Het geheim van verliesaversie

Verlies aversie

Wat is verliesaversie?

Verliesaversie suggereert dat mensen meer gemotiveerd zijn om verliezen te vermijden dan om winsten na te streven. Het is het idee dat mensen, wanneer ze geconfronteerd worden met een potentieel verlies, risicomijdender worden en alles in het werk zullen stellen om te voorkomen dat het verlies optreedt.

Welk effect heeft verliesaversie op je marketing?

Het effect van verliesaversie op je marketing is enorm. Denk aan alle eenmalige acties, black friday en de ‘nog maar 2 plekken’ leuzen op een website.

Zet jij verliesaversie op een slimme manier in, dan kun je op zeer effectieve (en gemakkelijke) wijze je potentiële klant in beweging brengen.

We gaan dit doen via enkele technieken uit de neuromarketing en marketing psychologie.

Verliesaversie aanwakkeren via framing

Framing is het op zodanige manier verpakken van een boodschap, dat deze een andere lading meekrijgt.

Framing is een overtuigingstechniek die het onbewuste van de ontvanger aanspreekt. Je gebruikt als het ware een bepaald denkkader. Binnen dit kader zitten emoties, vooroordelen en overtuigingen verscholen.

Framing wordt veelal gebruikt in de politiek en uiteraard in de reclamewereld. Een overtuigend frame kun je zien als een bril.

Je laat iemand met een andere blik naar de werkelijkheid kijken om deze persoon te overtuigen van jouw visie, standpunt of product.

Zo kun je framing gebruiken om de aversie tegen verlies aan te wakkeren. Dit doe je door het inzetten van verliestaal en het spelen met woorden.

Winsttaal

Bij winsttaal leg je de nadruk op de winst of het voordeel dat iemand krijgt. Je gebruikt hierbij zinnen als krijg eindelijk perfect haar, win van je concurrenten en ga zo maar door.

Verliestaal

Met verliestaal benadruk je de verliezen die iemand zal lijden als hij je product of dienst niet koopt. Of richt je je in je tekst vooral op het verlies.

Neem afscheid van futloos haar of stop eindelijk met het verliezen van je concurrenten.

Spelen met woorden

Je hebt al gezien dat het spelen van woorden iets met je emotie doet. Zo zijn er in de Nederlandse taal veel woorden die een dubbele betekenis hebben, zonder dat wij dit weten.

In de video vertel ik er je alles over.

Verliesaversie aanwakkeren via de proefperiode

Een andere manier om verliesaversie te op te wekken is door gebruik te maken van een proefperiode. Ook als jij een dienst aanbiedt kan dit een zeer effectieve manier zijn om meer klanten te werven of leads te generen.

Stel dat wij jou een maand lang gratis online marketing ondersteuning bieden. Je ervaart onze service, hebt zelfs al enkele nieuwe klanten gekregen en plots stopt het.

Het gevolg?

Je voelt het verlies en wilt daar iets aan doen. Je hebt al ervaren wat we voor je kunnen betekenen en wilt dit niet verliezen.

Verliesaversie aanwakkeren via urgentie

Urgentie of het creëren van schaarste is een van de meest gebruikte online marketing strategieën.

Kijk maar eens hoe booking.com je via talloze manieren een gevoel van verliesaversie wilt geven:

  • Nog maar één kamer beschikbaar
  • Nog twee minuten anders verlies je de boeking
  • 5 andere mensen bekijken deze kamer


Ga ervoor

Verliesaversie heeft grote invloed op de manier waarop jouw klanten keuzes maken. Het is aan jou of jij er mee gaat spelen in je marketing.

Ik begrijp heel goed dat het soms wat onethisch kan voelen.

Dat je het gevoel hebt dat je met het inzetten van verliesaversie mensen beslissingen laat nemen waar ze achteraf niet achterstaan. Je speelt immers in op een bepaalde angst en gebruikt een manier van marketing die diep binnendringt in de hersenen van je klanten.

Kies wat voor jou zelf prettig voelt. Ga er verstandig mee om en speel in ieder geval eens met de winst- en verliestaal. Een onschuldige techniek die je wel enorme resultaten kan opleveren.

Wil daar eens over sparren? Neem contact op.

Yes! Het mag gedeeld worden

Meer inspiratie

Klaar voor groei?

Geef een seintje