Internet Marketing Gemak Logo

Online ondernemen

Ontdek hoe je slimmer online kunt ondernemen. Ontdek welke fouten er veel gemaakt worden en met welke stappen jij het internet op zijn slimst benut.

Afbeelding van een vrouw met laptop

De basis

cATEGORIE:

Ondernemen > Online

Wat is online ondernemen?

Via online ondernemen run je geen fysiek bedrijf, maar verkoop je (in de meeste gevallen) digitale producten. Toch hoeft online ondernemen niet alleen te gaan om digitale producten of een “digitaal bedrijf”

Online ondernemen kan ook als extra verdienmodel worden ingezet en het runnen van een webshop kan al gezien worden als vorm van het ondernemen via het internet.

Wat is een online ondernemer?

Bij SEO draait het om de match tussen de zoeker en de beschikbare informatie. Aan jou de schone taak om aan de zoekmachine aan te tonen dat jij de beste informatie voor de zoeker hebt.

Naast de beste informatie draait het om het gebruiksgemak. Hoe gemakkelijk maak jij het een zoeker om antwoord te vinden op hun zoekvraag?

Heb jij hun intentie goed begrepen, snap je écht waar ze naar op zoek zijn?

Maak je gebruik van een prettige opmaak, ondersteunende media en heb je er alles aan gedaan om het de zoeker zo gemakkelijk mogelijk te maken?

SEO is niet het volproppen van je teksten met talloze zoekwoorden of het scoren van de groene bolletjes bij je SEO plug-in.

SEO draait niet om de zoekmachine, maar om de zoeker.

Hoe kun je het beste online ondernemen?

Er is (helaas) geen gouden formule waarmee je zeker weet dat je op een slimme manier aan het online ondernemen bent.

Toch hebben we in de afgelopen jaren talloze modellen en technieken de revue zien passeren waar we allemaal van kunnen leren.

Bij het online ondernemen gaat het er vooral om, om ieder dag een beetje beter te worden.  Hoe je bepaalde veelgemaakte fouten voorkomt en wat je kan helpen om het internet slimmer te benutten behandel ik allemaal in de video.

Na de video leg ik je stap voor stap uit waar je het beste op kunt letten en via welke strategieën je het meest uit je online onderneming haalt.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met een handige video

Stap 1: Bepaal je focuspunt

Wat is jouw focuspunt? Stop met het doen van alle acties tegelijk. Geef jezelf een doel. Een punt en houdt je focus vast.

Elke beslissing die je nog maakt, weeg je af tegen je focuspunt. Dient dit mijn doel? Geen duidelijke JA? Dan NIET doen.

Stap 2: Vermijd de social trap

Natuurlijk kun je meer klanten krijgen via Facebook. Via LinkedIn. Via Instagram. Maar, dit lukt alleen als je weet wat je doet.

Stop met het volgen van de hype omdat andere zeggen dat het werkt. Ja, het werkt ook. Maar je hebt maar 24 uur in de dag.

Bouw aan digitaal vastgoed. Zorg dat je groot maakt wat van jou is. Gebruik social media, maar geef het niet al je energie. Het kan zo over zijn.

Denk aan Hyves. Twitter.

Stap 3: Zorg voor WebFlex

Jouw website is hetzelfde als vastgoed. Het bouwt waarde op gedurende de tijd. Tenminste, als je er goed voor zorgt.

Zorg dat je de techniek uit je website haalt en gebruik een programma als bijvoorbeeld Webnemer om je website met de tijd mee te laten gaan en continu te laten groeien.

Heb je voldoende flexibiliteit en zit je niet vast aan de techniek of de ondersteuning van een webdesigner dan kun je echt groeien.

Stap 4: Zorg voor een tripwire

Maak een tripwire of aanvullend product.

Wat is een tripwire?

Een tripwire is een kleine aankoop die je kunt gebruiken om je klanten de eerste stap te laten zetten. Bijvoorbeeld een proefverpakking, proefles, kleine deel van de cursus, eerste analyse.

Het kan ook een aanvulling zijn die je direct kunt gebruiken als Upsell.

Stel: ik heb een website die zich vooral richt op het verkopen van tosti-ijzers. Waarom zou ik dan niet direct een e-book van € 4,95 verkopen met de 38 lekkerste tostirecepten?

Geloof me, dit voelt wellicht op dit moment (nog) niet als de juiste strategie, maar dit gaat wel het verschil maken.

Waarom?

Dit heeft te maken met het creëren van een marketing funnel en sales funnel. Twee funnels die je tezamen als je online groeiversneller kunt zien.

Stap 5: Zorg voor een groeiversneller

Een groeiversneller is een kleine aankoop die puur bedoeld is om gratis te adverteren.

Hoe dat werkt leg ik je later uit.

Laten we het eerst over jouw groeiversneller hebben.

Welk klein product kun jij verkopen bij dat wat jij al verkoopt?

Bedenk een product (het liefst digitaal) met veel marge, maar een laag aankoopbedrag.
Hoe laag dit bedrag moet zijn hangt af van je branche, maar zorg dat het nog om een ‘impulsaankoop’ gaat.

Een e-book. Template pakket. Calculator. Voorbeeld. Cases studies. Creëer waarde en maak het niet te duur.

Heb je dit bedacht, ga dan verder met stap 6.

Stap 6: Start met “Gratis” adverteren

Wat wil je uiteindelijk verkopen? Zorg dat je in deze stap een campagne opzet die je bezoekers naar de eerste stap in je funnel stuurt.

Bijvoorbeeld een pagina over hoe handig jouw product is. Of een pagina die een probleem oplost die jij ook oplost via jouw dienst.

Zeker wanneer je een dienst verkoopt werkt dit goed. Kijk hoe jij een groot probleem kan oplossen, met slechts een kleine aankoop.

Doe je dit goed, dan adverteer je als het waren gratis. Je betaalt voor je bezoekers, maar genereert ook omzet.

Hoe dat werkt leer ik je in stap 7.

Stap 7: Maak je Sales Funnel

In de vorige stappen heb je een fundering gecreëerd en het idee van gratis adverteren ontdekt. Nu is het tijd dat je alles in werking zet via je Sales Funnel.

Als we het voorbeeld van het tosti-ijzer nemen en het e-book vol met 38 tostirecepten, wat is dan een logisch vervolgstap?

Iemand die googelt op ‘tostirecepten’ (waar ruim 2.900 keer op wordt gezocht) komt op jouw Groeiversneller terecht (jouw e-book met recepten), koopt jouw e-book, welke producten kun je dan vervolgens aanbieden?

Stap 8: Word een ster in online marketing

Wil je slim ondernemen verdiep je dan in de online marketing. Zorg dat je 2 a 3 activiteiten uitzoekt die je keer op keer blijft herhalen.

Probeer niet alles tegelijk te doen, maak een keuze en doe het goed.

Benieuwd met welke activiteiten jij slimmer online kunt ondernemen? Neem eens een kijkje bij de volgende gidsen:

Meer inzicht

Betere uitstraling

Vond je dit al toffe informatie?

Wij hebben nog veel meer te delen...