Logo Internet Marketing Bureau IMGemak

Kies je nichemarkt, begin met Niche Marketing en versla je concurrenten

Sebastiaan Hendriks   |   6 reacties   |   Laatste aanpassing op: 17-01-2018   |   

Een nichemarkt?

Elke ondernemer zonder focus is als een frontlinie bewapend met een musket. Men blijft schieten met hagel in de hoop iets te raken. Dat deze strategie niet de meest effectieve is, mag duidelijk zijn.

Het grote voordeel als jij met Niche Marketing begint en dit artikel leest:

  • Je hebt minder concurrenten: Op een slimme manier zul jij je doelgroep verkleinen, maar het aantal klanten aanzienlijk vergroten
  • Je verlaagt jouw marketingkosten: Met niche marketing richt jij je niet op de massa, maar enkel op jouw “nieuwe” klanten
  • Jouw klanten zijn makkelijker te vinden: Gebruik jij de technieken uit dit artikel dan zul straks precies weten waar jouw nieuwe klanten zich nu (nog) bevinden.
  • Jouw klanten worden loyaler: Door geen “manusje van alles” te zijn, maar een expert in jouw vakgebied, zul je je klanten verslaafd maken.

TIP!
Heb je straks na het lezen jouw nichemarkt gekozen? Gebruik dan je nieuwe kennis om te beginnen met bloggen en het schrijven van seo teksten voor een effectieve internet marketing strategie!

“Niche” Betekenis – Wat betekent een niche?

Een nichemarkt, vaak aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein, afgebakend en bewerkbaar deel van een markt. Nichemarkten kennen minder concurrentie dan de hoofdmarkt; sommige nichemarkten kennen zelfs maar één aanbieder. Er zijn vele nichemarkten te bedenken. Zo is internet marketing een nichemarkt van marketing en zoekmachine optimalisatie weer een nichemarkt van internet marketing.

1# Je Nichemarkt betekenis geven in een bestaande markt

Je kunt proberen jouw product te verkopen in een geheel nieuwe markt. Uiteraard is het mogelijk om een nieuwe markt aan te boren. Dit kan zelfs zeer succesvol uitpakken wanneer er vraag naar is.

Toch adviseer ik je eerst naar een niche te zoeken binnen een bestaande markt.

Het is een goed idee een niche te vinden in een markt die zijn succes al bewezen heeft. Bijvoorbeeld een product als “afvallen na zwangerschap”. Afvallen is een succesvolle markt, maar met zeer veel concurrentie. Door jouw doelgroep te verkleinen naar “nieuwe moeders” heb je zojuist jouw nichemarkt bepaald.

2# Je niche producten kiezen

Een markt wordt pas succesvol als je er meerdere producten kunt verkopen aan dezelfde klanten. Als je een specifiek niche product hebt, bijvoorbeeld “afvallen na zwangerschap” zal je verkoop beperkt zijn.

Je kunt namelijk hetzelfde product, of een aanverwant product niet meerdere keren verkopen aan de “nieuwe moeder”. Kies daarom altijd voor een niche waarbij je meerdere producten aan dezelfde klanten kunt verkopen.

Nichemarkt Moeders

3# Je nichemarkt onderzoeken en de behoefte bepalen

Je nichemarkt moet een markt zijn waarvoor mensen bereid zijn te betalen.

Als jij je richt op “hoe was ik mijn auto” zal de kans groot zijn dat mensen jouw product niet kopen.

Waarom niet?

De behoefte aan een oplossing is niet zodanig groot dat mensen ervoor willen betalen.

Als jij je richt op “hoe krijg ik mijn ex terug” zul je sneller verkopen realiseren aangezien de behoefte groter is.

Stop even….

Deze stap is belangrijker dan je denkt.

In de praktijk zien we dat het bepalen van de behoefte vaak overgeslagen wordt.

Wij ondernemers hebben er een handje van om te denken dat onze klanten behoefte hebben aan onze producten en niet aan het resultaat dat deze producten leveren.

Zo is de klusser eigenlijk, in eerste instantie, niet op zoek naar bijvoorbeeld een boormachine, maar, in dit voorbeeld , naar een apparaat dat gaten in de muur boort.

Snap je wat ik bedoel?

4# De juiste fase kiezen voor jouw nichemarkt

Elke (online)consument doorloopt, voordat deze iets koopt, enkele fasen. Bij elke fase horen vragen. Hoe verder in het proces de consument is, hoe specifieker de vragen en hoe groter de verkoopkans.

Fase 1 Probleemherkenning

De meeste bedrijven stappen in bij deze fase. In deze fase heeft de consument net bepaald dat deze een vraag of behoefte heeft.

Denk bijvoorbeeld aan iemand die niet meer tevreden is over zijn auto. Aangezien hij nog niet weet of hij de auto wil verkopen, spuiten, inruilen of wassen, zoekt hij op de zoekterm “auto”.

