Wat is e-learning? | Uitleg in begrijpelijke taal

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is e-learning?

E-learning is een vorm van leren die online plaatsvindt, meestal via een computer of een mobiel apparaat. Het kan gebruikt worden voor zowel formeel als informeel leren, en het kan in eigen tempo of onder leiding van een docent.

E-learning kan verschillende soorten inhoud bevatten, zoals tekst, afbeeldingen, audio, video en interactieve elementen.

De voordelen van e-learning

Een e-learning maken heeft veel voordelen en zal de komende tijd alleen nog maar in populariteit toenemen.

Een paar van de grootste voordelen op een rijtje.

Flexibiliteit

E-learning is flexibel omdat het altijd en overal gedaan kan worden. Alles wat je nodig hebt, is een computer of een mobiel apparaat en een internetverbinding. Ook voor de trainer is e-learnig flexibel omdat er gemakkelijk een extra module, video of werkboek aan de cursus toegevoegd kan worden.

Kosteneffectief

E-learning is vaak kosteneffectiever dan traditioneel klassikaal leren omdat er geen reis- of verblijfskosten zijn. Daarnaast hoeft er geen ruimte gehuurd te worden en de docent die de cursus geeft hoeft ook niet keer op keer betaald te worden. Bovendien kunnen online cursussen in één keer aan een groter publiek worden gegeven.

Schaalbaar

Een van de grootste voordelen van e-learning is toch wel dat het enorm snel schaalbaar is. Hoeveel deelnemers jij ook in je online training hebt, er is geen plafond.

Wij hebben inmiddels talloze ondernemers geholpen met het opzetten en promoten van hun online leeromgeving. En waar je bij een normale training misschien 5 of 10 mensen kunt trainen, hebben deze ondernemers inmiddels duizenden mensen getraind via hun e-learning.

Wanneer wordt e-learning ingezet?

E-learning of een online leeromgeving kan voor talloze doeleinde worden ingezet. Het ligt in eerste instantie aan de vorm waar voor gekozen is en het doel.

Extra verdienmodel

In veel gevallen starten ondernemers met het bieden van een online cursus om een extra verdienmodel te creëren.

Het verkopen van een e-learning programma kan zeer lucratief zijn omdat het jou maar 1 keer tijd kost om een online cursus te maken.

Onboarding

Als bedrijf kun je e-learning inzetten om op een kosteneffectieve manier je personeel in te werken. Nieuwe medewerkers kunnen dan in hun eigen tempo en in de eigen tijd de stof tot zich nemen.

Het kan voor bedrijven ook een kosteneffectieve manier zijn om deze training te geven, omdat er geen reis- of verblijfskosten hoeven te worden betaald.

Klantloyaliteit

E-learning kan ook ingezet worden om de relaties met klanten langer vast te houden. Deze vorm van e-learning wordt veel gebruikt door SAAS bedrijven of bedrijven die software verkopen. Door middel van de e-learning leert de gebruiker de software op een efficiënte manier te gebruiken.

Welke vormen van e-learning zijn er?

Een e-learning hoeft niet per definitie los aangeboden te worden. Een online leeromgeving kan ook ter uitbreiding aangeboden worden.

Zo bestaan er drie manieren van leren.

Synchroon leren

Bij synchroon leren zijn leerling en docent tegelijkertijd online. Het voordeel van deze vorm van leren is dat de interactie tussen leerling en docent zo goed als mogelijk bewaakt wordt.

Deze vorm van leren heeft echter ook een aantal nadelen.

Het grootste nadeel is dat zowel de leerling als de docent op hetzelfde moment beschikbaar moeten zijn, wat moeilijk te coördineren kan zijn. Bovendien kan deze vorm van leren behoorlijk veeleisend zijn, omdat het in real time plaatsvindt. Een technische storing of even geen internet en je hangt.

Asynchroon leren

Bij asynchroon leren zijn leerling en docent niet tegelijkertijd online. Deze vorm van leren is flexibeler omdat de leerling de cursus in zijn eigen tempo kan volgen. Toch is er nog wel interactie met de docent. Bijvoorbeeld via chat, e-mail of een vraag en antwoord uurtje.

Het voordeel van asynchroon leren is dat het flexibeler is en gemakkelijker kan worden aangepast aan de behoeften van de leerling. Bovendien leidt deze vorm van leren vaak tot dieper begrip omdat de leerling meer tijd heeft om de stof te verwerken.

Het nadeel van asynchroon leren is dat het meer zelfdiscipline van de leerling vraagt. Er is geen directe interactie met andere deelnemers of de docent.

Gemixt leren

Blended learning is een combinatie van zowel synchroon als asynchroon leren. Dat wil zeggen dat de leerling zowel een online als een offline training volgt. Bijvoorbeeld een e-learning cursus gevolgd door een face-to-face training.

Het voordeel van blended learning is dat het, het beste van twee werelden biedt: de flexibiliteit van asynchroon leren gecombineerd met de interactiviteit van synchroon leren.

Het nadeel van blended learning is dat het vrij veeleisend kan zijn om te organiseren, omdat het coördinatie vereist tussen verschillende soorten docenten, locaties en roosters.

Onze e-learning volgen?

Zelf inspireren we inmiddels dagelijks honderden ondernemers met onze e-learning. Op mijn.imgemak.nl vind je talloze online cursussen. Van het opzetten van een sterk merk, het viraal gaan op social media tot het maken van je website.

Ik zou zeggen, neem eens een kijkje.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan