Je hebt al een coachpraktijk en wilt meer werken op afstand. Je wilt starten als coach of bent gewoon puur benieuwd naar de mogelijkheden van digitale coaching. Samen doorlopen we alles.
De voor- en nadelen. Hoe je begint. Waar je op moet letten en de kostbaarste fouten die nog veel te veel gemaakt worden.
De kracht van online coaching
Ik ben zelf online marketing psycholoog en coach al ruim 15 jaar ondernemers met het laten groeien van hun bedrijf via het internet.
Persoonlijk mis ik tijdens de online coaching de interactie en energie. Het liefst heb je fysiek contact. Dus ja, het online begeleiden van je klanten heeft niet alleen maar voordelen. Je zult zelf moeten ervaren of het iets voor jou is.
De voordelen die ik ben tegengekomen?
- Je bereik wordt groter, mensen hoeven niet meer te reizen
- Het maken van afspraken wordt makkelijker
- Via video-opnames kun je extra diensten aanbieden (of je sessies verbeteren)
Hoe kun je online coachen?
Eigenlijk is online coachen gewoon een manier van coachen. Een extra instrument. Jij maakt zelf de keuze of je voortaan alles online doet of ook nog werkt met face-to-face coaching.
Zo ken ik genoeg business coaches die werken met een combinatie. Bijvoorbeeld iedere maand een digitale sessie en eens per kwartaal fysiek. Zo doe ik het zelf ook. Kijk voor jezelf wat jij prettig vindt.
Stappen om online coaching op te zetten
E-coachen of het internet inzetten om je klanten te begeleiden gaat verder dan Skype of Zoom aanslingeren. Je zult ervaren dat het coachen via het internet anders is. Je praat tegen een scherm.
Dit hoeft niet erg te zijn, maar je zult hier wel je coachstijl om moeten aanpassen.
Gun jezelf die tijd.
Gooi niet in een klap je praktijk om. Doe het in stapjes.
Welke tools en platformen zijn er beschikbaar?
Eigenlijk heb je geen compleet coach platform nodig. Een webcam of telefoon met camera is al voldoende. Maar… een goed platform zal je wel helpen.
Zo biedt Webnemer je de mogelijkheid om in enkele luttele stappen je website om te toveren tot digitale praktijk.
Laat klanten bijvoorbeeld gemakkelijk een online afspraak plannen (en afrekenen), een online training, workshop of e-book kopen en pas voortaan je website aan met enkele simpele muisklikken.
Werk je met coach abonnementen? Stop met het sturen van factureren en herinneringen en laat Webnemer automatisch het geld innen.
Gemakkelijk voor jou… en je klant.
Wil je een beveiligde omgeving voor je klanten waar je met een gerust hart je digitale coachsessies kunt voeren? Geen probleem. Met de beveiligde omgeving zal iedere sessie volledig privé zijn. Of je die nu wilt doen via Skype, Zoom of Teams. Jij kiest.
Kijk op deze pagina hoe Webnemer het runnen van jouw coachpraktijk een stuk makkelijker en leuker maakt.
Online Coach Worden en binnen 4 weken – 10 nieuwe klanten
Of je nu alleen een online programma wilt aanbieden of al jaren als zelfstandig coach werkt, je hebt klanten nodig om te groeien.
Die ene nieuwe coachee komt niet vanzelf.
Hoe kun je dan een online coaching opzetten en binnen 4 weken je eerste 10 nieuwe klanten verwelkomen?
Ik deel met jou een stappenplan dat ik zelf jarenlang heb gebruikt bij mijn eerste bedrijf. Het stelde ons in staat om het internet in te zetten als werknemer en ons bedrijf op te schalen naar meerdere locaties door heel Nederland.
Stap 1 | Verdiep je in het brein van je coachee
Als coach weet jij waar de behoeften van je klanten liggen. Maak daar gebruik van. Denk na over hoe je jouw coachees het beste kunt aanspreken en waar hun verborgen koopknop ligt. In de masterclass ‘Het klantbrein’ vertel ik je daar alles over.
Stap 2 | Maak een marketingpleister
Een marketingpleister is een pleister op de grootste wond van je coachees. Jij lost, nog voordat zij klant bij je worden, een deel van hun grootste pijn op.
Naast dat dit je in een razendsnel enorm veel leads op zal leveren, wekt het ook vertrouwen. Als jij mij nu als zo goed geholpen hebt, terwijl ik er niet voor betaal… hoe gaat het dan zijn als ik straks door jou gecoacht wordt?
Stap 3 | Maak een funnel
Een funnel is niets meer dan een paar aan elkaar geknoopte pagina’s. Supersimpel te maken en enorm effectief. Tenminste, als je de juiste software gebruikt. Jarenlang heb ik dit met Wordpress gedaan en zelfs met Clickfunnels.
Tegenwoordig gebruik ik Webnemer. Maarja… ook niet zo gek als eigenaar 🤓
Ik ben dus super bevoordeeld, maar geloof écht dat iedere coach Webnemer nodig heeft. Ik zal je daar later meer over vertellen. Eerst terug naar de funnels.
Zorg dat je funnel bestaat uit minimaal de volgende pagina’s.
Pagina 1 | De opt-in pagina
De sqeeuzepage of opt-in pagina is de pagina waar je al je bezoekers naartoe stuurt. De pagina die jou marketingpleister (of weggever) promoot en waar je potentiële klanten gratis, in ruil voor een naam en e-mailadres, jou marketingpleister kunnen downloaden.
Pagina 2 | Het kassakoopje
Het kassakoopje is als het ware de Snicker bij de kassa van het tankstation. Je kwam tanken. Je komt niet voor die Snicker. En toch levert het zo’n tankstation maandelijks bakken met geld op.
Online werkt zoiets precies hetzelfde. Zo zal een goed geplaatst kassakoopje, in de juiste funnel, ongeveer 30% van je bezoekers weten te overtuigen. Tenminste, die cijfers zien wij bij onszelf en onze klanten.
Gewoon proberen. Geloof me, het is de moeite waard.
Pagina 3 | Het bedankje
De 3e pagina van je funnel kun je insteken zoals je zelf wilt. Toon nogmaals een aanbieding van een van coachprogramma’s of andere diensten. Of bedank de bezoeker en promoot eventueel je social mediakanalen.
Stap 4 | Lanceer een campagne
Staat je funnel live, lanceer dan een (kleine) campagne. Bijvoorbeeld voor Google Ads of start met het adverteren op Facebook. Wat je ook kiest, durf je funnel te testen en durf wat budget in je campagne te stoppen.
Geloof me als je de stappen goed hebt gedaan zul je als coach nieuwe klanten werven.
Hoe Webnemer je gaat helpen
Kies je voor Webnemer dan hebben wij het harde werk al voor je gedaan:
- Handige online afsprakenkalender
- Slimme marketing funnels
- Prachtige templates
- En nog veel meer