Met meer dan 33 duizend zoekopdrachten per maand aast elk bedrijf dat maar met auto’s te maken heeft op dit zoekwoord!

Onbegrijpelijk.

Onbegrijpelijk wanneer je bedenkt dat je bezoeker nog lang niet aan kopen toe is.

Vergeet ook niet dat hoe breder jouw zoekwoord is, hoe breder je publiek. Zo kan ook je buurjongetje op de zoekterm auto zoeken, maar dan geïnteresseerd zijn in informatie voor zijn spreekbeurt.

Zorg dat je slimmer omgaat met zoekwoorden om je concurrenten te slim af te zijn.

Fase 2 Informatie Verzamelen

De consument die driftig op zoek was naar informatie over zijn auto begint steeds meer informatie te verzamelen en is zich langzamerhand aan het voorbereiden om naar fase 3 te gaan. Hij heeft de informatie verzameld, weet nu waar zijn behoefte ligt en is klaar om een keuze te maken.

Fase 3 Vergelijken en Keuze Maken

In deze fase bepaalt de consument of hij een product/dienst nodig heeft en door gaat naar fase 4 of afhaakt zonder iets te kopen.

Fase 4 Vinden van Aanbieders

De vorige fase heeft veel duidelijkheid gegeven. De consument weet nu wat hij wil en gaat specifiek op zoek.

De brede zoekwoorden, met de meeste zoekopdrachten per maand, zijn veranderd in long tail zoekwoorden. De zoekwoorden zijn specifiek en de consument is klaar om te kopen. In deze fase zoekt men dus bijvoorbeeld niet meer naar internet marketing, zelfs niet meer naar internet marketeer, maar naar internet marketeer Tiel.

Fase 5 Kopen of Niet Kopen

Elke consument lijkt na fase 4 weer terug te vallen naar fase 3. De voor- en nadelen worden vergeleken en er wordt wederom bepaald of men het product of de dienst echt nodig heeft.

In deze fase word jij als aanbieder vergeleken met andere aanbieders. Dit is je laatste kans om de consument te overtuigen dat hij of zij jouw product of dienst nodig heeft.

5# Domineer in je nichemarkt

Wat veel mensen vergeten is dat bijna elke vorm van marketing (als je het goed doet) een vorm van niche marketing is. Als jij je met je marketing richt op een specifieke doelgroep maak jij effectief gebruik van een niche(markt). Wat echter het gros van de bedrijven doet, is zich richten op een zo breed mogelijk publiek.

Als je beperkt bent in je marketing budget of de middelen die je kunt inzetten, waarom ga je dan de breedte in?

De laagste drempel voor de keuze van een consument is de prijs, als er niets anders is om de vergelijking aan te gaan, zal het grootste deel voor het goedkoopste alternatief gaan. Vechten tegen de moordende concurrentie heeft dus geen zin, zeker niet als je het om de prijs doet!

Slimme niche marketing verhoogt jouw tarieven!

In plaats van het focussen op 1 of 2 segmenten van de markt kun je met een nichemarkt een duidelijk verschil maken.

Waarom zou je de strijd aangaan om de goedkoopste als jij de beste kunt zijn?

Waarom jagen op het grote publiek als jij de leider kunt zijn?

Hoe unieker en gerichter jouw bedrijf is, hoe lager je concurrentie.

Hoe lager je concurrentie, hoe specifieker en unieker jij wordt. En hoe unieker jij bent, hoe minder belangrijk de prijs wordt.

Klinkt goed…toch?

Let wel op!

Jouw nichemarkt mag best concurrentie hebben. Als je geen concurrenten hebt is de kans groot dat er geen vraag is in die markt, of ik moet je feliciteren met een gat in de markt ;-).

Als enkele concurrenten zich op de nichemarkt begeven, dan weet je dat deze markt converteert. Er zijn tenslotte meerderen die er hun brood in verdienen.

#6 Je niche klant kiezen in plaats van je doelgroep

Het moeilijkste van niche marketing is het begin.

Natuurlijk ben je bang dat je klanten gaat mislopen, je doelgroep wordt tenslotte kleiner.

Waar je vroeger de hele markt had om te bestormen, heb je nu nog maar een klein deel.

Focussen op een nichemarkt betekent jouw markt specificeren. Het betekent het verschil tussen klant en doelgroep. En hoe vervelend ook, niet iedereen is jouw klant.

Leer je klant kennen, weet welke mensen jouw product kopen, weet wat je niche is!

# 7 Je huidige klanten jouw niche laten bepalen

Bekijk je huidig klantenbestand. Iemand is klant bij jou geworden omdat jouw product of dienst voldeed of voldoet aan zijn of haar behoefte. Deze behoefte en klanten zijn belangrijk om jouw nichemarkt te bepalen.

Verplaats je in je klanten.

