Wat is e-commerce? Een uitleg in begrijpelijke taal

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is e-commerce?

E-commerce is het kopen en verkopen van goederen en diensten met behulp van het internet als transactiemedium. Hieronder vallen fysieke transacties zoals het online bestellen van producten op een e-commercewebsite, het telefonisch kopen van kaartjes voor een voorstelling of museum, of het betalen van rekeningen via een geautomatiseerd betalingssysteem.

De term “e-commerce” werd eind jaren negentig voor het eerst gebruikt als een manier om zakelijke activiteiten te beschrijven waarbij goederen of diensten via het internet worden uitgewisseld.

Wat valt er allemaal onder e-commerce?

E-commerce omvat elke activiteit waarbij goederen en diensten via internet worden verkocht, gekocht, overgedragen of uitgewisseld.

Dit kan gaan om online winkelen via een webshop, het bieden via een online veiling of het direct kopen van diensten. Eigenlijk valt iedere online transactie onder de noemer e-commerce. Denk daarbij ook aan het boeken van een vakantie, het verkopen op marktplaats of het verkopen van een e-learning of andere digitale producten.

Wat zijn de voordelen van e-commerce?

Het grootste voordeel van e-commerce is het gemak dat het jou en klanten biedt.

Consumenten hoeven niet langer fysiek een winkel te bezoeken of in de rij te staan om aankopen te doen. Dit scheelt de klant tijd en jou kosten voor een pand of personeel.

E-commerce stelt bedrijven ook in staat om hun bereik te vergroten en gemakkelijker hun diensten of producten over de hele wereld aan te bieden.

Wat zijn de nadelen van e-commerce?

Het nadeel van e-commerce ten opzichte van een fysieke winkel is als eerste de klantbeleving. Wil je online je producten verkopen zorg er dan voor dat je de klanten een juiste beleving biedt.

Zie je webshop of site als een online winkel. Een winkel met gangpaden, een slimme schapindeling en een juiste looproute.

Hoe kan ik beginnen met e-commerce?

Wil je beginnen met e-commerce dan moet je eerst een keuze maken of je fysieke producten, online producten of een combinatie wilt verkopen.

Je kunt ook starten met een vorm van e-commerce door te beginnen met affiliate marketing of dropshopping.

Wil je liever alles via je eigen platform verkopen, maak dan een keuze tussen welke producten je wilt aanbieden.

Fysieke producten

Kies je ervoor om fysieke producten te verkopen dan heb je een andere aanvliegroute. Het is dan belangrijk dat je nadenkt over de volgende onderdelen.

  • Productkeuze
  • Leveranciers
  • Verpakking
  • Verzending
  • Opslag

Online producten

Wil je digitale producten verkopen, zoals een e-book of online cursussen dan kun je al vrij snel starten. Je hebt dan niet (per definitie) te maken met leveranciers, verpakkingsmateriaal of verzending. Ook hoef je geen opslag te hebben en zal je marge aanzienlijk hoger zijn.

E-commerceplatform kiezen

Online zijn worden er talloze e-commerceplatformen aangeboden. Zelf maken wij gebruik van Wordpress en WooCommerce. Voor ondernemers die direct hun webshop online willen hebben en willen starten met e-commerce hebben we Webnemer Shop.

Jij kunt dan vandaag al je webshop online hebben staan en morgen je eerste product hebben verkocht.

Betaalprovider kiezen

De laatste stap bij het opzetten van een e-commercewinkel is het kiezen van een betalingsprovider. Met de payment provider (ook wel PSP genoemd – Payment Service Provider) kun je betalingen van klanten ontvangen.

Richt jij je op de Nederlandse markt dan kun je het beste gebruikmaken van Mollie.

E-commerce funnels inrichten

Of je nu fysieke goederen of online producten verkoopt, een goede webshop maakt gebruik van e-commerce funnels. Dit is een funnel dat is gericht op het verhogen van conversieratio en gemiddelde klantwaarde.

In de video leg ik je alles uit.

Extra tips voor meer online verkopen

Heb je eenmaal je webshop live gebracht, kijk dan nog eens kritisch naar de belangrijkste pagina’s. Verdiep je in het consumentengedrag en onderzoek wat een klant kan helpen (of tegenhouden) bij het kopen van een product.

Ga ervoor

Hopelijk heb ik je een beeld kunnen geven waar e-commerce voor staat en hoe je gemakkelijk kunt beginnen.

Heb je eenmaal je webshop live staan, start dan zo snel mogelijk met het verzamelen en e-mailadressen en het inzetten van email marketing. Ga vervolgens aan de slag met de online marketing en de promotie van je shop.

Succes.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan