Liever op Spotify luisteren? Klik hier
Neem afscheid van uurtje factuurtje
Heb je je ooit afgevraagd waarom we vaak betalen voor de tijd die iemand in een taak steekt, in plaats van voor het resultaat dat ze leveren?
Stel je voor dat je je auto naar de garage brengt.
Je hebt geen idee wat er mis is, maar je vertrouwt erop dat de monteur het probleem oplost. Aan het eind van de dag krijg je een rekening.
Dit vinden we normaal.
Maar waarom accepteren we dit niet bij iedere dienstverlener?
De Valkuil voor Coaches, Adviseurs en dienstverleners
Als coach of adviseur is het makkelijk om in dezelfde valkuil te stappen. Je rekent je klanten een uurtarief of per sessie, zonder echt na te denken over het eindresultaat dat je levert.
Maar wat als we die mindset eens zouden omgooien?
Wat als we ons zouden focussen op de transformatie die we voor onze klanten mogelijk maken, in plaats van de tijd die we erin stoppen?
Resultaat boven Tijd: Een Nieuwe Benadering
Laten we eerlijk zijn, als jij een personal trainer zou zijn die iemand binnen 10 minuten vijf kilo lichter kan maken, zou niemand zich druk maken over die 10 minuten.
Iedereen zou in de rij staan om van jouw diensten gebruik te maken!
Het gaat namelijk om het resultaat.
En dat is precies wat jij als coach of adviseur ook kunt bereiken door je focus te verleggen naar de waarde die je biedt in plaats van de tijd die je erin stopt.
Hoe Maak je de Switch?
Gebruik het pad van impact: Begin met het in kaart brengen van het pad dat jouw klant aflegt van punt A naar punt B. Wat zijn de stappen die je samen doorloopt?
Optimaliseer het Proces: Hoe kun je dat proces zo efficiรซnt mogelijk maken? Misschien moet je extra materialen ontwikkelen, zoals video’s, werkboeken of online programma’s. Alles wat ervoor zorgt dat jouw klant sneller en effectiever die transformatie doormaakt.
Beloon Transformatie: Door jezelf en je klant te belonen voor de transformatie, niet voor de tijd, maak je jouw traject of programma waardevoller. Dit zorgt ervoor dat je niet vastzit aan een plafond van uren of sessies.
De Voordelen van een Resultaatgerichte Aanpak
Het mooie aan deze aanpak is dat je jezelf en je klant beloont voor de transformatie, niet voor de tijd. Dit maakt jouw traject of programma niet alleen waardevoller, maar het zorgt er ook voor dat je niet vastzit aan een plafond van uren of sessies. Je bent niet langer gebonden aan een uurtarief, maar aan de impact die je maakt.
Aan de Slag!
Dus, waar wacht je nog op? Ga zitten met een kop koffie of thee en laat deze gedachten eens goed bezinken. Denk na over hoe jij die switch kunt maken in jouw bedrijf en hoe je jouw klanten nog beter kunt helpen.
Je zult zien dat het niet alleen voor je klanten een wereld van verschil maakt, maar ook voor jezelf.