Online ondernemen | Uitleg & Tips

Open de marketingkluis​
Of het nu gaat om het generen van leads, het neerzetten van een sterk merk of het besparen van bakken aan tijd. Aan alles is gedacht.

Wat is online ondernemen?

Via online ondernemen run je geen fysiek bedrijf, maar verkoop je (in de meeste gevallen) digitale producten. Toch hoeft online ondernemen niet alleen te gaan om digitale producten of een “digitaal bedrijf”

Online ondernemen kan ook als extra verdienmodel worden ingezet om je ‘offline onderneming’ uit te bouwen.

Hoe kun je het beste online ondernemen?

Er is (helaas) geen gouden formule waarmee je zeker weet dat je op een slimme manier aan het online ondernemen bent.

Toch hebben we in de afgelopen jaren talloze modellen en technieken de revue zien passeren waar we allemaal van kunnen leren.

Bij het online ondernemen gaat het er vooral om, om ieder dag een beetje beter te worden. Hoe je bepaalde veelgemaakte fouten voorkomt en wat je kan helpen om het internet slimmer te benutten behandel ik allemaal in de video.

Na de video leg ik je stap voor stap uit waar je het beste op kunt letten en via welke strategieën je het meest uit je (online) onderneming haalt.

Ben je er klaar voor?

Laten we beginnen met een handige video

In 8 stappen slim online ondernemen

Online ondernemen draait om het vergroten van de online zichtbaarheid. Online ondernemerschap is in mijn ogen niet alleen weggelegd voor ondernemers die online producten verkopen.

Het maakt niet uit wat jij in de markt hebt gezet. Of je nu behoort bij de kleine ondernemers of de grote jongens. Tegenwoordig dient iedere ondernemer ook het internet te gebruiken wil het écht een levensvatbaar bedrijf opbouwen.

Hoe je slim meer potentiële klanten bereikt, het internet voor jouw bedrijf laat werken en kunt beginnen met online ondernemen leg ik je stap voor stap uit.

1 | Bepaal je focuspunt

Wat heb jij in de markt gezet? Wat is jouw focuspunt?

Zorg dat je efficiënt werkt.

Begin met het samenstellen van een online marketing strategie. Denk na over hoe jij het internet kunt benutten om je bedrijf uit te bouwen en te laten groeien.

Schenk aandacht aan je ideale klant. Denk na over hoe jouw klanten het internet gebruiken en schrijf op waar jij de komende maanden je meest energie in stopt.

2 | Zorg voor Webflex

Jouw website is hetzelfde als vastgoed. Het bouwt waarde op gedurende de tijd. Tenminste, als je er goed voor zorgt.

Zorg dat je de techniek uit je website haalt en gebruik een programma als bijvoorbeeld Webnemer om je website met de tijd mee te laten gaan en continu te laten groeien.

Heb je voldoende flexibiliteit en zit je niet vast aan de techniek of de ondersteuning van een webdesigner dan kun je echt groeien.

3 | Maak een tripwire

Maak een tripwire of aanvullend product.

Wat is een tripwire?

Een tripwire is een kleine aankoop die je kunt gebruiken om je klanten de eerste stap te laten zetten.

Bijvoorbeeld een proefverpakking, proefles, kleine deel van de cursus of eerste analyse.

Het kan ook een aanvulling zijn die je direct kunt gebruiken als Up-sell.

Stel.

Ik heb een website die zich vooral richt op het verkopen van tosti-ijzers. Waarom zou ik dan niet direct een e-book van € 4,95 verkopen met de 38 lekkerste tosti-recepten?

Geloof me, dit voelt wellicht op dit moment (nog) niet als de juiste strategie, maar dit gaat wel het verschil maken.

Waarom?

Dit heeft te maken met het creëren van een marketing funnel en sales funnel. Twee funnels die je tezamen als je online groeiversneller kunt zien.

4 | Zorg voor een groeiversneller

Een groeiversneller is een kleine aankoop die puur bedoeld is om gratis te adverteren.

Hoe dat werkt, leg ik je later uit.

Laten we het eerst over jouw groeiversneller hebben.

Welk klein product kun jij verkopen bij dat wat jij al verkoopt?

Bedenk een product (het liefst digitaal) met veel marge, maar een laag aankoopbedrag.

Hoe laag dit bedrag moet zijn, hangt af van je branche, maar zorg dat het nog om een ‘impulsaankoop’ gaat.

Een e-book. Template pakket. Calculator. Voorbeeld. Cases studies. Creëer waarde en maak het niet te duur.

Heb je dit bedacht, ga dan verder met stap 5.

5 | Start met gratis adverteren

Wat wil je uiteindelijk verkopen? Zorg dat je in deze stap een campagne opzet die je bezoekers naar de eerste stap in je funnel stuurt.

Bijvoorbeeld een pagina over hoe handig jouw product is. Of een pagina die een probleem oplost die jij ook oplost via jouw dienst.

Zeker wanneer je een dienst verkoopt werkt dit goed. Kijk hoe jij een groot probleem kan oplossen, met slechts een kleine aankoop.

Doe je dit goed, dan adverteer je als het waren gratis. De verkoop die jij aanbiedt, is puur bedoeld om zo gratis leads te generen voor je dienst, terwijl je direct je adverteerkosten terugverdient.

6 | Maak een sales funnel

In de vorige stappen heb je een fundering gecreëerd en het idee van gratis adverteren ontdekt. Nu is het tijd dat je alles in werking zet via je Sales Funnel.

Als we het voorbeeld van het tosti-ijzer nemen en het e-book vol met 38 tosti-recepten, wat is dan een logische vervolgstap?

Iemand die googelt op ‘tosti-recepten’ (waar ruim 2.900 keer op wordt gezocht) komt op jouw Groeiversneller terecht (jouw e-book met recepten), koopt jouw e-book, welke producten kun je dan vervolgens aanbieden?

  • Betere tosti-ijzers
  • Groentesnijders (voor betere tosti’s)
  • Kaasschaaf
  • Etc.

7 | Wordt een ster in online marketing

Wil je slim online ondernemen verdiep je dan in de online marketing. Zorg dat je 2 a 3 activiteiten uitzoekt die je keer op keer blijft herhalen.

Probeer niet alles tegelijk te doen, maak een keuze en doe het goed.

Benieuwd met welke activiteiten jij slimmer online kunt ondernemen? Neem eens een kijkje bij de volgende gidsen:

Meer bezoekers

Meer klanten

Meer inzicht

Betere uitstraling

Ga ervoor

Online ondernemen kan iedereen. Durf de eerste stap te zetten. Durf te leren en pas gaandeweg je strategie aan.

Vind je het lastig en wil jij je liever richten op je bedrijf? Je kunt ook altijd je online marketing uitbesteden.

Heb je vragen, stel ze gerust.

Open de marketingkluis​
Ga viraal op social media, adverteer met centen i.p.v. euro's en ontvang de beste online marketing technieken.
Inhoud van artikel
Over de auteur

Sebastiaan begint zijn ondernemers carrière (2009) tijdens zijn studie psychologie. Als eigenaar van een studiekeuzeadviesbureau leert hij dat zijn kennis van de psychologie en het brein van jouw klanten enorm handig is binnen de online marketing. 

Dankzij slimme online marketing technieken laat hij het bedrijf razendsnel groeien tot uiteindelijk meerdere locaties door heel Nederland. 

De exacte strategie dat hij heeft gebruikt om zo hard te kunnen groeien, legt hij je stap voor stap uit in het 4-staps klantenplan

Internet-Marketing-Gemak-Over-Ons-Sebastiaan