Dag 1 | Bepaal doelgroep en soort bedrijf
Voordat je begint, is het belangrijk om je doelgroep en het type bedrijf dat je wilt starten te bepalen. Wil je een webshop beginnen of vanuit huis gaan werken? Wat is jouw branche en wie zijn je potentiële klanten?
Heb je meerdere ideeën voor je bedrijf, of is het al kraakhelder hoe je eigen zaak eruit zal gaan zien? Wanneer je een eigen bedrijf begint, is het hebben en vasthouden van focus je belangrijkste goed.
Zeker als je een eigen bedrijf start zonder geld of juist investeerders nodig hebt. Zorg dat je haarscherp voor ogen hebt wie je klanten zijn, wat voor ondernemer je verwacht te zijn en welk bedrijf het beste bij jou past.
Dag 2 | Bedenk een bedrijfsnaam en schrijf je in bij de KvK
Een pakkende bedrijfsnaam is essentieel. Zodra je een naam hebt gekozen, schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel (KvK). Deze inschrijving is noodzakelijk om officieel als ondernemer te worden erkend. Let wel op dat als je start als zzp’er je ook voor de belastingdienst en de overheid als ondernemer wordt gezien. Dit betekent dat je te maken krijgt met nieuwe regels omtrent de belasting en wetgeving.
Dag 3 | Schrijf een (klein) ondernemingsplan
Een ondernemingsplan helpt je om je doelen en strategieën op papier te zetten. Het hoeft niet uitgebreid te zijn, maar het moet je helpen om je bedrijfsidee vorm te geven. Al bestaat je plan uit een enkel A4’tje. Zet in ieder geval een omschrijving van je bedrijf, je klanten en de komende acties neer.
Omschrijf je bedrijf en de uitdagingen die je verwacht tegen te komen. Hoe meer structuur en focus jij hebt in de acties die je doet, hoe betere ondernemer je zult worden.
Dag 4 | Zorg voor inzicht in de kosten
Om je bedrijf te starten, moet je inzicht hebben in de kosten. Denk aan investeringen, marketing en dagelijkse uitgaven. Maak een overzicht om een beter beeld te krijgen van je financiële behoeften. Wil je beginnen zonder geld, een eigen bedrijf starten vanuit huis en bepaalde rechtsvorm kiezen? Ieder bedrijf kost geld. En zeker in de opstartfase kom je kostenposten tegen die je eerder niet verwacht had.
Zorg dat je onderzoek doet in de kosten die erbij komen kijken om je eigen zaak te beginnen.
Dag 5 | Bepaal je product of dienst
Wat ga je aanbieden aan je klanten? Bepaal welk product of welke dienst je wilt leveren en zorg ervoor dat het aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Maak je aanbod in het begin nog niet te groot. Al start je met enkele product of slechts een dienst. Ieder bedrijf is ergens begonnen.
Dag 6 | Bepaal je uurtarieven of prijzen
Om winstgevend te zijn, is het belangrijk om je uurtarief of prijzen vast te stellen. Houd rekening met je kosten, concurrentie en de waarde van je producten of diensten.
Denk niet dat zolang jij de goedkoopste bent je automatisch klanten krijgt.
Dag 7 | Regel je boekhouding
Een goede boekhouding is cruciaal voor elk bedrijf. Zorg ervoor dat je een overzichtelijke administratie hebt en dat je op de hoogte bent van belasting- en boekhouddocumenten. Kies je voor een online boekhoudpakket of doe je het eerst in Excel? Maak het je in het begin nog niet te moeilijk, maar zorg wel dat je het geregeld hebt.
Dag 8 | Zorg voor een logo en huisstijl
Een professioneel logo en een goed ontworpen huisstijl helpen bij het creëren van een herkenbare en betrouwbare uitstraling voor je bedrijf. Je kunt natuurlijk altijd je huisstijl laten maken, maar tegenwoordig zijn er ook talloze (gratis) online tools beschikbaar.
Doe gewoon wat onderzoek en bepaal wat goed voelt.
Dag 9 | Maak je website of webshop
Een online aanwezigheid is essentieel in de huidige digitale wereld. Bouw een gebruiksvriendelijke website of webshop om je producten of diensten aan te bieden aan potentiële klanten.
Met Webnemer is dat supermakkelijk:
- Je eigen website maken
- Je eigen webshop maken
Dag 10 | Kijk in je netwerk
Je netwerk is een waardevolle bron bij het opbouwen van je bedrijf. Ga na welke connecties je hebt en welke mogelijkheden er zijn voor samenwerkingen of klanten. Benader oud-klasgenoten en collega’s, kijk naar je familie en vrienden en durf op nieuwe mensen af te stappen. Ben je open en denk je ook aan de ander dan zijn veel mensen bereid om je te helpen.
Dag 11 | Zorg voor je eerste reviews
Reviews en testimonials zijn belangrijk om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Omdat je nog bezig bent met het starten van je onderneming kun je het beste je eerste klanten een forse korting geven. Start je bijvoorbeeld als coach, bied een gratis coachtraject aan in ruil voor een eerlijke review. Wil je liever een online onderneming opstarten, geef dan je online cursus of producten weg.
Ja, dit kost je indirect geld, maar de sociale bewijskracht die je hiermee krijgt maken de kosten al snel goed.
Dag 12 | Maak een groeikalender
Een groeikalender helpt je om je doelen en mijlpalen in kaart te brengen. Plan acties en strategieën om je bedrijf te laten groeien en meet je voortgang regelmatig. Zet nu al vaste blokken in je agenda die volledig gereserveerd zijn om je bedrijf te laten groeien. Deze blokken vul je alleen met acties waarvan je weet dat het je helpt aan nieuwe klanten.
Dag 13 | Creëer een marketing funnel
Een marketing funnel is een strategie om potentiële klanten te bereiken en ze om te zetten in betalende klanten. Het is een van de krachtige instrumenten voor startende ondernemers.
Dag 14 | Werf klanten
Na al het voorbereidende werk is het tijd om klanten aan te trekken. Gebruik je marketingstrategieën en netwerk om je eerste klanten te werven.
Durf brutaal te zijn. Pak de telefoon. Benader bedrijven. Mail potentiële klanten. Start met online lead generatie.
Welke strategie je ook kiest. Je hebt nu een bedrijf, en die heeft klanten nodig.
Met dit stappenplan kun je in 14 dagen je eigen bedrijf starten en je eerste klant verwelkomen. Het vergt toewijding, planning en hard werken, maar met de juiste strategieën kun je succesvol zijn als startende ondernemer.
Staat je bedrijf, probeer dan iedere dag wat tijd vrij te maken om aan je bedrijf te werken.
Zet hem op.