Wie zijn ze, waar ligt hun behoefte en waarom hebben ze voor jou gekozen?

Denk eraan, je kunt niet iedereen als doelgroep hebben. Wees ook niet bang als jouw niche enkele vormen van concurrentie heeft. Er is niks mis met wat concurrentie. Sterker nog, concurrentie betekent dat er geld te verdienen is.

Het Echte goud van een goede nichemarkt

Als jij niche marketing serieus neemt en echt stappen onderneemt om jouw niche te specificeren dan ga jij meer verkopen realiseren, dat garandeer ik je.

Nog niet overtuigd?

Denk even terug aan de laatste keer dat je boodschappen hebt gedaan.

Je stond voor het koffievak, op zoek naar koffie.

Tijdens het pakken van een pak koffie zie je in je ooghoeken die overheerlijke koekjes staan.

Voor je het weet sta je bij de kassa, niet alleen je pak koffie, maar ook de koekjes af te rekenen.

Dit komt omdat je het slachtoffer bent geworden van goede niche marketing. Elke afdeling in de supermarkt kan gezien worden als een niche.

De koffieafdeling is ingericht voor de niche “koffie drinkers”. De kracht van deze indeling is de relevantie. Zo weten supermarkten dondersgoed dat koffiedrinkers graag een koekje bij de koffie hebben.

De 3 dingen waar je rekening mee moet houden voor het kiezen van je nichemarkt

1. Onderzoek je niche

Voordat je in het diepe springt, gun jezelf wat tijd. Onderzoek je niche. Ga de interactie aan met je klanten. Verdiep je in hun behoefte, ontmoetingsplekken, favoriete tv zenders, favorieten websites, communicatie stijlen, beroepen, bestedingspatronen etc.

2. Plan vooruit

Het overstappen naar een niche kost tijd. Ga dus effectief met je tijd om! Om je tijd zo effectief mogelijk in te zetten, zul je een plan moeten maken. Je kent je klanten, hun ontmoetingsplekken, favoriete website etc.. Je weet dus nu hoe jij je niche kunt benaderen. Plan elke stap vooruit. Ik weet het, ik ben ook geen liefhebber van het schrijven van plannen, maar geloof me, het gaat je helpen.

3. Geef je (niche) klanten wat ze willen

Geef ze wat ze willen! Hoe simpel het ook klinkt, het precies aanbieden van datgeen wat je klant wil, is de moeilijkste opgave die wij als ondernemers hebben. Je zult al je oogkleppen af moeten doen en bij elke stap die je zet de behoefte van je klant in je achterhoofd moeten houden. Dit betekent soms ook, schrappen van producten!

En.. klaar voor een nichemarkt?

Heb jij al een goede nichemarkt gevonden of ben jij van plan je markt te verkleinen tot een goede niche? Ik ben benieuwd! Ik wil graag jouw ervaringen horen en zou het super vinden als je dit artikel deelt met je netwerk!

Deel met jouw netwerk

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Cursus SEO teksten schrijven met focus op je klanten

SEO teksten leren schrijven,

met de focus op je klanten?

Deel met jouw netwerk

Over de auteur

Sebastiaan Hendriks

Sebastiaan is de strategisch partner van opdrachtgevers en verslaafd aan zijn notitieblokken. De mooiste ideeën ontstaan bij Sebastiaan spontaan. Sebas is dan ook het stuiterballetje op kantoor. De marketeer die nooit stil zit, doorslaat in de cursussen, boeken en blogs die hij volgt en gek is van de psychologie.

6 reacties

  1. Nathan Veenstra op 11/10/2017 om 14:17

    Nu ben ik even benieuwd Sebastiaan: wat is jouw niche?

    • Sebastiaan op 11/10/2017 om 14:19

      Wij richten ons vooral op bedrijven in de (zakelijke) dienstverlening.

      • Bianca op 19/10/2017 om 00:29

        Dat is toch ook vrij breed?

        • IMGemak op 19/10/2017 om 08:57

          Klopt Bianca. Je kan het wellicht ook niet echt een niche noemen in ons geval. Wel hebben we stappen gezet om een markt te verkleinen.

  2. Debora op 01/04/2018 om 08:51

    Ik richt mij op de ondernemer die zelf zijn leefstijl heeft aangepast en weet hoe lastig dat is. En de uitkomst hiervan de energie, fitheid, vrijheid, gezondheid, productiviteit, tevredenheid, zelfvertrouwen en blijdschap, zijn medewerkers ook gunt! Want een mens is immers meer dan alleen zijn werk.

    • Ilse van Schaik op 05/04/2018 om 14:01

      Wat een mooie doelgroep/markt om je op te richten. Ik denk dat je, vooral in deze tijd van ongezonde voeding, hoge prestatiedruk, weinig tijd voor jezelf en een eventueel gezin, heel veel kunt betekenen voor deze medewerkers.

Laat een reactie achter