Gaaf, je wilt een online bedrijf starten. Maarja, hoe dan?
Iedereen kan een online bedrijf beginnen, maar wil je het goed aanpakken dan dien je enkele essentiële stappen te zetten. Wij hebben alle tips, strategieën en benodigde stappen voor je verwerkt in een handige 9-daags stappenplan.
In 9 dagen je eigen online bedrijf
Jij kunt in 9 dagen je eigen online business starten. Op sommige momenten zul je aan de bak moeten. Ook als online ondernemer is het hard werken.
Maar…
Omdat we iedere dag een stapje zetten is het makkelijk te volgen en in te plannen en zet jij iedere stap, dan heb jij over 9 dagen je eigen online business.
Dag 1 | Zoek een geschikte niche
Hoewel je doelgroep wat kleiner wordt met een niche, is dit wel het beste om te starten. Een niche is een specifiek segment binnen een markt waarbinnen je je kunt specialiseren.
Het is belangrijk om een niche te kiezen waar voldoende vraag naar is, maar waar ook niet te veel concurrentie is.
Omdat je nog maar net gestart bent met je bedrijf, wil je in het begin niet te veel concurrenten hebben.
Denk na over een onderwerp waar je uren over kunt praten.
Stel dat je gek bent van fitness, sporten en voeding. Je wilt graag mensen helpen met afvallen. Dan kun je je richten op alles en iedereen, maar ook op een kleine niche. Bijvoorbeeld afvallen na zwangerschap.
Door hier creatief in te zijn, sluit je al vanaf de start een enorm deel van je concurrenten uit waardoor het voor jou makkelijker wordt om te starten.
Dag 2 | Bedenk een bedrijfsnaam en schrijf je in bij de KvK
Op dag 2 ga je aan de slag met het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam. Denk hierbij vooral aan die stip op de horizon.
Waar wil je uiteindelijk als ondernemer naar toe?
Wil je een eigen webshop beginnen? Meer websites starten of blijft het bij één bedrijf?
Veel online ondernemers die de smaak te pakken hebben gekregen runnen vanuit slechts een bedrijf, meer websites. De naam van je bedrijf hoeft dus niet per definitie ook de naam van je website of shop te worden.
Als je eenmaal een bedrijfsnaam hebt gekozen, kun je je inschrijven bij de KvK (Kamer van Koophandel).
Hiermee geef je jouw online bedrijf een officiële status en ben je gerechtigd om zakelijke transacties uit te voeren. Op naar dag 3!
Dag 3 | Ontwerp je logo en huisstijl
Een professionele uitstraling is essentieel voor het succes van jouw online bedrijf. Maar…
Maak het bij de start jezelf nog niet te moeilijk. Heb je voldoende budget, prima, ga dan lekker los.
Start je een bedrijf zonder geld, of met een beperkt budget, maak dan in eerste instantie zelf je logo en huisstijl. In een latere fase kun je altijd nog een rebranding doorvoeren.
Dag 4 | Maak een winstgevende website of shop
Op dag 4 ga je aan de slag met het bouwen van jouw website of shop. Dit is de plek waar jouw klanten, jouw producten of diensten kunnen bekijken en aanschaffen. Er zijn verschillende platformen beschikbaar om een website of shop te maken, maar wil je direct alles in huis hebben om je online business te runnen, dan kun je het beste kiezen voor Webnemer. Al zeggen we het zelf 😉
Met Webnemer wordt online ondernemen supermakkelijk:
- Je eigen website maken
- Je eigen webshop maken
- Funnels maken
- Online betalingen accepteren
- Werken met email marketing automation
- En nog veel meer.
Dag 5 | Maak een marketingpleister
Op dag 5 ga je aan de slag met het creëren van een marketingpleister. Dit is een gratis weggever, maar dan beter.
Een marketingpleister is een pleister op de grootste wond van je klanten. Je lost als het ware gratis hun grootste pijn op, in ruil van een naam en e-mailadres. Om tot die pijn van je klanten te komen, kun je de volgende video bekijken.
