Speel niet langer verstoppertje met de klanten die je zoeken

Iedere woensdag om 12:00 een nieuwe online marketing hack gratis in je inbox.

Het verdienmodel | 12 slimme verdienmodellen

Welke verdienmodellen zijn populair en hoe bedenk je zelf een goed verdienmodel?

Wat is het verdienmodel?

Het verdienmodel is de bedrijfsstrategie of -aanpak die gebruikt wordt om inkomsten te genereren. Het verdienmodel omvat alle inkomstenstromen die een bedrijf heeft om omzet te genereren.

Wat is het verschil tussen businessmodel en verdienmodel?

Het bedrijfsmodel schetst de algemene aanpak om inkomsten te genereren, een product of dienst tot stand te brengen en waarde te leveren aan klanten. Het verdienmodel richt zich op de specifieke bronnen van inkomsten en hoe die binnen het bedrijf zullen worden gebruikt.

Wat moet er allemaal in een verdienmodel?

Er zijn geen harde eisen van wat er allemaal in een verdienmodel moet. Een verdienmodel omschrijft vooral welke producten, diensten of services worden aangeboden en omvat alle inkomstenstromen van een bedrijf.

Ieder aspect waarmee een bedrijf omzet genereert, komt in het verdienmodel.

Wat zijn online verdienmodellen?

Online verdienmodellen zijn verdienmodellen waarbij het bedrijf zijn service of dienst vooral online aanbiedt. Denk hierbij aan een netflix abonnement of een online softwarepakket.

Wat is een hybride verdienmodel?

Je spreekt over een hybride verdienmodel als een bedrijf meerdere verdienmodellen combineert. Een voorbeeld van een hybride verdienmodel is een webgebaseerde abonnementsdienst die ook een winkelcomponent heeft voor klanten die een persoonlijke ervaring willen.

Waarom is een verdienmodel belangrijk?

Een verdienmodel is belangrijk omdat het een ondernemer inzicht biedt in de manier waarop het bedrijf omzet genereert. Heb je inzichtelijk wat het (grootste) verdienmodel van een bedrijf is, dan weet je op welke punten je moet letten om de omzet te verhogen.

12 Slimme verdienmodellen

Later in dit artikel gaan we aan de slag met je eigen verdienmodel. Om je extra inspiratie te geven bieden we je enkele verdienmodel voorbeelden.

12 Verdienmodel voorbeelden

Er zijn talloze verschillende verdienmodellen te omschrijven. We geven je de 12 populairste.

1 | Uurtje-factuurtje

Dit model zie je terug bij de meeste freelancers en dienstverlenende ondernemers. Via het uurtje factuurtje model breng je de klant alleen jouw tijd in rekening.

2 | Pakketmodel

Het pakketmodel combineert meerdere diensten of producten. Een pakketmodel wordt ook aangeboden als variant van het uurtje factuurtje model.

In plaats van dat de klant je betaalt voor je uren, bedenk je een model voor terugkerende inkomsten. Bijvoorbeeld een service contract waarmee je de hosting van de website verkoopt plus 5 uur aan online marketing ondersteuning.

3 | Servicemodel

Het service- of dienstenmodel wordt het meest gebruikt in de zakelijke dienstverlening. Het is een model dat vooral gericht is op het bieden van een dienst of service.

4 | Abonnementsmodel

Dit verdienmodel is een van de populairste methoden onder online ondernemers. Deze inkomstenstroom werkt op basis van terugkerende betalingen van klanten. Bij dit verdienmodel richt jij je niet op grote eenmalige transacties, maar op de klantloyaliteit.

Het abonnementsmodel zie je bij steeds meer bedrijven terug. Zo koop je niet meer eenmalig een duur software pakket, maar neem je een abonnement.

5 | Maatwerk

Dit model wordt vaak gebruikt door webdesigners, ambachtslieden en softwareontwikkelaars. Je biedt een basispakket aan dat klanten kunnen aanpassen met extra functies. Zo betalen klanten meer voor het product of de dienst, maar krijgen ze ook precies wat ze willen.

6 | Advertentiemodel

Het meest eenvoudige verdienmodel is het verkopen van advertenties. Zo kun je met behulp van Google Adsense in een paar simpele klikken een advertentie op je website laten zetten waar jij per klik of per 1000 weergaves voor wordt betaald.

7 | Commissie

In dit verdienmodel lever je andere bedrijven een dienst in ruil voor commissie. Dit zie je vooral terug bij bedrijven die leads genereren voor andere of in de affiliate marketing.

8 | Whitelabel

Het white label model wordt veel gebruikt bij de ontwikkeling van software. Je ontwikkelt een product dat je beschikbaar stelt aan een externe partij, die dit product vervolgens onder eigen label doorverkoopt (white labeling).

