Online coaching vs. traditionele coaching
Voordat we ingaan op de strategieën, is het belangrijk om het verschil tussen online coaching en traditionele coaching te begrijpen.
Ja, het e-coachen gaat via het internet, maar er zijn meer verschillen. Waar je normaal gewend bent iemand voor je te hebben zitten, praat je nu tegen een scherm. Als coach zul je een bepaalde energie en non-verbale signalen missen. Iets waar jij tijdens je offline sessies wel op kunt aanhaken.
Coaches die net beginnen met het opzetten van online coaching gaan daarom vaak de mist in.
Veelgemaakte fouten bij het online coachen
Een van de meest voorkomende fouten is het ontbreken van een goede coachstijl. Online coachen vereist een andere aanpak dan face-to-face coaching.
Het is belangrijk om interactieve en boeiende sessies te creëren, zelfs op afstand. Je coachee zit in zijn eigen omgeving wat voor veel afleiding kan zorgen. Ook horen we van coaches dat de klant minder betrokken kan zijn bij het gesprek. Zie het een beetje als auto rijden.
Zodra je in de auto stapt, kom je in een bepaalde modus. Dat ervaart je klant ook zodra hij je praktijk binnenstapt.
Probeer daarom, ook als je kiest voor het coachen op afstand, in je programma enkele offline elementen in te bouwen. Bijvoorbeeld door bepaalde huiswerkopdrachten te geven of je programma te mixen met on- en offline sessies.
De strategieën om succesvol online te coachen
Kies je voor een online programma, een digitaal coachtraject of wil je als eerste starten met digitale sessies? Waar voor jou het begin ook ligt, er zijn enkele strategieën om sneller jouw online coaching op te zetten en direct meer te verdienen als coach.
1 | Werk aan je coachstijl
Als online coach is het belangrijk om continu te werken aan je coachstijl. Jij als coach weet hoe belangrijk je gesprekstechnieken zijn. Tijdens de online gesprekken zul je merken dat je moet gaan spelen. E-coaching vraagt om een andere aanpak. Onderzoek tijdens de gesprekken welke vorm van coaching het best bij jou past. Mix je jouw programma met offline elementen, laat je iemand huiswerk maken voor de sessies of combineer je jouw online training met enkele digitale sessie?
Kijk welke manier bij jou past.
2 | Kies voor een blended programma
Een blended programma combineert online coaching met face-to-face coaching. Dit zorgt voor een gevarieerde en effectieve coaching ervaring voor je cliënten. Door zowel online als offline sessies aan te bieden, kun je optimaal gebruikmaken van de voordelen van beide benaderingen en een gepersonaliseerd coachingstraject creëren.
Zo kun je gemakkelijk bepalen wanneer je iemand digitaal spreekt of offline. Het is aangetoond dat online coaching enorm effectief kan zijn wanneer dit is gecombineerd met face-to-face gesprekken.
3 | Kies de juiste software
Online coaching opzetten lukt alleen als je kiest voor de juiste software. Online zijn er talloze online coaching platformen te vinden. Kijk van tevoren goed wat je van het programma verwacht en hoe je er het meest uit haalt voor jouw praktijk.
4 | Zet het internet in als werknemer
Wil je het echt goed aanpakken, zie het internet dan voortaan als werknemer. Laat je werknemer automatische klanten werven via slimme funnels of een goed geoptimaliseerde coach website. Denk ook aan manieren om jezelf tijd te besparen. Bijvoorbeeld door slimme mail funnels en automatische mailberichten. Of het koppelen van je website met de andere systemen die je gebruikt.
5 | Kies de juiste tarieven
Hoe bepaal je de juiste tarieven van je online coaching? Je hebt te maken met een enorme concurrentie. Hoe blijf je genoeg verdienen zonder jezelf uit de markt te prijzen?
Durf een prijs te kiezen die past bij de waarde die je levert en blijf je tarieven in kleine stapjes verhogen. Onderzoek (via bijvoorbeeld een A/B test) waar voor jou het plafond ligt.
6 | Neem sessies op
Het opnemen van online coachsessies kan waardevol zijn voor zowel jou als je cliënten. Cliënten kunnen de sessies later terugkijken en de verkregen inzichten opnieuw bekijken.
De opnames zijn er ook voor jou. Kijk ze terug. Waar kon het gesprek beter, welke lessen kun je eruit halen voor je volgende klanten en hoe kun je de sessies gebruiken om te groeien als coach?
7 | Maak van je dienst een product
In de meeste coachpraktijken wordt er gewerkt met uurtarieven. Logisch, zo starten de meeste ondernemers. Wel zonde.
Zie jouw dienst meer als een product. Probeer na te denken hoe je de effectiviteit van je programma kunt verbeteren door vaste elementen in te bouwen. Probeer niet iedere keer het wiel opnieuw uit te vinden, maar na te denken hoe je via een vaste volgorde jouw klanten het beste kunt helpen met hun problemen.
Uiteindelijk betaalt je klant niet voor je uren, maar voor het resultaat dat jij biedt. Hoe sneller je je klanten van hun probleem af laat komen of zichzelf laat ontwikkelen, hoe beter.
Hoe je dit doet, is aan jou.
Doe je het slim, dan denk je na over de vaste elementen en onderzoek je wat je kunt digitaliseren om jezelf enorm veel tijd te besparen en de weg open te breken om je coachpraktijk op te schalen.