Dag 6 | Maak een marketing funnel
Heb je helder hoe jij met je marketingpleister de pijn van je klanten gaat oplossen, dan kun je werken aan je marketing funnel. Je marketing funnel is als het ware een combinatie van pagina’s die aan elkaar gelinkt zijn:
- De opt-in pagina
- De upsell
- De bedanktpagina
Opt-in pagina
De opt-in pagina is de pagina waar je de bezoekers naartoe stuurt en waar je jouw marketingpleister promoot.
De upsell
Op de volgende pagina, direct zichtbaar zodra de bezoeker jouw pleister heeft aangevraagd, bied je ze een betaalt (digitaal) product. Op die manier kun je direct al wat omzet draaien (waarmee je eventueel je adverteerkosten terugverdient)
Bedanktpagina
Op je bedanktpagina, de laatste pagina die je bezoeker ziet, verleng je het gesprek. Bijvoorbeeld met een nieuwe aanbieding, een uitnodiging voor een community of wat jij ook kunt bedenken.
Als je dat prettig vindt, dan kunnen we dit ook samen stap voor stap doen in de challenge ‘Internet als werknemer’.
Dag 7 | Schrijf een mail funnel uit
Op dag 7 ga je een stap verder en ga je aan de slag met het schrijven van de content voor jouw mail funnel. Zorg ervoor dat de content waardevol en relevant is voor jouw doelgroep. Stem de e-mails af op de behoeften en interesses van jouw potentiële klanten.
Zie je mail funnel als een soort digitaal verkoopgesprek. Bouw, net zoals je dit aan tafel zou doen, dit gesprek stap voor stap op.
Test de e-mails en monitor de resultaten om te zien welke e-mails het effectiefst zijn. Pas de funnel indien nodig aan om de conversie te optimaliseren. Op naar dag 8!
Dag 8 | Bepaal je online strategie
Op dag 8 ga je aan de slag met het bepalen van jouw online strategie. Dit omvat onder andere de keuze voor marketingkanalen, zoals SEO, content marketing en social media.
SEO
Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een krachtige manier om jouw online bedrijf vindbaar te maken in zoekmachines zoals Google en Bing. Dit omvat het optimaliseren van jouw website en het creëren van waardevolle content die aansluit op zoekintenties.
Content Marketing
Content marketing is het creëren en delen van waardevolle content om jouw doelgroep aan te trekken en te binden. Dit kan in de vorm van blogartikelen, video’s, podcasts en meer. Door waardevolle content te bieden, bouw je vertrouwen op en positioneer je jezelf als een expert in jouw niche.
Social Media
Social media is een krachtig hulpmiddel om jouw online bedrijf te promoten en in contact te komen met jouw doelgroep. Kies de juiste social media platforms waar jouw doelgroep actief is en deel waardevolle content, interacteer met volgers en maak gebruik van betaalde advertenties om jouw bereik te vergroten.
Dag 9 | Maak een groeikalender
Op dag 9 ga je aan de slag met het maken van een groeikalender voor jouw online bedrijf. Dit is een kalender waarop je jouw marketingactiviteiten en doelstellingen plant voor de komende maanden.
Denk na over acties en promoties die je wilt uitvoeren, zoals campagnes tijdens feestdagen of seizoensgebonden kortingen. Met een groeikalender heb je een helder overzicht van jouw marketingactiviteiten en kun je jouw online bedrijf gericht laten groeien.
Conclusie: Een online business starten
Gefeliciteerd! Na 9 dagen ben je klaar om jouw eigen online business te runnen. Met de stappen uit dit artikel heb je een solide basis gelegd voor een succesvol online bedrijf. Vergeet niet dat online ondernemen constant evolueert. Blijf leren en experimenteren en werk aan je bedrijf om het iedere dag te laten groeien.
Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?
Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.
Herkenbaar?
Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.
Ik snap het helemaal.
Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.
Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.
Hoe?
👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.
👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.
👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.