Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Neuromarketing Uitleg

Laat neuromarketing je gids zijn naar diepere klantinzichten en effectievere marketinginitiatieven. Begrijp hoe het brein werkt en maak verbinding op een niveau dat aanzet tot actie.

Wat is neuromarketing? – De betekenis

Eigenlijk is neuromarketing een onderzoeksvorm waarbij je via een EEG of fMRI analyseert hoe geslaagd een bepaalde marketingcampagne is geweest. Je onderzoekt hoe het brein reageert. En dan met name het reptielenbrein.

Tegenwoordig zien we neuromarketing meer als verzamelnaam voor alle technieken uit de marketing psychologie.

Hoe werkt neuromarketing?

Neuromarketing werkt op basis van breinonderzoek. Een persoon krijgt eerst verschillende plakkertjes op zijn hoofd geplakt. Vervolgens word zijn hersenactiviteit gemeten wanneer het bijvoorbeeld een reclamespotje bekijkt.

Dit gebeurt door de zogenaamde gebeurtenis-gerelateerde potentialen (ERP’s) te meten. De ERP’s zijn elektrische impulsen in de hersenen die optreden als reactie op bepaalde stimuli.

Deze ERP’s kunnen dan geanalyseerd worden om vervolgens een conclusie te trekken over de doeltreffendheid van het spotje.

Andere technieken die vaak bij neuromarketing gebruikt worden zijn functionele magnetische resonantie beeldvorming (fMRI) en eye tracking.

fMRI

Met fMRI kun je zien welke delen van de hersenen geactiveerd worden als iemand een bepaalde stimulus ziet. Zo kun je nagaan welke emoties door je product, dienst of campagne worden opgeroepen.

Eye Tracking

Eye tracking is een techniek waarmee je kunt volgen waar iemands ogen op gericht zijn terwijl hij naar een stimulus kijkt. Zo kom je te weten welke elementen in een advertentie of website de meeste aandacht trekken.

Bij neuromarketing gaat het niet alleen om het gebruik van nieuwe en fancy onderzoekstechnieken, maar ook om het toepassen van psychologische kennis op marketingproblemen.

Kijken we naar hoe wij neuromarketing toepassen, dan blijven wij weg van de dure onderzoeksmethodes en gebruiken we vooral de technieken die al eens getoetst zijn.

Natuurlijk krijg je met de onderzoeksmethodes meer informatie, maar dit neemt niet weg dat jij neuromarketing niet kunt toepassen, zonder de dure onderzoeksmethodes.

Er is alleen wel een probleem.

Hoe goed sommige neuromarketing technieken ook werken, je dient alles eerst te testen. Dit testen kun je online gemakkelijk doen via een A/B test.

Je toont dan dezelfde pagina in twee varianten.

Variant A is het origineel. Variant B toont de pagina met een kleine aanpassing. Na verloop van tijd kun je dan zien welke variant het beste werkt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Ik snap het helemaal. Ik was 19 toen ik de KvK uitliep. Wat begon als een kleinschalig project tijdens mijn opleiding psychologie, groeide uiteindelijk uit tot een bedrijf met meerdere locaties.

Maar daar begon het niet…

Ik ben zo vaak op mijn plaat gegaan dat ik het totaal niet meer zag zitten. Ik had een weekendkrantenwijk naast mijn bedrijf en kon nog amper (of soms zelfs helemaal niet) mijn hypotheek betalen. Ik verloor vrienden, sloeg vakanties over en werkte alleen maar harder, zonder dat ik dit in mijn omzet terugzag.

Ik heb zo lang en zo vaak dat stemmetje gehoord van ‘Sebas, kap er toch mee’. Maar als je passie of droom groot genoeg is… dan ga je door. En dat heb ik gelukkig gedaan. Ik heb durven investeren op een moment waarop ik het zelf niet meer zag. Investeren in nieuwe kennis, hulp en advies.

Drie jaar later bestond het bedrijf uit meerdere coaches en locaties door heel Nederland. Ik ken dus beide kanten: van opgeven tot eindelijk het gevoel hebben dat je niet alleen het ondernemersspel doorhebt, maar zelfs aan het winnen bent.

En dat gun ik iedereen.

Hoe ik je kan helpen?

👉 Businesscoach programma De Switch

Speciaal voor dienstverlenende ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

👉Masterclass ‘3-staps Klantenplan

Volg de online masterclass, kies voortaan je eigen klanten en vind in 3 stappen je eigen koers naar meer vrijheid, winst en plezier.

👉 Gratis Handboek ‘5 Sleutels voor Groei’

De sleutels die mij en samen met mij tientallen andere ondernemers een bedrijf hebben opgeleverd van 100K en ver daarboven.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.

Marketingboek 5 Groeisleutels

Voor jou, ons gratis handboek

Je ontdekt de manier van ondernemen die je rust, focus en plezier geeft. Een manier waarbij je zelf kiest met welke klanten je werkt. 👇

Marketingboek 5 Groeisleutels

Waar kunnen we het handboek naar toe sturen?

Krijg de brochure gratis in je inbox

Je krijgt alle informatie en zit nergens aan vast.