Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Je uurtarief bepalen – 13tips

Hoe kun je jouw uurtarief berekenen en moet je die wel uitrekenen? Wat is nu een goed uurtarief als zzp’er en hoe bepaal je die?

Uurtarief berekenen als zzp’er

Voordat je je uurtarief kunt bepalen, is het belangrijk om te weten welk uurtarief je überhaupt kunt vragen. Hierbij spelen verschillende factoren een rol, zoals je zakelijke kosten en het gewenste netto-inkomen dat je wilt overhouden. Maar natuurlijk ook het tarief dat je concurrenten vragen. 

Om een goed uurtarief te bepalen voor jouw bedrijf bereken we eerst wat je minimale tarief moet zijn. 

Stap 1 | Bereken je minimale tarief

De eerste stap is het berekenen van je minimale tarief. Hierbij breng je stap voor stap alle kosten in kaart. 

Breng je eigen kosten in kaart

Denk hierbij aan zakelijke kosten zoals je kantoor, telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen en investeringen in materialen of software.

Bereken je declarabele uren

Declarabele uren zijn de uren die je daadwerkelijk aan opdrachten kunt besteden. Houd rekening met vakanties, ziekte en administratieve taken.

Reserveer budget voor een buffer

Het is verstandig om geld opzij te zetten voor onverwachte kosten, een potje voor later (denk aan je pensioen) of het verder opschalen van je bedrijf in de toekomst. 

Denk aan je marketingkosten

Marketingkosten zijn vaak een onderschatte post. Reserveer hier budget voor. Jij wilt je bedrijf laten groeien. Daar is geld voor nodig. Zorg dat je met het bepalen van je uurtarief rekening houdt dat die klant niet zomaar is komen aanwaaien. 

Bereken het minimale uurtarief

Door je eigen kosten en buffer bij elkaar op te tellen en te delen door het aantal declarabele uren per jaar, kun je je minimale uurtarief berekenen. Dit vormt de basis van je tarief.

Maar… je bent er nog niet. 

Het écht bepalen van je uurtarief – op een slimme manier

Naast het berekenen van je minimale tarief, zijn er nog andere aspecten die jouw uurtarief kunnen bepalen. Hieronder volgen drie uitgangspunten die je kunt gebruiken:

1 | De prijzen van je concurrenten

In de meeste gevallen kijken ondernemers gewoon naar de tarieven van hun concurrenten en pakken daar ongeveer het gemiddelde van. Een prima strategie, maar wie zegt dat jij niet een veel hoger uurtarief kunt vragen?

Klanten kijken verder dan de prijs en het is niet zo dat als jij de goedkoopste bent, klanten automatisch bij je aankloppen. 

2 | Het inkomen dat je nodig hebt

Wat heb je minimaal per jaar nodig om kostendekkend te zijn en hoeveel uur wil je daarvoor werken?

Dit is in mijn ogen pas de eerste stap. Als ondernemer wil je groeien. Manieren vinden om je uurtarief te verhogen en meer klanten aan je bedrijf te verbinden. Het is goed om daarbij te kijken naar je eigen kosten en de tarieven van je concurrenten, maar het liefste kijk je naar de waarde die je biedt. 

3 | Rekenen op basis van waarde

Jouw minimale uurtarief is berekend. Jij weet wat je per uur moet verdienen. Door nu te kijken naar de waarde die je biedt, kun je stapje voor stapje je uurtarief verhogen. Dat gaan we samen in stap 2 doen. 

Stap 2 | Verhoog je waarde (en tarief)

Als je in de 1e stap je minimale tarief hebt berekent kun je deze natuurlijk simpelweg keer twee doen om goed te zitten. Maar waarom daar stoppen als je misschien nog wel een veel hoger tarief kunt vragen? Of per uur gewoon meer kunt overhouden?

Veel ondernemers verkopen hun tijd. Als je daarmee stopt en niet je tijd, maar je waarde verkoopt, hoef je niet meer per uur te rekenen, maar per dienst of pakket. 

1. Maak van je dienst een product

Door je dienst om te zetten naar een product, creëer je waarde en kun je een hoger tarief vragen. Ben je bijvoorbeeld coach, verkoop dan geen losse coachsessies, maar een compleet coachprogramma. Ja, dit kost tijd om te ontwikkelen, maar hoe vaker je het programma draait, hoe beter het wordt en hoe minder tijd het je zult kosten. Tijd die je terugverdient, zonder lagere tarieven te vragen. 

2. Optimaliseer je processen

Efficiënte processen zorgen voor tijdwinst. Jouw tarief blijft dan misschien wel hetzelfde en daarmee concurrerend met je concurrenten, maar je houdt onderaan de streep meer geld over. En dat is de truc om je bedrijf écht hard te laten groeien. 

Verdien jij meer per klant dan je concurrent, dan win je het altijd.

Waarom?

Omdat jij veel meer per nieuw klant kan betalen en jouw marketing dus veel agressiever kunt aanvliegen. 

3. Verhoog stap voor stap je tarieven

Als zzp’er kun je je tarief geleidelijk verhogen naarmate je meer ervaring en waarde opbouwt. Natuurlijk kun je dit ook prima doen als je al wel personeel in dienst hebt. Het doel is in ieder geval te kijken waar het plafond zit. Dit wordt veel gedaan in de retail. De prijs wordt stapje voor stapje verhoogd totdat de verkoop daalt. Op het breekpunt ligt je ideale tarief. 

4. Maak gebruik van het internet

Ondernemers en zeker zzp’ers die het internet niet voor hun laten werken missen vroeg of laat de boot. Het is puur een kwestie van tijd. Met de komst van AI en de enorme toename aan automatiseringssoftware ben je gek als je daar geen gebruik van maakt. 

Wat is handig om sowieso te doen als ondernemer?

Zorg voor een online programma

Als jij je uren verkoopt, verkoop je jouw kennis. En ja, voor de ene ondernemer is het nu eenmaal makkelijker om het internet in te zetten als voor de ander. Maar begin eens met brainstormen. Hoe kan jij delen van je dienst digitaliseren? Kun je bepaalde sessies ook online doen? Of kun je er een online training voor maken?

Bespaar tijd met digitale slimmigheidjes

Benut het internet voor jouw bedrijf. Die kans heb je, ligt voor het oprapen, je moet alleen nog anders kijken. Schrijf de komende week eens alle taken op die je doet. En dan ook écht alles. Het mailen met klanten, het maken van afspraken, het sturen van offertes en facturen, het bijhouden van je boekhouding en ga zo maar door. 

Heb je een lijstje gemaakt?

Ga dan online op zoek naar handige tools. Ja, die tools kosten je geld, maar als het je veel tijd bespaart, verdien je dat binnen de kortste keren terug. 

Kijk maar eens wat bijvoorbeeld alleen al de software van Webnemer kan. 

Je kunt je klanten er gemakkelijk de optie mee geven om online afspraken te maken. Automatisch je facturen te laten betalen met het accepteren van online betalingen. Je website is ermee in enkele klikken aangepast en je lanceert in een ochtendje een complete online training. 

Of je nu voor Webnemer kiest of voor andere tools, ga in ieder geval op zoek hoe je niet alleen je uurtarief kunt verhogen, maar vooral ook jouw tijd effectiever kunt benutten.

Succes.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

👉 Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

👉 Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

👉 De Sw!tch
Speciaal voor ondernemers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.