Het kan ook andersom. Jij plakt dan je eigen label op een product van een ander en verkoopt deze aan je klanten. Zo bieden wij de email marketing software MaiLeads aan, dat een variant van ActiveCampaign is.

9 | Licentiemodel

Het licentiemodel wordt vaak gebruikt voor intellectueel eigendom. Een voorbeeld hiervan is software die in licentie wordt gegeven aan klanten die alleen voor een bepaalde periode toegangsrechten krijgen.

10 | High End

Dit model zie je vooral terug bij dienstverlenende ondernemers. In plaats van zich op de massa te richten bieden ze een dienst aan die ze zodanig hebben geperfectioneerd dat ze daar hoge vergoedingen voor kunnen vragen.

11 | Betalen per gebruik

Klanten betalen bij het pay-per-use verdienmodel alleen voor datgeen dat de klant gebruikt. Bijvoorbeeld het huren van flexplekken of het kopen van bepaalde credits.

12 | Verhuurmodel

Het verhuurmodel is een van de oudste verdienmodellen die nog steeds bestaat. Je verhuurt iets aan klanten, zoals een auto of een apparaat. Klanten betalen er per uur, per dag, per week of per maand voor.

Hoe stel ik zelf een verdienmodel op?

Zelf een verdienmodel opstellen helpt je om na te denken hoe je meer omzet kunt genereren. Je schenkt aandacht aan extra verdienmodellen voor bestaande klanten.

Bijvoorbeeld via downselling, cross-selling of upselling.

Ook schenk je aandacht aan andere manieren voor terugkerende inkomsten. Denk hierbij aan een combinatie van meerdere verdienmodellen zoals hierboven staat omschreven.

Het mooiste is het als jij je verdienmodel in je businessmodel verwerkt. Dat jij nadenkt hoe je met een andere manier van ondernemen gemakkelijker extra inkomsten genereert.

Bekijk de verschillende verdienmodellen. Denk na welk model jij gemakkelijk kunt toevoegen en durf te testen.

Ga ervoor

De manier waarop jij omzet genereert, is een belangrijk onderdeel van jouw bestaansrecht. Blijven werken met oude modellen of niet continu op zoek gaan naar vernieuwing kan jou veel omzet schelen.

Zo kijken wij voor iedere nieuwe opdrachtgever eerst naar de extra mogelijkheden. Via welke manieren kunnen we extra diensten, service of producten aanbieden?

Hoe doen de concurrenten het? Waar laat het bedrijf kostbare kansen liggen en hoe zorgen we ervoor dat wij meer verdienen aan iedere nieuwe klant?

Waarom?

Omdat het meest eenvoudige verdienmodel al een verschil kan maken tussen winst of verlies.

Zo kan het aanbieden van een online abonnement, een e-book of extra dienst al gemakkelijk voor meer omzet zorgen. De klant betaalt dan niet alleen maar voor die ene dienst die jij normaal gesproken al verkoopt, maar krijgt verschillende diensten of producten aangeboden waarmee jij met gemak je omzet en klantwaarde verhoogt.

Zet jij je vol in, maar blijft het resultaat uit?

Voelt het alsof je alle trucs al hebt geprobeerd? Blogs doorspitten, eindeloos video’s bekijken, podcasts op repeat – en toch, geen steek verder.

Herkenbaar?

Misschien mis je wel die ene gouden tip die alles op zijn kop zet.

Ik snap het helemaal.

Zelf heb ik me 15 jaar geleden een weg gebaand door de jungle van ondernemen. Jarenlang worstelen, experimenteren, falen en weer opstaan. Tot ik de sleutel vond. Die sleutel? Die draaide mijn tweede onderneming van een bescheiden start-up naar een bloeiend coachbedrijf verspreid over heel Nederland.

Nu, met meerdere succesvolle bedrijven op mijn naam sta ik hier. Als jouw gids in de online marketing en business wereld, klaar om jou door dat doolhof te leiden.

Hoe?

πŸ‘‰ Online Marketing & Business Coaching
Terwijl we strategisch aan je bedrijf werken laten we het internet al het harde werk doen.

πŸ‘‰ Online Marketing Advies
Ik help je jouw visie te vertalen naar een concreet, winnend online marketingplan.

πŸ‘‰ De Sw!tch
Speciaal voor coaches, adviseurs en trainers die klaar zijn voor de grote sprong. Dit programma is jouw ticket uit de sleur, door dat plafond heen, rechtstreeks naar het succes dat je verdient.

Beu dat je concurrent er met je klant vandoor gaat?

Krijg de brutaalste marketing tips iedere week gratis in je inbox.