Wat is neuromarketing? – De betekenis
Eigenlijk is neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.
Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.
Hoe werkt neuromarketing?
Neuromarketing werkt op basis van breinonderzoek. Een persoon krijgt eerst verschillende plakkertjes op zijn hoofd geplakt. Vervolgens word zijn hersenactiviteit gemeten wanneer het bijvoorbeeld een reclamespotje bekijkt.
Dit gebeurt door de zogenaamde gebeurtenis-gerelateerde potentialen (ERP’s) te meten. De ERP’s zijn elektrische impulsen in de hersenen die optreden als reactie op bepaalde stimuli.
Deze ERP’s kunnen dan geanalyseerd worden om vervolgens een conclusie te trekken over de doeltreffendheid van het spotje.
Andere technieken die vaak bij neuromarketing gebruikt worden zijn functionele magnetische resonantie beeldvorming (fMRI) en eye tracking.
fMRI
Met fMRI kun je zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden als iemand een bepaalde stimulus ziet. Zo kun je nagaan welke emoties door je product, dienst of campagne worden opgeroepen.
Eye Tracking
Eye tracking is een techniek waarmee je kunt volgen waar iemands ogen op gericht zijn terwijl hij naar een stimulus kijkt. Zo kom je te weten welke elementen in een advertentie of website de meeste aandacht trekken.
Bij neuromarketing gaat het niet alleen om het gebruik van nieuwe en fancy onderzoekstechnieken, maar ook om het toepassen van psychologische kennis op marketingproblemen.
Kijken we naar hoe wij neuromarketing toepassen, dan blijven wij weg van de dure onderzoeksmethodes en gebruiken we vooral de technieken die al eens getoetst zijn.
Natuurlijk krijg je met de onderzoeksmethodes meer informatie, maar dit neemt niet weg dat jij neuromarketing niet kunt toepassen, zonder de dure onderzoeksmethodes.
Er is alleen wel een probleem.
Hoe goed sommige neuromarketing technieken ook werken, je dient alles eerst te testen. Dit testen kun je online gemakkelijk doen via een A/B test.
Je toont dan dezelfde pagina in twee varianten.
Variant A is het origineel. Variant B toont de pagina met een kleine aanpassing. Na verloop van tijd kun je dan zien welke variant het beste werkt.