlies te laten ervaren, kun je het deel van de hersenen activeren dat verantwoordelijk is voor zelfbehoud.
Het brein zal dan automatisch geactiveerd worden om deze pijn te voorkomen.
Je kunt hiermee spelen door te variรซren met win- en verliestaal.
- Win van je concurrenten
- Stop met het verliezen van je concurrenten
9| Gebruik kleuren
Het reptielenbrein is zeer gevoelig voor kleuren. Omdat het reptielenbrein ons oudste brein is heeft het geleerd welke kleuren voor welke boodschappen staan.
Verschillende kleuren stimuleren verschillende delen van de hersenen.
Rood is een kleur die geassocieerd wordt met opwinding, passie en gevaar.
Het zal daarom het deel van de hersenen activeren dat verantwoordelijk is voor zelfbehoud.
Blauw wordt geassocieerd met vertrouwen, sereniteit en wijsheid.
Het zal het deel van de hersenen stimuleren dat verantwoordelijk is voor logica en redeneren.
Gebruik kleuren verstandig om de perceptie van je klant te beรฏnvloeden.
10 | Speel met emotie
Als we een emotie voelen, neemt ons reptielenbrein het over en verliezen we het vermogen om rationeel te denken.
Via future pacing kun je jouw klanten naar de toekomst brengen en hen al een bepaalde emotie laten ervaren.
Hoe dit precies werkt, leg ik je uit in de video.